Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Tiina87 skrev 2018-11-19 22:46:59 följande:
    Men återigen; är det något som hindrar dig att lyfta på röven och söka jobb själv? Alt söka praktik eller arbetsträningsplats?
    Nej. Egentligen inte. kan man söka praktik/arbetsträning på egen hand sådär bara utan inblandning av AF? Aktivitetsersättningen bör jag ju få behålla om jag får en praktik eller måste man ha aktivitetsstöd då? Aktivitetsstödet beviljas ju av AF och betalas ut av FK. AF har ju sagt att så länge FK inte vill lämna över mig till Af så kommer jag inte kunna gå över dit.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (ojoj) skrev 2018-11-19 23:03:37 följande:
    Eftersom jag själv ska börja arbetsträna nu så är det ju inte sant att det bara är för att du inte orkar mer än 12 timmar som du inte får gå över till AF. Jag ska träna på 5 timmar i veckan och det går enbart via AF, har inte FK inkopplad alls på det. Om det stämmer som du skriver så har du betydligt större problem än du vill ge sken av här om alla instanser säger att du ska vara kvar i daglig verksamhet istället för att starta arbetsträning. 

Annars tycker jag du själv hittade en bra mening här som belyser dina problem med att förstå hur arbetsmarknaden fungerar: 
    "denna verksamheten inte var bra för mig samt att jag inte kommer kunna orka jobba fler timmar där i och med att det är ostimulerande, tråkigt, enformigt och inte utvecklande någonstans". 
    Ett jobb får man inte för att man ska utvecklas, stimuleras eller inte göra något enformigt, ett jobb får man för att man kan/har något som en arbetsgivare är beredd att betala någon för att utföra. 
    Men samtidigt så vill man ju ha något vettigt att utföra som har betydelse. Det jag gör nu har inte betydelse m det blir gjort eller inte.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-19 23:08:17 följande:
    Studera på sommaren? Tror du på allvar att du kan läsa själv hemma och tenta av kurserna?
    Finns nog sommarkurser distans, har för mig att jag har läst att det finns det.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-19 23:13:20 följande:
    Tror du att du kommer klara av att läsa på distans utan lärarledda lektioner?
    Ja.
  • Anonym (Hur göra?)
    Annita skrev 2018-11-19 23:19:54 följande:
    Nej, det går troligen inte så lätt att få en "egenförhandlad" arbetsträning godkänd av AF. En arbetsträning som ingår i en utredning av arbetsförmåga behöver ju förläggas hos en arbetsgivare som är väl införstådd med vad som förväntas av dem - till exempel måste det finnas en handledare på arbetsplatsen som är beredd att vara med i planering och utvärdering.

Men AF bör ju ta stor hänsyn till vilken sorts arbetsplats du vill vara på, så idéer om konkreta praktikplatser är det ju bra om du har!

När man är över 30 kallas det rehabiliteringsersättning tror jag, men det kanske finns olika sorters ersättningar. Men det stämmer att FK måste vilja skicka dig vidare. Och AF måste se att du orkar minst 25% för att vilja behålla dig - under 10 timmar i veckan så skickas du tillbaka till FK och då kommer de förmodligen att be dig söka sjukersättning.

Menar du allvar med att du vill ut i arbetslivet bör du alltså visa din vilja att öka på timmarna och sköta din praktik. Om myndigheterna uppfattar att du inte klarar ens 25% så menar de att du är klar för sjukersättning, och då kan du glömma idéerna om att jobba upp lönen och allt du planerar för.

Visst kan du helt avvika från FK om det skulle bli så, och söka arbete eller studier på egen hand. Men då blir det ju heltid och helt andra krav än vad en lönebidragsanställning skulle ge (om nu lönebidrag är aktuellt för dig). Du hamnar i en mycket mer utsatt position, och DÅ blir du tvungen att jobba upp din SGI för att få rätt till sjukpenning, vilket du var inne på tidigare i tråden. Och då räcker det inte med några dagar på ett heltidsjobb, utan det handlar om månader. Här får gärna någon mer insatt rätta mig om jag har fel!

