Inlägg från: Anonym (kp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kp)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-16 23:15:34 följande:
    Läkaren sa att de prover han tog i våras inte visade på någonting. Nu måste jag försöka få till stånd en sömnutredning. Typ att man sover med en maskin som mäter djupsömnen osv. Ska prata med läkaren igen, missade att ta upp det när jag träffade honom.
    Men... Du har en diagnos som väldigt ofta ger ökat sömnbehov, varför utreda?
  • Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-17 14:27:20 följande:
    att köpa billiga skor av sämre kvalité är ingen hit, då går det sönder efter en tid och jag måste köpa nya. Det blir dyrare i längre att göra så samt är sämre för kroppen vilket kan leda till skador osv. med dyra läkarkostnader och ännu svårare att jobb som följd, alltson om man får ont i kroppen.
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-17 13:58:44 följande:
    Jag betalar mat, hyra, el, gym, en sajt på nätet, försäkring, tv-avgift, SL-kort, telefon. Detta gör att pengarna går åt. Blir kanske någon hundralapp kvar som går åt senare. Typ 800-1000 kr i veckan på mat, SL-kort på strax över 500 kr för reducerat samt att det kommer höjas vid årsskiftet.

Dessutom har jag frisör för 300-400 kr i månaden. Läkare och tandläkare/hygienisten var och varannan månad i samband med läkarintyg, provtagning för sömnen osv. osv. Så pengarna går åt. Nu behöver jag dessutom köpa nya skor snart och det går på 1000 kr.

Har man inte råd så har man inte. Mina billigare skor håller ändå bra även om de inte håller som 1000-krs kanske men det finns ju ingen garanti att de dyrare håller bättre egentligen. För den som fått sin diagnos sent och då haft försörjningsstöd istället så låter din ekonomi som väldigt privilegierad med få krav. Att klippa sig varje månad eller ens en gång i halvåret är inte direkt vanligt vid dålig ekonomi. Du lägger mycket pengar på mat och en frys skulle du spara in på väldigt fort.

Aktivitetsstöd är säkert jättebra men förstår att FK har en gräns vid 30, då bör arbetsförmågan redan vara utredd.

Du överanalyserar allt och det sätter mycket käppar för dig att ta dig framåt.

• Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-17 14:49:57 följande:
    Men samtidigt vill jag inte förstöra min kropp heller. Jag har haft billiga kläder och skor oftas har det gått sönder efter 6 månder. Jag vill inte se ut som en luffare med långt hår och trasiga kläder.

Såvida du inte verkligen har behov av specialsulor&liknande så förstörs inte kroppen av ett par billigare skor. Kläder finns på second hand, reahörn på HM eller t.om bortskänkes på Facebook. Man kan inte ha rätt till att ha råd till sådant som klippning varje månad.

Jag har försökt vara supportande i flera av dina trådar men det här gör nästan ont i mig. Du har haft lyxen av att ha helt ok ekonomi i flera år, anser dig ändå väldigt tvärsäkert arbetsför, du spenderar tid på onödiga&ändlösa diskussioner här när folk utanför FL är de som kan svara på dina frågor. Frågorna är för komplicerade för att folk här ska veta svaret som inte jobbar som studievägledare/handläggare på FK etc. När du inte tar med diagnosen i trådarna så låter det mest som att du är lat som faen även om jag med diagnos förstår bättre så är det en detalj som skulle spara mycket påhopp. Skillnad på ork&ork och sömnbehov&sömnbehov...

• Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-17 16:23:19 följande:

Hittade svaret själv, 163 kr/timmen är det någon som har. Det blir ju typ 20.000 på en månad för 32 timmar i veckan. Vad kan det bli efter skatt? 18 eller? inte mindre än 15 i alla fall kan jag inte tänka mig. Då bör jag kunna spara kanske 2-3 tusen per månad kanske i och med att jag ev. kommer att höja mina utgifter en aning om jag får lite mer lön.

www.flashback.org/t2928779 d

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-17 16:16:29 följande:

Jag ska börja med att provträna där en dag, gymmet ligger bara 15 minuter promenad bort från där jag bor. Sen kan jag skicka in en ansökan eller lämna till dem. Jag kan även snacka lite med de som jobbar där och höra lite om arbetsplatsen i stort. Jag kan ju även träna lite under arbetstid kanske typ en maskin då och en maskin då om tiden finns och jag kanske är ensam. Fast arbetet i första hand.
    ?

