Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-28 20:02:54 följande:
Jag vill ha ett arbete som jag mentalt klarar av, men dessa kräver att man har mer kunskap, kompetens och utbildning än vad jag har. Detta är något som jag kan få genom utbildning. Jag tycker att det är jätte kul och motiverande att studera. Om jag någonsin ska få ett jobb som skulle fungera i längden och som jag stulle orka med så är det studier som gäller.
Ett sätt är ju att försöka få hel ersättning av FK och sedan studera på egen hand utan inblandning av någon skola eller lärare. Sedan gör jag bara en prövning och hämtar ut betyget. Dock är detta ett sämre alternativ sett till kostnader för samhället eftersom dem då tvingas betala full ersättning till mig och jag ej kan betala tillbaka det som motsvarar summan jag borde ha lånat av CSN.
Nja, det låter snarare som ett bättre alternativ för samhället för att det blir svårt att betala tillbaka den stora summan till csn på halvtid.
Du har stora drömmar vilket är bra men det är inte helt realistiskt. Man kan tycka om och utvecklas på jobb där man inte tänkt. T.ex personlig assistent som nämnts kan innebära mycket planering, utflykter, resor och följa med brukarens i dennes vardag. Det behöver inte vara exakt samma saker varje dag även om personen givetvis behöver hjälp med sådant också.