Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Tiina87 skrev 2018-11-22 22:33:05 följande:
    Snarkar du?
    Ingen aning i och med att jag har sovit ensam i rummet i hela mitt liv förutom vid enstaka tillfällen.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-22 23:27:22 följande:
    Du skulle ju söka jobb som låg 10 min ifrån dig... Då kan du sova till 6.30/7 och gå hemifrån 8.45
    Ja med ett sådant arbete kan jag sova lite längre, men knappast till 7 om jag börjar åtta, Jag vill slippa stressa på morgonen samt vill hinna äta vilket tar 15 min kanske. Sedan tar det en stund att duscha och klä sig, typ 20 min.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (JS) skrev 2018-11-22 23:28:33 följande:
    "Fast tvättstugan brukar ta tre timmar. Städa brukar ta kanske 2-3 timmar med dammsugning, torka golv och skura hela toan. Handla tar ungefär 1 timme kanske mer jag vet inte har aldrig tagit tid men säg en timme två gånger per vecka. Kan inte bära hem allt på ett tillfälle. Ibland måste jag även stödhandla om jag har glömt något osv, brukar ta kanske 30-45 minuter då kan jag tänka mig. Gymma tar 2 timmar plus 30-40 minuter promenad uppdelat på två gånger, alltså dit och hem. Gymmet, affären och min bostad ligger på tre helt skilda platser åt helt olika håll. Laga mat tar typ 30-60 minuter beroende på vad för mat jag lagar."

"När jag räknar på hur hur många timmar det finns på en vecka och plockar bort timme för timme för vad varje aktivitet tar så far jag fram att det blir 3 timmar kvar om dagen till ingenting och dessa timmar kommer då säkert att fyllas med TV och dator osv. Nu har jag säkert glömt att räkna med någonting så det kanske bara blir två timmar över per dag."

Detta skrev du för en månad sedan. Skönt att höra att du minskat tiden för matlagning sedan dess och att gymmandet nu för tiden bara tar två timmar istället för absurda 3-3,5. Du städar/diskar inte längre 2-3 timmar per dag. Bra!

Då bör du rimligtvis ha tid för heltidsjobb nu när du effektiviserat din dag!
    Men jag påstår inte att jag lagar mat dagligen bara att när jag gör det så tar det denna tid. Städningen hade jag ingen aning om hur lång tid den tog i och med att jag aldrig har tagit tid så jag drog bara till med något. Dock kanske det går fortare om jag vet att jag har ont om tid eller tid att passa.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-22 23:24:00 följande:
    Det finns nog väldigt mycket du inte vet om och dom en fysioterapeut/sjukgymnast kan hjälpa dig med.

Googlar man på sjukgymnasit och sömn så kommer sömnskola upp. Jag har lusläst hela nätet och kollat på alla tv-program som tar upp sömnbesvär osv. Så det mesta som ingår i sömnskola är jag redan bekänt med. Jag har tittat på Malou och lyssnat till sömnläkarna/forskarna där. Fråga doktorn, nyhetsmorgon, vetenskapens värld om sömn. Jag har läst 1177, läst div. forumtrådar (ej startade av mig) om sömn. Jag anser mig ha goda kunskaper om hur man ska göra får att få så bra nattsömn som möjligt. Dessutom känner jag mig själv och vet när jag sover som bäst, alltså hur j´det ska vara i sovrummet då.

Men som sagt finns det något mirakeltips som jag ej känner till så tar jag tacksamt emot det. Dock tvivlar jag på att det finns.

• Anonym (Hur göra?)
    Bunny on speed skrev 2018-11-22 23:45:26 följande:
    Vad gör du i 2 timmar på morgonen?

Min dag: upp 06.00

Gå hemifrån: 06.35

Komma till jobbet: 07.45

Lämna jobbet: 16.45

Komma hem: 17.50

Laga mat + äta, ställa in disk, se till husdjuren, ta en promenad, se på tv... Klar med det mellan 21 och 22. Lägga mig. Läsa lite. Somna i snitt vid kl 22.

