Inlägg från: Anonym (kp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kp)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Mella-Bella skrev 2019-02-23 21:52:23 följande:
    Det var därför jag skrev att det var hypotetiskt resonemang, jag vill inte uppmana TS att göra något olagligt, vilket jag för övrigt inte ens vet om det är. Men det verkar ju som det.

OK, så du menar att om TS avslutar sin kontakt med FK och söker socialbidrag istället, så kommer socialfolket uppmana honom att först kolla sina möjligheter hos FK?

Skapa en ny tråd med den frågeställningen? Denna tråd är rörig som det är.

Ja. För TS skulle givetvis behöva visa på tidigare inkomster och situation för att få bidrag. Då framkommer det att TS inte uttömt sina möjligheter av inkomst från annan källa dvs FK.

• Anonym (kp)

Om man ignorerar vissa dryga personer som följer denna tråd så finns det folk som genuint bryr sig och undrar hur det går :) Även om det går dåligt, då kanske vi kan vara behjälpliga att spåna på vad som behövs.

• Anonym (kp)
    Anonym (X) skrev 2019-04-21 23:12:51 följande:

40%!

Behöver du en ny hobby eller?

Det är trist att TS inte har vågat/orkat skriva hur det går men rätt förståeligt med tanke på vissa.

• Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-27 17:22:00 följande:
    Ibland kan för mycket information vara till mer skada än nytta. Tänk på det nästa gång. Bara för att du själv kanske hade uppskattat att få denna info kanske inte andra gör det.

Du har dock haft stort behov att få information i denna och dina andra trådar så det är inte långsökt av Ms H att tänka att detta är info som du behöver.

För om läraren skulle sluta eller annat oförutsätt så kan det bli ett problem om hen inte gjort allt korrekt.

• Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-28 20:02:54 följande:
    Jag vill ha ett arbete som jag mentalt klarar av, men dessa kräver att man har mer kunskap, kompetens och utbildning än vad jag har. Detta är något som jag kan få genom utbildning. Jag tycker att det är jätte kul och motiverande att studera. Om jag någonsin ska få ett jobb som skulle fungera i längden och som jag stulle orka med så är det studier som gäller.

Ett sätt är ju att försöka få hel ersättning av FK och sedan studera på egen hand utan inblandning av någon skola eller lärare. Sedan gör jag bara en prövning och hämtar ut betyget. Dock är detta ett sämre alternativ sett till kostnader för samhället eftersom dem då tvingas betala full ersättning till mig och jag ej kan betala tillbaka det som motsvarar summan jag borde ha lånat av CSN.

Nja, det låter snarare som ett bättre alternativ för samhället för att det blir svårt att betala tillbaka den stora summan till csn på halvtid.

Du har stora drömmar vilket är bra men det är inte helt realistiskt. Man kan tycka om och utvecklas på jobb där man inte tänkt. T.ex personlig assistent som nämnts kan innebära mycket planering, utflykter, resor och följa med brukarens i dennes vardag. Det behöver inte vara exakt samma saker varje dag även om personen givetvis behöver hjälp med sådant också.

• Anonym (kp)
    Pierott skrev 2019-06-28 20:25:41 följande:
    För att för mig kommer aldrig en trött människa vara sjuk på riktigt.
    Det finns många sjukdomar där förlamande trötthet blir ett problem. Eller konstant sömnbrist, inte bra heller i längden.

NPF:s brukar ofta bli tröttare än en person utan NPF:s. Typ som att ett samtal gör att man måste ta en tupplur. Olika för alla men intryck tröttar.
  • Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-28 20:35:07 följande:
    Jag är väl medveten om vad som ingår i yrket personlig assistent.
    Fast är du det? Det finns många typer av personer att ha som brukare. Att du varit hjälp åt en anhörig är inte samma sak.
  • Anonym (kp)
    Pierott skrev 2019-06-28 20:36:31 följande:
    Återigen är ts problem att han vaknar på nätterna o pillar på mobilen=väcker hjärnan. Det är inte så svårt o bli trött dagen efter då, det blir tillome jag.

Nej, det är inte all trötthet som TS beskrivit. Vilandet mellan moment är vanligt med NPF:s.

För mig lugnar skärmtid snarare ner mig&somnar snabbare än motsatsen om jag nu inte kör på en hetsig diskussion.

• Anonym (kp)

Det bästa vore om du jobbade på somrarna som andra studenter oftast gör. För pengarna och för att få åtminstone lite erfarenhet.

• Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-02 15:38:38 följande:
    Fast detta skulle ju innebära att det skulle ta ännu längre tid för mig att bli klar med studierna. Hade jag varit yngre samt haft förmågan att studera i samma takt som de flesta andra, ja då hade jag övervägt att göra detta. Som läget ser ut nu skulle ju detta bara fördröja studierna på ett negativt sätt.
    Nu pratade jag om högskolestudier då det var vad som skrevs om när jag skrev inlägget. Så länge som du läser Komvux är det en annan sak men ska du få ett jobb så är det optimalt att testa jobba på sommaren när det finns tillfälliga enklare jobb. Även om du ogillar dessa jobb så hinner du inte bränna ut dig och inkomsten skulle hjälpa under terminerna oavsett vilken försörjning som du har då.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?