Inlägg från: Anonym (kp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kp)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-04 15:48:36 följande:
    . Försörjningsstöd är ju inte mycket pengar. Kanske får man inte ens det om man har ett deltidsarbete.
    Det här har ju redan tagit upp i tråden. Försörjningsstöd får man upp till riksnormen, har någon ett heltidsjobb som inte ger den summan (ovanligt men ja) så kan man ändå få det som fattas. Så man kan såklart få försörjningsstöd vid deltidsjobb om man inte kommer över deras gräns.
  • Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-04 16:09:40 följande:

Försörjningsstöd är ju egentligen bara avsett att leva på tillfälligt någon månad eller så. De pengarna räcker ju inte heller till att köpa en ny vinterjacka, nya skor, ny dator osv om detta skulle bli nödvändigt.

som sagt så har många det längre än så och tänker man smart så går även detta att köpa in

Second hand och billigare elektronik. Men det är ju inget konstigt när man har en lägre inkomst.

• Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-04 18:45:15 följande:

. De jobb som är utöver de jag inte vill ha skickar jag in dåliga CV hoppar över personliga brev osv. bara för att ändå ha sökt. Detta kanske är en dum idé kanske gör jag inte så när det kommer till kritan. Men detta kanske är en bra idé. Jag har ingen aning. De arbeten jag verkligen vill ha, besöker jag arbetsgivaren, ringer samt hör av mig efter en tid och frågar osv. om det är en butik kan jag handla i butiken, ett gym då kan jag gå dit och provträna lite osv.

Men alltså. NEJ. Ditt CV är "för dåligt" som det är med en såpass lång lucka. Söker du 20 arbeten per månad varav antagligen mindre än hälften är jobb där du glömmer detaljer med flit så kommer du troligtvis aldrig att få ett jobb. Trist men sant.
  • Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-05 17:08:25 följande:

En dum sak som visar på att kommunen inte vill at folk ska söka försörjningsstöd är att det är det enda hos kommunen som fortfarande ej går att söka digitalt. Man måste alltså fylla i en blankett och skicka alla handlingar fysiskt. Bygglov, förskoleplats m.m. söker man numera digitalt i denna kommun. Dock inte försörjningsstöd.

Nej, det visar på att de vill ha koll på sina klienter för att få en mer korrekt bild vid ansökan. Det är inte någon konspiration mot folk.
  • Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-06 20:50:57 följande:
    Att påstå att detta är höga summor är helt fel. Detta är ju tänkt för de, som precis som mig, inte har kunnat/inte kan arbeta. Nu vill jag ju bli självförsörjande, men FK tvingar mig att leva på bidrag längre tid genom att ej vilja låta AF fixa arbetsträning. Då kommer det ju ta längre tid att få ett arbete om jag ska göra som FK säger och vara kvar på den dagliga verksamheten flera månader till. Jag vill få en egen högre inkomst.

Vilja låta AF? Var det inte AF som inte ville ta emot dig förrän du har mer bevisad arbetsförmåga?

Och... du vill väl snarare ha en egen inkomst i dagsläget, den ska väl inte behöva vara högre.

För den som lever på försörjningsstöd och arbetstränar mycket mer än dig är din inkomst hög iaf.

• Anonym (kp)
    Tiina87 skrev 2018-12-06 21:25:58 följande:
    Du har haft 10 år på dig att studera....
    Nu är jag inte TS men du har upprepat detta x antal ggr i tråden och jag förstår inte varför. Ja, TS har haft aktivitetsersättning ungefär så länge men det är inte utan orsak. Självklart borde TS fått hjälp med att se över sina alternativ för några år sedan då detta förnyas kontinuerligt men det finns alltså läkare som bedömt att just då står TS utanför arbetsmarknaden/studier.
  • Anonym (kp)

Jag märkte effekt av Melatonin direkt men kan säkert ta tid också. Tar 5 mg Melatonin och det var även min startdos. Kolla på 1117, brukar stå om man har någon inplanerad telefontid för medicinuppföljning.

• Anonym (kp)
    Anonym (anonym) skrev 2018-12-26 17:49:44 följande:
    Du skriver i dina ansökningar att du är berättigad till lönebidrag för hittar du en arbetsgivare som är ok och de är villiga att anställa dig så brukar det inte vara några problem.
    Ska TS ljuga när AF inte godkänt lönebidrag eller ens har TS inskriven?
  • Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-26 16:12:34 följande:
    Komvux kan jag ju inte studera i och med att jag då inte kommer få någon inkomst mer än försörjningsstöd vilket jag ej klarar mig på hela våren.
    Vaddå varför skulle du inte klara dig på försörjningsstöd som alla andra kan?
  • Anonym (kp)
    Anonym (anonym) skrev 2018-12-26 18:36:21 följande:
    Det är ingen lögn eftersom Ts har funktionshinder
    Givetvis. Men då TS inte ens är inskriven på AF då de anser honom för obeprövad i arbete så kan man väl inte säga att det säkert skulle bli godkänt?
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?