Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Min pappa har sömnapné så kanske har jag det också. Dock är han överviktig.

• Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-11-22 21:51:34 följande:

Aha, intressant! Då får du kanske sova med en syremask då...?

Kanske till att börja med.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-11-22 21:49:20 följande:

Men isåfall undrar jag vad i all världen som skulle kunna råda bot på ditt sömnbehov?? Vad är det som utredningen skulle kunna visa? Jag undrar verkligen på riktigt! Som jag skrev är jag själv en väldigt trött människa så jag tar gärna emot tips.

Om det inte finns bot så har jag ju ändå svar på vad som är orsaken bakom. Det är väl ändå bättre att ha svar på det känner jag i alla fall.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Bipolär) skrev 2018-11-22 21:56:40 följande:

Aldrig hört om nån som får sjukersättning för att denne måste sova. En sjukdom måste nog till. Hoppas jag.

Jag vet att det är så men känns ju så fel. Det bör ju gå efter hur jag mår och att jag mår mycket dåligt av för lite sömn. Får jag under 7 timmar känner jag mig nästintill berusad.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-22 22:45:10 följande:
    Sjukgymnaster hjälper vid sömnproblem genom bla sömnskola.

Du verkar inte vilja ha hjälp såvida du inte får remiss till sömnutredning.
    Sömnskola och allt om sömnhygien osv. känner jag redan till. Sova svalt, rena sängkläder, mörk i rummet, ej vara hungrig, tyst i rummet, avslappnad osv osv. Lämna sängen om man inte kan somna inom 30 min, gör då något annat en stund och lägg dig igen, sängen är endast till för att sova i. Öronproppar använder jag. Om det skulle finnas något som jag inte redan kände till när det kommer till sömnhygien och hur man på bästa sättet kan få en bättre sömn genom att justera omgivningen/miljön i sovrummet så är jag tacksam, men jag har redan provat allt sådant som ingår i sömnhygien/sömnskola.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (JS) skrev 2018-11-22 22:30:17 följande:
    Du förstår inte. TS har varit aktiv i många trådar. Utöver sina 10-12 timmar sömn vill han också gymma 2 timmar varje dag, laga mat 2 timmar/dag, städa 3 timmar per dag. Därutöver behöver han koppla av i soffan för återhämtning och utöver det diverse transportsträckor, frisörbesök, tandläkare och annat som gör att han helt enkelt inte har tid för heltidsjobb.

Han kan inte tänka sig att skära ner på någon av dessa sysslor till förmån för jobb så tyvärr har vi inte mycket till val utan han måste helt enkelt ha bidrag.

TS problem finns givetvis inte hos han själv, utan alla andra på denna jord som inte anser detta är rimligt. Det gäller FK, AF, experter, läkare och 100% av alla tillfrågade på detta forum.
    Du har fel. Om jag inte har något alls att göra blir jag uttråkad och deprimerad därav har jag gymmat 2 timmar 4-5 dagar per vecka när jag inte haft ett arbete. Har jag annat att fylla tiden med kan gymmandet skäras ner till 3 dagar i veckan, men helst inte mindre. Jag lagar inte mat 2 timmar per dag, dock lagar jag mat kanske en timme varannan eller var tredje dag. Frisör, tandläkare osv görs inte varje vecka elle ens varje månad. Frisören kanske görs med 1 ½-2 månaders mellanrum. Städning tar inte tre timmar. Städning görs inte heller varje dag.
  • Anonym (Hur göra?)
    smulpaj01 skrev 2018-11-22 22:37:42 följande:
    Och släktforskar.....det är jätteviktigt!
    Det gör jag inte heller varje dag utan jag har gjort det i perioder fler dagar i veckan då jag inte har haft något arbete. Har jag annat att fylla dagarna med så gör jag det. Släktforskning sysslar jag med typ någon gång per månad bara just nu eftersom det mest spännande redan är klart.
  • Anonym (Hur göra?)
    Fiona M skrev 2018-11-22 22:39:06 följande:

Försöker igen: TS, det känns som du låser fast dig i tankar om högt och lågt, utan att faktiskt handla.

Har du pratat med SYVen på KomVux nu? Vad sa hen? Det är ju där du får börja för svar om du alls kan läsa som du vill, oavsett finansiering, och det brinner i knutarna att få reda på det om anmälan är i december.

Jag har inte fått tag i denne, ska ringa imorgon.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tow2Mater skrev 2018-11-22 22:10:40 följande:
    Du hinner ju sova 11-12 timmar fast du skulle jobba t o m heltid.

Nej. Vakna klockan 05 eller 05.30, åka hemifrån 06.30 eller 07.00. Komma till jobbet vid 08.00. Komma hem vid 17.00 eller 18, laga mat, diska kanske någon dag tvättstugan. Var ska träningen få plats? även om jag skulle skära ner på gymmet och kanske ta tvättstugan enbart på helgen skulle jag inte kunna sova 10 timmar. Möjligen om jag hade en stor frys och kunde laga maten i förväg, dock måste jag handla mat minst en gång under veckan. Jag har ingen bil och kan omöjligt bära hem mat för en hel vecka bara på ett besök i affären. Kanske kommer jag i säng vid nio. Då blir det ung. 8-9 timmars sömn. Nästa natt kommer jag vara ännu tröttare och behöva mera sömn men får då också bara 8-9 timmar. Detta kommer resultera i att behöver sova längre på helgen och då ej hinner laga mat, tvätta, städa och gymma.

Är jag inaktiv från träning och fysisk aktivitet en längre tid blir jag tröttare, slöare, orkar mindre osv. Det är ju inte optimalt i min situation att få ett ännu större sömnbehov.

• Anonym (Hur göra?)
    Fiona M skrev 2018-11-22 23:13:47 följande:
    Men du har iaf försökt få tag på personen?
    Ja.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?