Förhoppningsvis kan du hitta jobb som ligger närmare och har kortare lunch. Men det är väl inte tal om att jobba 100% ändå?
    Nej 100% skulle jag nog troligtvis inte orka. Dock var det någon som påpekade att jag borde hinna om jag skulle jobba 100%.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tow2Mater skrev 2018-11-22 23:41:29 följande:
    Du beräknar orimligt lång tid for alla moment. Du behover inte så lång tid på morgnarna att gora dig iordning. Normalt folk hinner väcka, klä, fodra och gora iordning 4 barn på den tiden i tillägg till sig själv och ta ut hunden.
    Ja men har jag korttid på mig blir jag mycket stressad. jag har lätt för att bli stressad och då blir allt bara kaos.
  • Anonym (Hur göra?)
    Bunny on speed skrev 2018-11-19 21:44:21 följande:

Om du fortfarande är intresserad av engelska:

nafs.gu.se/prov_engelska/exempel_provuppgifter/engelska_ak9_exempeluppg

Gör dessa (läsning och ordkunskap): odd news, small talk, welcome to Wales, young and free.

Hörförståelse: alla tre

Gör dem ordentligt- skriftligt- och kolla sedan hur många procent du fick. Kolla läsa för sig och lyssna för sig.

E är 35%, men det är låga kunskaper och det blir tufft klara engelska 5 då. Du ligger förhoppningsvis minst på 50%.

Nu har jag gjort alla tester du tyckte jag borde göra. Dock tog jag hjälp lite grand av Google translate i början innan jag kom på att man kanske inte bör göra så på ett prov. Då slutade jag tvärt. Var typ vissa ord i läsdelarna som jag ej förstod. Sen tog jag lite hjälp när jag skulle stava i de första läsdelarna. Men slutade sedan med det.

Jag hade även svårt att hänga med i lyssningsdelarna helt.

Om man går efter detta skulle då Eng 5 vara för svårt för mig kanske?

Odd News

1-C

2-B

3-E

4-G

5-H

6-A

7-F

8-C

9-B

10-D

11-G

12-F

13-C

14-H

15-E

16-D

Poäng:16 av 16

Small talk

1-Turn

2-More

3-Myself

4-To

5-

6-In

7-Less

8-Trafic

9-One

10-Be

11-Make

12-Back

Poäng:8 av 12

Young and Free

1-B, D

2-Studying and working in a restaurant.

3-Return to her home country Great Britain and resume studying on University College London. In two years she think she had graduated and gets a degree.

4-She tells that befor she moved here she don't know nothing about Sweden.

5-Becaus Sweden is a small country and the language isn't so familiar to non-swedish speaking people.

6-She felt she needed a break and also felt a little bit bored.

7-In Scotland you have titles on your teachers, you wear uniforms and start two years earlyer in school.

8-C

9-She think that to get start working young give you an insight of money value and let yourself decide what you want to buy without any guilty conscience.

10-A

11-Laughing, dreaming and talkning about what her future has to offer for her. She also whants to continue with her acting again.

Poäng:18 av 20

Welcome to Wales

1-All day, but if it's to windy the train doesen't go all the way upp to the top.

2a-£30

2b-Follow you on the trip.

3-01654-761584

4-Paintings and sound effects.

5-You can visit an old village and see theirs life on a screen.

6-17.10

7-Half-hourly

8-Edward I of England and Mercian king Offa.

Poäng:10 av 12

What?s It All About?

1-Ordering a meal

2-Taking a lesson

3-Discussing dating

4-Playing a game

5-Visiting a bank

6-Bringing up children

7-Discussing a match

8-Discussing jobs

9-Taking a holiday abroad

10-Visiting a library

11-Returning things to a shop

12-Going to the theatre

Poäng:12 av 12

Environmental News

1-50

2-B

3-D

4-C

5-C

6-

7-B

8-D

9-

10-

11-C

12-A, B

13-C

14-A

Poång:7 av 14

Think Twice

1-D

2-88

3-C

4-B

5-C

6-So many use text instead of calls

7-B, 16%

8-It can have bad effects on your sleep and on their School performance nex day 1p

9-B-

10-They already have a regular phone and many have thir own number

11-Only send text to people with same operetors

12-A

13-Lead visitorsand on walkt thure the island and give them informaion.-

14-He moved to relatives and start studying secondary school

15-D

16-In school he love Geography and love to supporting his village

17-C

18-A

Poäng:19 av 23

Totalt läsa: 52 av 60|86,67 % rätt

Totalt Lyssna: 38 av 49|77,55 % rätt

• Anonym (Hur göra?)