Varning alltså för att maska och tycka att du är för "bra" för att lägga ner dig på din praktik - det kan straffa sig!
    Så alltså om jag egentligen skulle orka ett annat jobb där man får lön så tycker ändå FK att det är bättre att jag är kvar i bidrag och daglig verksamhet ett halvår till. Då vore det ju bättre att jag fick prova arbetsträning/praktik ett par månader på en arbetsplats för att om det går dåligt skickas tillbaka till den dagliga verksamheten. Då finns ju åtminstone en chans att det kan lyckas. Som det är nu dömer de ut mig utan att ens veta något om vad jag klarar eller ej. Diskriminering på hög nivå, Kanske ska man JO-anmäla FK, då kanske det blir fart på dem.
  • Anonym (Hur göra?)
    Fiona M skrev 2018-11-20 00:21:44 följande:

Jag jobbar på KomVux och tycker trenden de senaste åren är att det är mindre undervisning och mer att checka av moment för att elever som bara missat lite under sin skoltid ska fixa kurserna.

Det här är inget som gynnar elever som TS.

Du har tidigare (andra trådar) skrivit att du är tveksam till att du har med dig de kunskaper i engelska som krävs från 9:an, trots godkänt betyg, men nu tror du att du ska klara gymnasiekursen på distans, och på 10 veckor.

Allt tyder på att du kommer misslyckas.

Hur kommer du kunna hantera det?

Men när jag har funderat och kollat upp lite mera var min nivå ligger och hur kurserna ser ut så verkar det nog inte så svårt att klara Eng 5.
  • Anonym (Hur göra?)

Det kanske upplevs rörigt. Men det jag hela tiden har sagt är att jag vill börja studera i lågt tempo nu i vår för att sedan fortsätta i högre takt till typ hösten nästa år eller så.

Går inte detta så kan jag ju söka ett arbete. Jag kan ju jobba i högre takt än idag bara platsen är rätt och et är rätt yrke.

Som det ser ut just nu tycker jag att det är mer realistiskt att försöka komma igång med studier än att ta ett arbete med likvärdig lön som jag redan idag har i inkomst. Detta anser jag bara för att det är så kort tid kvar till jag fyller 30 och mina bidrag tar slut.

Att börja studera nu på en gång ger mig mer än ett halvår med låg lön för att sedan ändå börja studera kanske om 6 månader.

Detta har jag sagt hela tiden i denna tråd typ.

• Anonym (Hur göra?)
    Anonym (X) skrev 2018-11-20 02:12:33 följande:

Säg att du inte får bidrag av Fk för att plugga nu, och att de anser att du borde kunna jobba, okvalificerade jobb, i vår, vad gör du då?

Jag har ju sagt det att jag är beredd att söka arbete sålänge lönen är högre än mina bidrag eller om det är en arbetsträning/praktik med bibehållet bidrag.

Jag förklarar i inlägg efter inlägg att såhär tänker jag göra om det ena eller andra alternativet inte skule fungera. Men ändå så frågas det vad jag skulle göra om det ena eller andra inte fungerar.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Hmm..//) skrev 2018-11-20 08:56:45 följande:

Det är verkligen helt ofattbart hur du kan ha den inställningen. Skäms du inte?

Vi är många som jobbar trots extremt låg lön så att folk som är i behov av bidrag kan få det, inte sådana som du som är lata/arbetsskygga och utnyttjar systemet!

Det har funnits anledning till att jag inte har kunnat arbeta tidigare.

Hade jag varit yngre så hade tid funnits till att börja studera med bidrag och då hade jag gjort de om jag hade mått/känt mig som idag. Då hade jag ju sökt arbete/ börjat studera direkt. Nu var jag inte redo för det när jag var yngre pga. div. anledningar som jag ej har lust att gå in på i denna tråd.

Jag vill få ett jobb med lön.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (X) skrev 2018-11-20 13:35:40 följande:

Är den anledningen borta nu?

Ja nästan helt.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?