• Fiona M

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-02 16:15:10 följande:

Kanske fel ordval men i alla fall förlänga. Genom att kunna studera 10 veckor till varje år betyder ju att jag kommer bli klar tidigare.

Sommarkurserna är helt andra saker än de som går på program.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-13 23:28:18 följande:

Nej, med mer kunskap om te. x. samhällskunskap, historia osv. blir det lättare att starta ett eget företag och få det att fungera.

I vilken sorts egna företag har du nytta av den kunskapen? På vilket sätt hjälper den dig?
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-14 00:04:12 följande:

Med samhällskunskap och historia får jag mer kunskap om hur samhället och hur det fungerar med att starta eget osv. alltså sådan grundkunskap som jag borde ha men ej har. Detta bör ju leda till att jag har lättar till att ta rätt beslut och mindre chans att göra fel.

Allmänbildning.

Det gör dig dock inte ett dugg bättre rustad för att starta eget.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-14 17:15:27 följande:

Och vem har sagt att det är helt uteslutet att jag får fler veckor av CSN?

CSN är väldigt restriktiva med att bevilja fler veckor. Varför skulle de ge just dig när majoriteten får avslag?
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-14 18:23:38 följande:

Det måste jag förklara i ett personligt brev till dem. t. ex. bl. a. att jag har nedsatt arbetsförmåga och därmed inte har kunnat studera klart inom de ordinarie veckorna o. s. v.

Som jag tolkar det kan man få ett fåtal extra veckor om man kan ange särskilda skäl.

Här behöver du i princip be om dubbelt bidrag och lån från början?
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-14 19:45:10 följande:

Ja om jag måste plugga 100% för att visa för CSN att jag inte klarar det, vilket jag vet att jag ej kommer att göra. I det läget kommer jag ju misslyckas med en del kurser. Beviljad jag då inte högre CSN för lägre takt, ja då kanske jag tvingas studera utan studiemedel helt i och med deras regler om antal poäng för att beviljad nytt CSN.

Vad gör du då? Du får ju inte från soc om du pluggar.
  • Fiona M
    Anonym (??) skrev 2019-08-29 11:23:17 följande:
    Nej, inte med TS förutsättningar. Han slutförde inte gymnasiet, han har suttit i ca 10 år utan att arbeta, studera eller göra något han "måste", annat än några timmars daglig verksamhet som han inte mådde bra av.

Med dessa förutsättningar (plus hotet om otillräcklig inkomst) är det ett mycket stort steg av TS att klara av att få ett betyg i en kurs. Han har också påbörjat en ny kurs, samt enbart en restuppgift kvar i engelskan. Han kommer att få alltmer studievana, och därmed kunna minska antal timmar som krävs för att klara en kurs.

Generellt tycker jag dock fortfarande att det är något annat än att läsa in gymnasiet som TS borde göra. Jag tror inte att detta kommer leda till ett bättre jobb med högre inkomst för honom än att försöka ta sig in på arbetsmarknaden direkt. Däremot är det möjligen så att han faktiskt inte har något alternativ. Han kan ha rätt i att han inte klarar något befintligt jobb (även om jag tycker han borde prova), och i så fall är studier bättre än enbart bidrag.
    Håller med.

Höga betyg är inte allt, och det här är ett stort steg för TS, men jag tycker också han borde sikta på något annat än studier.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-08-29 22:26:47 följande:

Ja, men om det i kursboken står att man ska läsa följande text; www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPVGPG/var-for-oaktsam--falls-for-nya-valdtaktsbrottet

Då kanske det även är bra att veta exakt vad Högsta domstolen är för något. Detta måste man ju söka vidare om på nätet.

De flesta kurser på gymnasienivå förutsätter allmänbildning och koll på nutidshistoria, samt svenska samhället (och språket för att hänga med).

Utöver det... varför skulle kursboken hänvisa till Aftonbladet? Diskuterar ni månne källkritik?
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-08-29 12:30:59 följande:

Ja om jag blir beviljad dispens för högre studiemedel än den takt jag studerar på så blir det så.

Egentligen kanske jag, när jag märkte att betyget skulle bli D, hade kunnat sabba det hela med flit och fått ett F. Därefter hade jag senare kunnat få högre betyg genom att gå om kursen. Men det hade inte heller fungerat i och med att jag då hade blivit utan CSN. Samma sak om jag hade förlängt kursen, alltså inget CSN för de förlängda veckorna.

Är du utskriven från FK?
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-08-29 23:26:09 följande:

Eftersom kursboken är digital så finns ett kapitel som hela tiden förnyas med nya artiklar. Där finns en artikel om sommarens nyheter där länken till Aftonbladet fanns.

Vilket förlag ger ut kursboken?
  • Fiona M
    Tiina87 skrev 2019-08-30 16:53:05 följande:

Om ts inte vet vad en domstol är och dessurom påstår att han är "rätt allmänbildad" så är det något som är fel.

Dessutom var min kommentera generell.

Jag tror det hör till Ts diagnos att behöva göra det på sitt sätt, här kanske kolla upp fakta en extra gång, och att han alls lyckats klara kurserna efter 10 år hemma nu är en jättebedrift.
  • Fiona M
    Tiina87 skrev 2019-08-30 19:36:16 följande:
    Har ju knappt lyckats hittills så om han ska lyckas så kommer det förmodligen ta 10+ år.
    Vadå knappt lyckats?
  • Fiona M
    Tiina87 skrev 2019-08-30 20:25:43 följande:
    Har du läst tråden?

F och D, dvs underkänd och knappt godkänd u två kurser.
    Jag har läst tråden.
    TS ska komplettera för betyg på engelskan (vilket jag iofs inte anser man ska få göra)  och klarade ett D, vilket är ett medelbetyg.

Ganska många vuxenelever får både F och D, så jag vet inte vad du pratar om.
    Tiina87 skrev 2019-08-30 20:26:36 följande:
    Nej.

F och D i kurser inte "jättevanligt" bland vuxna vuxenstuderande.

Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?