• Fiona M

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Har du ringt studievägledaren idag TS?

• Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-03 19:03:52 följande:

Personen svarade inte tyvärr, trots att jag ringde på telefontiden. Nästa telefontid är på onsdag. Antingen ringer jag då eller går dit. Det ligger ju bara 3-5 minuter från min bostad.

Om du inte går tag på personen, vad gör du då? Känns som du måste ha en plan B (till exempel söka Eng5 på 20 veckor, på plats) eftersom ansökningstiden går ut till helgen.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-12-04 18:57:54 följande:

Ja men jag vill inte ha den typen av arbeten som du räknar upp. Har det inga andra jobb att avsatta speciellt för de med lönebidrag än det du räknar upp så är jag inte intresserad av just de specialtjänsterna. 

Tror du verkligen att du kan och får välja?
  • Fiona M
    Bunny on speed skrev 2018-12-04 20:04:07 följande:

15e november var det bråttom komma fram till om du skulle söka komvux. Vad har du kommit fram till?

Du bör söka, du kan alltid backa på det senare.

• Fiona M

Jag tycker du ska testa att plugga 25% nu under våren, men på plats. Det ger dig större möjlighet att klara kursen, och större möjlighet att få till bättre rutiner.

• Fiona M
    Anonym (Hmm..//) skrev 2018-12-06 16:33:39 följande:

Ts lär nog lyckas. Han har ju lyckats slappa i snart 10 år på HÖGA bidrag.

Jag tror inte TS har slappar, men jag tror han saknar driv och det sociala skyddsnät som skulle hjälpt honom på banan tidigare.
  • Fiona M
    Anonym (Hmm..//) skrev 2018-12-07 12:01:13 följande:
    Ja när det fungerar är det bra. Jag som sköter mig och gör allting rätt får ingen hjälp när jag så väl behöver och riskerar att bli hemlös. Ts får MER än han behöver i bidrag utan minsta motprestation. Det är klart att det sticker i ögonen när ts gnäller och beklagar sig utan minsta förståelse eller tacksamhet för vilken helt otrolig superhjälp han har fått från myndigheter i så många år och fortsätter att få.
    Medans det finns folk som gör ALLT myndigheter begär men ändå blir satta på gatan med avslag!

Men du verkar själv tillhöra ts gelikar och förstår inte heller?
    Har du läst vad TS skrivit så borde du inse att han inte uppfattar världen som andra, förmodligen både pga diagnos och uppväxt.

Visst har han ett eget ansvar, men saknar man eget driv och dessutom är deprimerad, som TS har nämnt att han varit, är det ju svårt att ta sig för saker, och ännu svårare att bryta mönstret om man saknar närstående som pushar på ett vänligt sätt. Dessutom tycker jag myndigheterna gjort honom en björntjänst som inte utrett arbetsförmåga tidigare, och låtit honom hamna i denna inlärda hjälplöshet.
  • Fiona M
    Tiina87 skrev 2018-12-07 13:06:00 följande:
    Man får lära sig att rätta inkomsterna efter utgifterna.
    Absolut. Så även TS, Men det är ju inte konstigt att han inte vill ha mindre pengar, eller konstigt att det tar tid att ställa om tänket.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?