-
Ja cirka 1000 kr mindre än idag. Men det får man väl acceptera såvida räkningarna och/eller hyra höjs kraftigt helt plötsligt.Anonym (X) skrev 2018-11-19 19:09:53 följande:Det är, med lån och bidrag, betydligt mindre än du har nu.
-
Jag har inte latat mig ett dugg. När jag är vaken sitter jag inte still mer än på kvällen ett par timmar. Lat i min mening är någon som ligger på sofflocket dagen igenom och kolla Netflix, är fet och inte motionerar, äter skräpmat, inte städar sitt hem, inte betalar sina räkningar, inte tränar osv. Jag är precis motsatsen till detta. Samt att jag även försöker ta tag i mitt liv och vill ha en förändring. Detta kallar inte jag lathet. Dock är det svårt att komma någon vart i min situation eftersom jag har varit utan jobb/studier i så många år.Anonym (Hmm..//) skrev 2018-11-19 19:29:33 följande:Ambulerande på bemanningsföretag. Men jag jobbade hellre än att gå på bidrag och sökte andra jobb under tiden.
Så som man måste göra som vuxen ansvarsfull människa.
Inte dra på offerkofta och ligga hemma, tycka synd om sig själv och pilla sig i naveln samtidigt som resten av Sveriges befolkning försörjer en. -
Nej men vem har sagt att jag ska ha okvalificerat jobb hela livet? Man börjar väl någonstans? Då kan man ju studera för att byta jobb sedan eller avancera uppåt på annat vis. Hur tror du annars att det går till när folk får högre lön. Antingen jobbar man och visar vad man kan och är duktig, tar ansvar, egna initiativ osv. på arbetsplatsen eller så kanske man söker nytt jobb på så sätt bör ju lönen kunna bli högre. Det kanske inte går inte över en natt men efter kanske 10-15 år.Tiina87 skrev 2018-11-19 21:07:11 följande:Därför att inga okvalificerade jobb ger den summan efter skatt.
-
Nu frågade jag inte om vad som jag skulle klara av eller inte utan vad som erbjuds på arbetsmarknaden. Det är det jag vill ha svar på.Tiina87 skrev 2018-11-19 21:09:10 följande:För dig som inte ens klarar 12h per vecka är jobb vid sidan om ev studier helt inaktuellt.
-
Anonym (S) skrev 2018-11-19 21:06:06 följande:Men dels så har du ju en lång väg att gå innan du ens får ett jobb, dels säger du ju själv att du aldrig kommer att orka jobba heltid. Sen har jag svårt att se att du skulle klara av att få något annat än okvalificerat arbete med tanke på sånt du sagt i alla dessa trådar. Och lönerna på såna jobb som du eventuellt sjuke kunna få och kunna klara av på deltid är ju inte så höga.
Känner du mig? Nää och då kan du ju omöjligt veta vad jag klara av eller ej. Det ända som jag har påtalat i denna tråd är att jag inte orkar med 12 timmar på denna arbetsplatsen jag är på idag samt att jag troligtvis inte kommer att orka mer 100% på någon arbetsplats. men för den delen så är det inte sagt att jag inte kommer klara fler arbetstimmar på en annan arbetsplats.
Folk som påstår vad jag klara av och inte när de inte ens har träffat mig 5 minuter ska inte uttala sig. -
Nej gymnasiet behöver jag inga tio år på mig för att läsa in. Det som folk inte förstår hur många gånger jag än förklara är att det går lättare för mig att plugga och är mindre jobbigt än att jobba. Lyssna för en gång skull på vad jag försöker säga istället för att tro att du/ni alla vet bäst.Tiina87 skrev 2018-11-19 21:25:27 följande:Du väljer ju att leva på bidrag mot att ta ett okvalificerat jobb med låg lön så vad säger att du helt plötsligt skulle få ett kvalificerat jobb med bra lön?
Du kommer förmodligen behöva 10 år på att läsa in gymnasiet och sedan ytterligare minst 3 år på högskola innan du över huvudtaget kan börja tänka på högavlönade kvalificerade jobb. -
Nej jag begär inte 20.000 efter skatt på mitt första arbete. Men jag tänker mig att man kanske kan arbeta sig upp samt utbilda sig så att man sedan kan ha den summan i län i framtiden.Bunny on speed skrev 2018-11-19 21:36:20 följande:
Jag pluggade 4,5 år på högskola. Blev klar 2012. Mitt jobb första året gav drygt 22 000 före skatt.
