Inlägg från: Anonym (Hur göra?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur göra?)

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Ska somna om nu igen.

• Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-25 11:02:53 följande:

Om du blir utan ersättning den dagen du fyller 30 men fortfarande är kvar inom daglig verksamhet så får du söka sjukersättning eller ekonomiskt bistånd från soc.

Ja men FK har ju sagt att jag troligtvis inte kommer att kunna få sjukersättning.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Ergo) skrev 2018-11-25 12:07:09 följande:

Lösning: förlita dig inte på myndigheter och läkarintyg, utan sök heltidsjobb. Om det funkar, yay du kan nu visa för alla att du klarade av det; om det inte funkar, yay du har nu en SGI och ett jobb att faktiskt bli sjukskriven från.

Men det är ju inte lösningen du vill höra, du vill ju att det ska fungera som du tycker. Som du vill ha rätt till. Men det vi som är "hårda" försöker få dig att förstå är du du inte har rätt till något mer än en grundexistens. Om inte det duger är det upp till dig att göra det bättre, inte "samhället".

IQ-tester varierar inte över bellkurvan, du får inte "normal" eller "över normal" på två olika standardiserade tester, om du inte pratar om glädjetester på nätet som är till för att få dig att köpa saker. Du uppvisar avsaknad av logisk förmåga och verkar helt sakna sjukdomsinsikt, båda faktorer som pekar på lågbegåvning.

Jag har gjort IQ-tester via både nätet och hos läkare. Minns inte vilka som visade vad, men inget av dessa visar på låg begåvning någonstans. Jag har tyvärr inte kvar några av resultaten. Men jag skulle ev. kunna göra om ett test som finns på nätet för att kolla igen. Kanske finns det ett bra test att rekommendera åt mig?
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (X) skrev 2018-11-25 15:13:02 följande:

Varför har du gjort iq-test hos läkare?

Minns inte varför men det var när jag var 10 år. Eller tror det var hos en psykolog.

Gjorde nu precis följande test som egentligen är en skittest och inte kan bevisa någonting, men jag fick resultatet 124. Dock bör man göra större, bättre tester för att få mer rättvisande resultat. Dock kanske det säger någonting.

memorado.se/iqtest&utm_campaign=SE%2FSE_facebook-share_iqtest&utm_content=iqtest&utm_medium=facebook-share&utm_source=VIRAL
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (X) skrev 2018-11-25 15:29:33 följande:

Jag tänker att de flesta inte gör iq-test utan att det föreligger misstanke om avvikelse.

Oavsett anledning så visar inte IQ-tester på att jag har låg begåvning. Så det har jag knappast.
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-25 15:32:44 följande:

Läkaren utgår ju från hur många procent du i dagsläget klarar på den dagliga verksamheten och anser väl att det tar 2 år att komma vidare för att eventuellt kunna få någon form av anställning kanske genom att först arbetsträna på en riktig arbetsplats.

Hur kan han veta det utan att ens känna mig. Det bör ju vara omöjligt för honom att veta vad jag klarar eller inte genom att bara ha träffat mig en gång i 40 min, eller?
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (anonym) skrev 2018-11-25 15:46:01 följande:

Genom historik som finns i dina papper och genom att träffa dig personligen dessutom lär det finnas uppgifter om hur det går på din dagliga verksamhet om det är så att den är för arbetsträning och inte bara sysselsättning.

Ja men nästintill ingenting stämmer ju i något läkarintyg med dels verkligheten eftersom det från början har blivit fel i endel intyg och att jag inte har brytt mig i att få det ändrat och dels för att jag har förändrats massvis genom åren.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-25 16:01:07 följande:

Han ser ju vad du klarar på den dagliga verksamheten idag, vilket är 12h per vecka. Av det gör han sedan em bedömning att det kommer ta dig 2 år.

Ja men det är ju inget som säger att jag inte skulle klara mer på en annan arbetsplats. Han kan ju omöjligt veta detta.
  • Anonym (Hur göra?)

Förresten har har inte pratat med någon annan än mig. Det enda jag sa till honom var att jag bara orkar 12 timmar just nu på denna verksamhet, men att jgskulle orka mer på annat ställe. Jag sa att jag har arbetsförmåga och att handledaren seratt jagkan arbeta, har vilja, är duktig, år noggran osv. Han kan ju lixom omöjligt veta hur min utvecklingskurva ser ut och hur lätt/svårt jag har för att utvecklas då han inte känner mig. Det är lite så jag tänker.

• Anonym (Hur göra?)
    Tiina87 skrev 2018-11-25 16:05:06 följande:

Fast bedömningen går ju på att du faktiakt enbart 12h i veckan på den dagliga verksamheten eftersom u inte klarar mera. Det är vad situationen är nu och det är mycket det läkaren grundar sin bedömning på.

Men det är ju lite som att säga att bara för att en person inte klara av att sjunga så kan denne inte laga mat. Man kanske har olika lätt för att orka med/klara av olika typer av miljöer, arbetsplatser osv. Jag tan mycket väl förstå hur de resonerar och tänker. Men när jag förklarar hur jag fungerar så slår det bara händerna för öronen och vägrar lyssna. De stoppar huvudet i sanden och tror att de själva vet bäst i alla lägen utan att lyssna på mig som har levt med mig själv i 30 år.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?