• Fiona M

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:45:37 följande:
    Det var bara en liten del jag googlade på innan jag insåg mitt misstag. Men har man överseende med att jag googlade och ser till resterande delar av provet så gick det ändå helt ok och bättre än jag trodde,
    Nej. Att du alls behövde googla -eller trodde det var OK -visar att du är långt ifrån mogen för att studera på egen hand.
    Läs kurserna på plats, med lärare, så att du inte sitter hemma och tror du kan mer  än du faktiskt kan för att sen inte klara kursen.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:44:10 följande:

Jag har fått komplettering på läkarintyget och väntar nu på vad FK kommer att säga om detta och om det kommer att bevilja aktivitetsersättning efter det. Jag har sökt Försörjningsstöd för feb och väntar på att få det utbetalt.

Jag litar inte på FK alls därav vill jag inte hålla på att hoppa fram och tillbaka eller vela hit och dit, ändra mig hela tiden eller liknande. Nu är det i deras ögon den dagliga verksamheten som gäller. När jag sedan har blivit beviljad aktivitetsersättning retroaktivt för det månader som jag ar haft försörjningsstöd (hitintills en månad) så kan dem fara och flyga för då ska jag börja studera antingen på en gång eller om FK och AF anser att jag kan gå över till AF och dem kan hjälpa mig med en praktik eller liknande, men med största sannolikhet blir det nog studier.

När tänker du att du ska börja studera?
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 00:48:52 följande:
    Ja men om jag först ansöker om nedsatt studietakt och sedan typ ett år senare börjar jobba vid sidan om.
    Och då ska du jobba extra samtidigt som du pluggar heltid?
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 13:20:35 följande:
    Det är det högsta summan jag kan få och är 1000 kr mindre än jag hadde sista halvåret med aktivitetsersättning så det bör gå att leva på det även om jag gärna skulle vilja ha mera och det är där extrajobb kommer in i bilden såvida jag orkar jobba och studera samtidigt dvs.
    Är det inte smartare att plugga 100% om du nu har mer ork, och bli av med skolan snabbare för att kunna skaffa ett stadigt jobb?

Vad är det förresten för extrajobb du tänker dig att du ska kunna få?
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 13:17:29 följande:

Om jag nu studerar 75% och får 100% studiemedel (lån+bidrag) då bör man väl få csn utbetalat för längre period. Alltså bör man totaltsätt ha fått mer van när hela komvux är färdigt i och med att det tar längre tid att bli färdig om man studerar i en långsammare takt. På något annat sätt kan jag inte tänka mig att det bör fungera. Folk som inte kan studera heltid bör ju ändå ha samma möjligheter som andra att läsa in hela gymnasiet och inte bli utan studiemedel mitt under utbildningen.

Tiina87 vet säkert hur det funkar eftersom hon studerat så.
    Tiina87, hade du fler veckor än andra för att det tog längre tid för dig?
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 13:31:05 följande:

Här står det att man kan få sitt lån avskrivet samt att man kan få låna för längre period om man har vartit sjukskriven och har skäl till det.

"När du läser med en lägre studietakt tar det längre tid att bli klar med utbildningen. Det innebär att du kan behöva låna mer pengar än om du hade kunnat studera på heltid. Ibland kan du få slippa betala tillbaka de extra pengarna. Det kallas för avskrivning."

Jag förstår inte riktigt hur du ska ha det.
    Du skriver vitt och brett om din intelligens som gör att du inte kan ta vilka jobb som helst, och om hur du ska jobba och plugga samtidigt -samtidigt som du nu tar upp detta.

Hör du inte själv att det rimmar illa, och att du inte själv kan bedöma din egenförmåga korrekt?
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 13:41:07 följande:
    Nej alla kan inte förstå allt. Ibland får man acceptera att man inte förstår allt.
    Menar du att jag inte förstår eller har du en liten gnutta självinsikt?
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-02-02 13:43:05 följande:
    Förresten så kan jag bedöma min förmåga såpass bra så att jag nog vet vad jag ger mig in på samt vad som fungerar bäst för mig.
    Hur ska du kunna bedöma din förmåga när du inte gjort något av det slaget på 10 år?

Jag skriver det inte för att vara elak utan för att du måste ha realistiska mål. Att sikta över sin förmåga gör att man inte lyckas, och ofta inte ens slutför på den nivå man skulle ha klarat av heller.
    Jag har sett det så många ggr under mina år som lärare.
  • Fiona M
    Hilde3000 skrev 2019-02-02 13:58:18 följande:
    Du kan inte veta att du klarar att studera på gymnasienivå eller arbeta när du aldrig har gjort det. Du har inte realistiska mål eller föreställningar om hur det är att studera och arbeta. 
    Precis.
  • Fiona M

TS, vilka jobb tänker du dig att du ska ha vid sidan om medan du pluggar? Varför har du inte redan sökt såna isf?

Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?