Det gav 16-17 Efter skatt vill jag minnas. Du, du vill dock ha minst 26 500 före skatt. Utan utbildning eller erfarenhet. På heltid eller deltid? Den lönen hade jag, fortfarande med högskoleutbildning, efter 3-4 års erfarenhet.
-
Jag har aldrig sagt vilken takt jag kommer att orka studera. Jag har bara sagt att jag vill börja i låg takt för att se hur det är att studera så att jag får en uppfattning om det. För om jag skulle börja studera i hög takt på en gång så är jag rädd för att det skulle gå sämre. Men jag har förhoppningar om att kunna kanske om ett år eller så studera i en högre takt, kanske typ 50-75% eller så. Sen studerar man på sommaren så bör man få ner åren det tar att läsa in gymnasiet. kanske upptäcker jag att det går fortare att studera än vad jag tror och så kanske jag kan läsa in en kurs snabb, vissa kurser kanske jag har lättare för att lära mig än andra och då bör dem gå fortare än de andra.Tiina87 skrev 2018-11-19 21:32:52 följande:De flesta här inne har läst dina andra trådar och fått en bra bild av dig.Idag klarar du inte ens att jobba 12h så hur ska du kunna plugga in gymnasiet på kort tid? Du tänker dessutom inte plugga heltid utan möjligen 75% om du klarar det. Du måste iallafall räkna med 6-7 år.Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 21:30:56 följande:
Nej gymnasiet behöver jag inga tio år på mig för att läsa in. Det som folk inte förstår hur många gånger jag än förklara är att det går lättare för mig att plugga och är mindre jobbigt än att jobba. Lyssna för en gång skull på vad jag försöker säga istället för att tro att du/ni alla vet bäst.
-
Annita skrev 2018-11-19 21:46:08 följande:För att vara lite konstruktiv istället för att fantisera om framtida löner: du har sagt flera gånger i tråden att du tror att du skulle göra ett bättre jobb på en annan arbetsplats, och att du blir stressad av att bli övervakad hela tiden mm.
Har ni pratat om att du skulle kunna byta ställe att praktisera/träna/jobba på? Jag tror det vore bra för dig att prova lite olika arbetsuppgifter och sammanhang. Du tror själv att du fungerar bättre på vissa arbeten och med vissa förutsättningar (tex ansvar, positiv stress osv), men du vet ju egentligen inte.
Du har rätt i att ingen här vet vad du klarar, men jag är inte säker på att du vet själv - även om du har idéer och förhoppningar om vad som funkar eller inte funkar.
Jag tycker som sagt att du ska lyssna på vad FK säger, men för att det ska bli bra är det ju viktigt att du trivs på din rehabilitering, och du antyder gång på gång att du inte gör det. Har kommunen fler ställen med daglig verksamhet som du kan byta till...? Eller finns det en plan där AF kopplas på och försöker hitta en annan arbetsplats för en mer strukturerad arbetsträning...?Det fanns en plan, som nu är ändrad, att AF skulle ta över och hitta en arbetsträning på öppna arbetsmarknaden åt mig runt årsskiftet samt att vi (jag, kommunen samt FK) skulle ha möte nu i nov. Nu helt plötsligt har det ändrat sig och påstår att jag inte kommer att klara ett vanligt arbete i och med att jag bara jobbar 12 timmar. Ett vanligt arbete kräver att man klarar mer för att någon ska vilja anställa mig.
De vill att jag först ska visa att jag kan jobba fler timmar innan jag får gå över till AF. Detta tror dom kan vara möjligt först i april/maj typ. Jag sa på mötet att denna verksamheten inte var bra för mig samt att jag inte kommer kunna orka jobba fler timmar där i och med att det är ostimulerande, tråkigt, enformigt och inte utvecklande någonstans. Detta gör att jag mår dåligt.
Typ ungefär som boredout;
www.prevent.se/arbetsliv/artikel/2013/for-lite-att-gora-ocksa-ett-problem/
www.kollega.se/drabbad-av-bore-out -
Kanske inte om man studerar på sommaren. Sen kan det ju hända att jag blir klar med en kurs snabbare än vad kursen egentligen är på. typ att en Engelskakurs kanske jag kan köra på 10 veckor istället för som brukligt 20.Tiina87 skrev 2018-11-19 22:20:50 följande:Du skriver redan i din ts att du kommer studera på 75% om du orkar. 50-75% gör att du får räkna med minst 6 år att läsa in gymnasiet.