Inlägg från: Anonym (kp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kp)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Tiina87 skrev 2018-11-30 19:42:50 följande:
    Så vdärför (igen) har du inte sökt jobb där du har möjlighet till arbetsträning?

Va? Ska TS söka ett jobb för att arbetsträna på detta jobb?

Arbetsträning brukar vara på speciella ställen eller vad man kommer överens med AF.

• Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 20:36:57 följande:
    Det är också gynnsamt om andra kunde tro på en. Som det ser ut nu är det inte en endaste person som tror på eller ens lyssnar på mig.
    Inte helt rätt. Jag har trott på dig under större delen av dina trådar och försökt hjälpa men du har inte alltid direkt varit så trevlig. Jag tycker också att vissa är elaka&dryga mest för att bara vara det utan att ens vilja hjälpa. Men mest av allt så tror jag att dessa trådar, speciellt när de blir såhär långa att det inte är värt det. Du får inga direkta svar som ger något och de på andra sidan av diskussionen får inte riktigt det heller. Så mycket av vad du vill ha svar på kan inte lekmän klara av.
  • Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 20:07:10 följande:

Alltså kommer en inskrivning på AF i dagsläget högst sannolikt att leda till år av försörjningsstöd.

Varför tror du detta?
  • Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 21:14:53 följande:

P.g.a. följande som jag skrev i ett tidigare inlägg:
    Nej så är det inte. Jag tänker med huvudet och är realistisk. Så som läget är nu finns det ingen arbetsgivare som vill anställa mig med en vanlig anställning. I alla fall är det mycket svårt att hitta någon som vill det. AF är nog inte beredda att satsa på en anpassad anställning/anställningsstöd. Hur det ser ut med detta och om det vill hjälpa till med att fixa en sådan anställning kan jag ju inte helt säkert få veta förrns jag skriver in mig på AF. Skriver jag in mig där och svaret blir nej vi vågar inte satsa på dig och hjälpa till med anställningsstöd ja då blir det svårt att få jobb, kan ta år. FK bryter alla mina bidrag som jag är berättigad i dagsläget om jag skriver in mig på AF.

Allt detta är inget jag hittar på, tror eller gissar mig till utan det är sådant som det bägge myndigheterna har sagt till mig vid flera tillfällen. Alltså kommer en inskrivning på AF i dagsläget högst sannolikt att leda till år av försörjningsstöd.

Bryter jag min arbetsträning nu och går in i AF då kan jag inte få sjukersättning eftersom det inte har kunnat bedöma min arbetsförmåga på dessa få månader under hösten. Sjukpenning blir 0 och aktivitetsersättningen bryts på direkten om jag skriver in mig som arbetssökande utan att FK lämnar över mig vid ett överlämningsmöte. Läget är därmed låst.

Ja, det inlägget som jag tog citatet från. SOC kommer inte att vilja se dig gå sysslolös så du lär få arbetsträna. Precis som jag gör och övriga åtgärder för att få veta hur vi ska ordna en lösning för mig. Du kan studera med CSN också, man får bli sjukskriven från studier om det går åt helvete.
  • Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 21:25:18 följande:
    Ja och det är därför jag vill börja studera i lägre omfattning än vad CSN medger. Detta skulle jag kunna göra om jag har aktivitetsersättning vid förlängd skolgång.
    Jag vet, det är en stor del av tråden men nu kanske inte det skulle gå. Trist men om det är enda möjligheten att testa studier så ta den. Man vet ändå aldrig vad som händer i livet. Rent krasst så har du haft många år på dig att ta in gymnasiet så schyssta har de egentligen varit. En rejäl björntjänst från deras sida att inte ifrågasätta dina intyg dock.
  • Anonym (kp)
    Anonym (X) skrev 2018-11-30 21:55:46 följande:
    Det vore också bra att testa melatonin, vilket TS motsätter sig.
    Kom inte detta tips väldigt nyligt? Förutom missförstånd om vem som kan äta Melatonin såg jag inga motsättningar.
  • Anonym (kp)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-30 21:44:11 följande:
    Skulle det vara aktuellt med arbetsträning skulle Fk och Af föreslagit detta istället för daglig verksamhet.
    Nja, just då var det mer motiverat med DV. Om TS ökar tiden där rejält&klarar det så borde arbetsträning komma som nästa steg.
  • Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-01 00:04:07 följande:

12 av dessa 15 punkter uppfylls inte på den dagliga verksamheten:

Bra kollegor (66 %)
    Intressanta arbetsuppgifter (57%)
    Bra chef/chefer (53%)
    Bra balans mellan jobb och fritid (39%)
    Flexibla arbetstider (31%)
    Utmanande arbetsuppgifter (27%)
    Att jag känner att mitt jobb tillför något för samhället/bidrar till en bättre värld (22%)
    Erkännande (22%)
    Nära till hemmet (21%)
    Möjligheter till avancemang (17%)
    Möjligheter till vidareutbildning (17%)
    Bra, ergonomisk arbetsmiljö (16%)
    Bra kommunikationer (13%)
    Att arbetsplatsen är estetiskt tilltalande (4%)
    Annat (3%)
    Källa: www.metrojobb.se/artikel/8076-det-h%C3%A4r-%C3%A4r-det-viktigaste-f%C3%B6r-svenskarna-p%C3%A5-jobbet
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-30 23:56:58 följande:
    I tre veckor. är lite piggare nu med två dagar istället.

3 veckor är ingenting när det gäller att vänja sig vid något nytt.

Förstår inte heller alla dessa länkar/tester om jobb. Det är inte ett riktigt jobb och är inte menat att uppfylla alla dessa "krav". Inte ens bra jobb behöver ha allt detta. Ibland diskar jag flera timmar på min arbetsträning men det är för att det behövs, för att även om min del ibland känns liten så är det en del av något. Jag bidrar.

Också lite konfunderad om hur du kan ha lärt känna kollegorna så pass att du inte tycker att ni kan ha något utbyte med varandra när ni knappt jobbar ihop och du bara är där två dagar.

• Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-01 15:57:32 följande:
    Nej men man märker hur folk fungerar osv. genom att vara där, se, pata lite, se hur folk interagerar med varandra osv. En del är tystlåtna, en del saknar humor, andra har helt motstsatt personlighet än mig osv. osv. fanns tidigare en person som var ok att umgås med fast denne har slutat där. De flesta är i ålder uppemot 40 eller så är de runt 20-22. Ingen i ålder mellan 25-35.

Jag vill hamna i ett sammanhang där det finns folk som jag tycker det är kul att umgås med.

Det tar ett tag för vissa att våga prata, man själv kanske ser väldigt reserverad ut också. Lätt hänt.

Vad du vill är inget konstigt men det går inte magiskt att lösa och så kommer det vara på olika ställen i livet. Ibland saknas det delar och man får fokusera på varför man är där.

Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?