Mella-Bella skrev 2019-02-23 20:49:37 följande:
Ja ok, tack.
Men jag förstår fortfarande inte varför TS (hypotetiskt) inte skulle kunna avbryta sin ansökan hos FK, hans ärende avslutas där och han hör inte av sig till dem igen. Sen söker han försörjningsstöd och fixar ett nytt läkarintyg som socialen godtar, så han slipper söka jobb.
Om det finns någon sjukdom där man inte klarar att utföra eller söka jobb, men plugga vet jag inte, men TS verkar ju anse att så är det i hans fall...i alla fall tänker han sig att han kommer klara deltid, på korrespondens på sina villkor (om jag fattat rätt).
Jo, att ta emot försörjningsstöd och sen sätta sig i skolbänken, verkar ju vara ett brott om det är så att man måste säga till dem uttryckligen att man inte studerar.
Fattar som Annita inte riktat vad ditt sidospår gör här? TS kan inte börja bryta mot regler och riskera återbetalning samt ännu mer ångest.
Det kommer givetvis fram att FK har möjlighet att försörja TS åtminstone ett tag till då han troligtvis inte skulle ha problem att få samma ersättning som han haft i många år i några månader till. TS får söka CSN som alla andra.