• Fiona M

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Jag fattar inte: menar du att du lurar FK för att få ersättning, och egentligen har mycket större atbetsförmåga "bara" du gillar jobbet?

• Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 16:17:27 följande:

Men jag måste ju veta vad FK godkänner eller ej för att sedan kunna fatta ett beslut. Och ja jag kan ansöka om att börja studera ändå och sedan hoppa av innan kursstart.

Det är bråttom att hinna prata med studiebägledaren för att alls veta vad ditt KomVux erbjuder. Söker du en plats på en variant du tror kan passa kan du låta bli att ta den. Fortsätter du som du gör nu missar du helt chansen att plugga i vår och kommer dra alla de här tankarna vidare.
  • Fiona M
    Ms H skrev 2018-11-26 18:53:25 följande:

Tror du att vi kommer att nå fram med vårt budskap?

Nej.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 18:56:53 följande:

Ja ni har redan nått framför länge sedan. Jag är fullt medveten om att tiden börjar att bli knapp. Men jag tänkte aldrig på att man kunde anmäla sig och sedan hoppa av utan att det blev några följder så som att man inte får börja igen, indraget bidrag osv, fast det kanske det blir?

Då tänkte jag att jag först borde höra med FK, men eftersom jag ej har fått tag i handläggaren där så måste jag nog ändå kontakta studievägledaren och anmäla mig till den/de kurser jag vill börja.

Om du tar CSN-lån utan att ta poäng måste du ta viss del av poängen innan du får låna mer. Ingen straffas för att de tackar nej till studieplats eller hoppar av en kurs.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 19:57:45 följande:

Men om vi säger att jag skulle ta CSN-lån i framtiden och anmäla mig till en kurs (kommer inte ta några lån nu till våren) men hoppa av innan kursen har börjat kommer det då bli problem med CSN även om jag säger upp allt som har med CSN att göra, alltså drar tillbaka min ansöka om studiemedel?

Du avanmäler dig och det blir inga problem.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 23:00:25 följande:

Min del av uppgörelsen var att komma till den dagliga verksamheten alla dagar som var bestämt, vara där det tider, jobba på, vara trevlig, visa att jag vill och kan, samarbeta om det behövs, ta egna initiativ osv. skulle jag gissa på.

Tycker du att du skött det?
  • Fiona M

Du har alltså inte haft så pass många konversationer med de andra som jobbar där att de kunnat ställa den (för de flesta) oladdade frågan vad du sysslat med innan?

• Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 23:59:56 följande:

Dessutom borde ju handledaren ha frågat eller tagit om möjligheten till att byta dag om denne nu tycker att detta skulle vara lämpligt.

En av sakerna du skulle sköta var ju att ta egna initiativ...
  • Fiona M

TS: Du har inte haft så pass många konversationer med de andra som jobbar där att de kunnat ställa den (för de flesta) oladdade frågan vad du sysslat med innan?

• Fiona M

Hur var det här?

Fiona M skrev 2018-11-27 08:45:20 följande:

TS: Du har inte haft så pass många konversationer med de andra som jobbar där att de kunnat ställa den (för de flesta) oladdade frågan vad du sysslat med innan?

Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?