Du såg att det fanns andra svar i den tråden va? 163 kr är det långt ifrån garanterat att du skulle få.

Det lär vara ett eftertraktat jobb så ta det i veckan men med ditt tomma cv så skulle jag hellre försöka prata med någon för att lämna direkt i handen.

Sen så nej, tänk aldrig att du kan träna under arbetstid. En reception ska vara bevakad och det lär alltid finns saker att pyssla med.

• Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-17 16:35:04 följande:
    På Sats där jag tränar lämnas receptionen obevakad och man får ringa på en klocka för att tillkalla personalen.
    Ja, för alla arbetsuppgifter t.ex städning, underhåll etc går inte att sköta från en reception. Självklart tränar inte personalen då, det är arbetstid och finns alltid saker att göra.
  • Anonym (kp)

Du kan som folk säger i tråd efter tråd faktiskt inte välja efter lön på det viset. Ett jobb kan ge andra jobb och ett jobb på ett gym som är ett intresse för dig, riktigt lyxigt. Hade jag haft ut 10-12 efter skatt så hade jag varit överlycklig. Klart jag skulle vilja ha ut mer pengar men tänker anpassa mig efter min verklighet med diagnos. Hellre att jag bidrar till samhället som har bidragit till mig. Får ut mindre än dig idag och arbetstränar betydligt fler timmar.

• Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-17 16:48:19 följande:
    Ja, det är jag medveten om.
    Men vad är det då för svar att säga att receptionen är obevakad på ett inlägg där jag poängterar att du inte får träna på arbetstid? Du vet vad personalen gör men antagligen också att de troligtvis försöker hålla receptionen bemannad. Det ser bättre ut.
  • Anonym (kp)

Jag har hört att vissa dagliga verksamheter även har någon typ av "arbetsträning". Kanske det var fullt på deras platser för just arbetsträning och TS bedömdes långt så långt ifrån arbetsmarknaden ändå.

TS. Du är bortskämd med inkomst som mer än täckt dina behov men för alla andra så är det inte så att dessa saker täcks av inkomsten, speciellt inte på första jobbet.  Att du varit privilegierad (ja det säger jag) och därmed haft råd med sånt som inte andra har ska inte vara ett så stort hinder mot att få ett riktigt jobb bara för att lönen inte är fullt så bra. Alternativet är att inte ha ett jobb alls eller gå på socialbidrag.

• Anonym (kp)
    Tiina87 skrev 2018-11-17 23:18:08 följande:
    Då är det inte nödvändigt att gå till tandhygienist mer än vad 3-5 år.
    Nja, olika människor har trots allt olika behov. Här kallas man var 1,5-2 år så det känns lagom med det. 3-5 känns länge.
  • Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-18 01:57:13 följande:

Om jag har har räknat rätt så skulle jag få på Sats 110 kr/tim samt om jag får sjukersättning skulle det totalt bli, om jag har räknat rätt 16.300 typ före skatt. Sen är det ju olika mycket skatt på lönen och på sjukersättningen. Men det kanske blir 12 eller 13.000 efter skatt. Mer troligt skulle jag gissa på 12 utan att ha räknat. Sen mycket svårt att tro att jag kommer kunna få sjukersättning. Om jag skulle börja jobba 75% helt plötsligt och verkligen klara av det.

För min del bör det helst vara 2000 kr mer i lön än vad jag har i bidrag idag för att jag ska ta det. När bidragen är slut och jag fyller 30 blir det en annan sak.

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-18 01:42:56 följande:
    Nej ska kontakta denne i veckan tror jag.

För att hinna med en träff, troligtvis fler samt ansöka till studier måste du göra det i veckan.

Lyckas du få ett jobb så tar du det. Det finns noll garantier att det kommer att finnas ett bättre jobb senare och visar på betydligt mer initiativförmåga att ta ett nu än att vänta ut ersättningen. Bara fånigt. Du säger själv att du har arbetsförmåga så visa det, få lön och låt ersättningen gå till de som inte kan jobba men verkligen vill.

Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?