Någon som har något att säga om mina resultat och hur svårt lätt jag ev. kommer tycka Eng 5 är? Baserat på detta.

• Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Cissi) skrev 2018-11-23 05:14:53 följande:

Du använder dig av helt fel argument här. Jag förstår att din funktionsnedsättning gör det väldigt svårt för dig att arbeta heltid, men att du inte hinner med bodybuilding är inte en anledning. Nödvändig vardagsmotion får man lätt in på väg till och från jobbet. Ditt problem verkar vara att du har svårt att automatisera vardagssysslorna på det sätt som de flesta gör, och då tar de mycket längre tid och gör dig väldigt trött. Det är inte lika omständligt för en genomsnittsmänniska att handla, diska etc. som det är för personer som har svårt med automatiseringen. Och har man inte kunskap om din typ av problem är det väldigt lätt att uppfatta dig som lat.

Fel. Jag kan mycket väl göra saker som görs ofta utan att tänka och gå på automation eller vad det nu kallas. Men ligger matbutiken 20 min promenad hemifrån samt att det tar 15-20 min att handla och sedan 10-20 min hem beroende på hur ofta bussen går då tar det ju den tiden och går inte att korta ner mer. Möjligen att det går att korta genom att ta bussen till affären också och inte bara där ifrån.

Nja inte mycket motion genom att åka buss till jobbet och gå till och grå bussen. 30 min minst omdagen bör man få upp flåset och pulsen.

Har man förresten 4-5 glas, 3-4 muggar, 5-8 gafflar, lika många knivar, 1-2 stora skärbrädor, 3 flata tallrikar, 5 djupa, 2-3 kastruller, 7 skedar, 3-4 teskedar, 2-3 ugnsformar i glas och kanske något mer då tar det en timme att diska detta för hand samt torka diskbänk, spis och torka ur hyllorna i kylen.

Dock är detta en disk som bildas om jag ej diskar på kanske 4-5 dagar vilket har hänt ibland. Jag tror nog det skulle ta samma tid att diska denna mängd för hand för vem som helst. Folk har till och med påpekat för mig att jag diskar effektivt.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (S) skrev 2018-11-23 07:29:55 följande:

Fast du låser dig vid så onödiga grejer. Visst, jag förstår att det är pga autismen, men om det nu ställer till det för dig så mycket borde du ju söka hjälp.

Du kan ju faktiskt handla i en annan matbutik, t ex på vägen hem från jobbet. Så kan du storhandla på helgen.

Säg att det tar dig 1.5h/ vecka att diska och städa köket då. Antingen så lägger du en kvart om dagen på det eller så kan du fördela det på två gånger, t ex på söndag och onsdag.

Du kan ju gymma lördag- söndag och ta 30 min raska promenader på vardagarna om det annars skulle inkräkta på sömnen. Behöver du tvätta kan du ju lasta en maskin och sen diska/städa eller promenera medan maskinen kör.

Det finns lösningar på alla dessa så vardagsproblem, men tyvärr så verkar du ju låsa dig på ett sätt som gör att du inte ser lösningarna.

Sen så nämnde du att du behövde extra lång tid vid varje moment på dindag för att du inte klarar stress utan att det blir kaos. Då tycker jag inte att du ska hoppas på några tjänster som söker stresståliga personer.

Ja diskandet går fortare om jag delar upp det och kör lite varje dag. Det brukar jag göra också oftast. Men ibland samlar jag också och då tar det längre tid. Just nu jobbar jag inte nära någon matbutik annars hade jag kanske kunna handlat på väg hem från jobbet om butiken som är på vägen hade varit billig. Vidare så brukar jag en dag på veckan handla en pappkasse och en i plast båda fulla med så mycket jag orkar bära. En annan dag handlar jag sedan så mycket som behövs.

Sen är det skillnad på stress och stress.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?