Inlägg från: Anonym (kp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kp)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-18 14:25:04 följande:
    I annonsen står det at de kräver att man har gymnasiet men erfarenhet är inget krav. Dock verkar det som att de anställer folk som inte har gått gymnasiet iaf. var det någon som skrev det hör att de inte bryr sig om gymnasiet för en sådan tjänst.

Men varför skriver du så mycket om ett jobb som kräver något som du inte har? Det är olika på olika gym men om det uttryckligt står att gymnasieexamen krävs... Du har inget mer meriterande än att du tränar men det gör många. En sån tjänst kommer att ha många sökande. Visst kan du slänga iväg en ansökan men väldigt osannolikt att du får jobbet.

Detaljerade frågor får du ta med FK eller göra en ny väldigt specifik tråd som kanske någon kan svara på eller så får du felaktig information ändå.

• Anonym (kp)
    Anonym (Hmm..//) skrev 2018-11-19 15:16:35 följande:
    Exakt! Ts lever inte i verkligheten och förstår inte hur otroligt mycket konkurrens det är även när det gäller helt okvalificerade och lågavlönade arbeten. Han kommer inte vara attraktiv på arbetsmarknaden och det där gymjobbet är det troligen 0,0000000001% chans att få. Receptionsjobb på gym är väldigt lågavlönat men trots det mycket populärt särskilt hos yngre som ett första jobb.

Jag tycker fortfarande att det enda rätta för ts är att följa planeringen och arbetsträna. Att ens fundera på familj och barn i denna situation är bara beklämmande. Det borde inte finnas i tanken hos ts på minst 10 år!
    Nu håller jag med dig på en hel del punkter men nog får man väl fundera på familj&barn långt innan man skaffar det? Det brukar oftast inte hända över en natt.
  • Anonym (kp)
    Anonym (Hmm..//) skrev 2018-11-19 17:53:45 följande:
    Exakt. För minst 8 år sedan borde arbetsträning startat.
    Vi kan inte spekulera hur TS situation såg ut då, kanske några år på aktivitetsersättning var behövligt. Även om jag är fundersam hur det kan ha beviljats om&om igen om TS ändå är arbetsför.
  • Anonym (kp)

TS är osäker, stressad och har saker som påverkar vilket är svårt att förstå hur om man inte har liknande. Det är ett bortskämt tänk att inte vilja ta ett lågavlönat jobb absolut men är väl svårt att bli av med all trygghet och gå ner i levnadsstandard. Som alla andra kan behöva men om man inte tänker så...Mycket kommer att ändras i TS liv snart.

• Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 18:19:26 följande:
    Jag lever redan med väldigt knappa resurser och att då börja leva ännu snålare skulle inte fungera bra. Jag begär inte att jag ska tjäna 20.000 efter skatt varje månad på första jobbet. Men jag vill ju gärna att det ska löna sig att arbeta jämfört med att leva på bidrag, annars är det ju systemfel någonstans.
    Ja, men då är systemfelet att bidraget som du fått nu har varit för högt. För vissa kanske de kostnader som du legat högt på nu måste hållas låga och pengarna går till saker som de behöver för sin nedsättning. Jag lever på försörjningsstöd dvs får ut mindre än dig, det är tajt.
  • Anonym (kp)
    Tiina87 skrev 2018-11-19 18:28:51 följande:
    Behövligt ?
    Orkade inte leta fram ett annat ord. TS svårigheter kan ha påverkat så att ett jobb inte var aktuellt de första åren.
  • Anonym (kp)
    Anonym (Hmm..//) skrev 2018-11-19 18:31:19 följande:
    Studier är bara ett sätt för dig att slippa börja jobba och det kan bero på en av två anledningar, psykiska/fysiska problem eller ren lathet.

Du säger att du kan arbeta så därav stämmer det sistnämnda, du är lat!

Studera är något TS vill, att lära sig saker och faktiskt få ut gymnasieexamen vilket kan ge möjlighet till högre studier om allt går bra.

TS har uppenbarligen svårigheter som gjort att aktivitetsersättning godkänts i många år och hur jobb går vet ingen i dagsläget även om TS har tilltro till att iaf kunna jobba deltid. Vilket är jättebra, dra in lite skattepengar, känna sig mer behövd etc. TS låter bortskämd och måste tänka mer realistiskt på vissa plan men skulle inte kalla hen lat i förtid.

• Anonym (kp)
    Anonym (Hmm..//) skrev 2018-11-19 19:00:49 följande:
    Ts klarar inte ens av att arbeta 12 timmar per vecka, alltså 2 dagar per vecka. Så att studera är en omöjlighet i ts situation.

Dessutom har han på tok för hög inkomst utan minsta motprestation och den borde sänkas rejält omgående.

Har själv haft altivitetsstöd och det låg på ca 4500kr per månad så hur ts har lyckats med det är en gåta?!
    Aktivitetsstöd och aktivitetsersättning är väl inte samma sak. TS har också rätt till bidrag för större delen av hyran så det nog där som det sparas in.

Nja. TS gör vad jag vet detta just nu så nog går det. Är en tillvänjningsperiod om man inte gjort i princip något på flera år.
  • Anonym (kp)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-20 18:20:41 följande:
    Det var inte så jag menade. Jag menade att det finns flera gym i kommunen som jag kan söka jobb på. Sen inte säkert att jag får jobb på någon av dem men det är en annan sak, dock en viktig sak. Men i och med att det finns flera gym så ökat chanserna till att någon kanske skulle vilja anställa mig. Alla gym ligger förresten 15-20 minuter promenad bort från där jag bor.
    Absolut att chanserna ökar men det är ändå väldigt få jobb, även om alla skulle anställa just när du söker. Jobb som lär vara populära att söka. Så att se över andra områden också är bra.
  • Anonym (kp)
    Tiina87 skrev 2018-11-20 20:06:19 följande:
    Mycket möjligt att tonen är hård, men det behöver ts.
    Tiina87 skrev 2018-11-20 20:07:54 följande:
    Så hur många jobb har du sökt detta året?

Vad levde du på innan då om det bara är sista året du haft aktivitetsersättning?

Det kommer fram mycket som inte bilder att klarna...

Man kan vara hård utan att vara jävlig. Som en del här är. Det hjälper inte en stressad och orolig person som inte riktigt förstår hur saker fungerar. Har man aldrig behövt reflektera över saker innan så kan det vara svårt att förstå.

Din sista mening är rätt obegriplig.

TS har haft aktivitetsersättning hela tiden sedan 2010. Att söka jobb med TS bakgrund och oklarheter med myndigheter är inte lätt, så har man svårigheter kan processen kan inte starta hur snabbt som helst. TS behöver stöd och nu borde AMS få komma in i bilden.

Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?