Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
Läs kurserna på plats, med lärare, så att du inte sitter hemma och tror du kan mer än du faktiskt kan för att sen inte klara kursen.
Jag har fått komplettering på läkarintyget och väntar nu på vad FK kommer att säga om detta och om det kommer att bevilja aktivitetsersättning efter det. Jag har sökt Försörjningsstöd för feb och väntar på att få det utbetalt.
Jag litar inte på FK alls därav vill jag inte hålla på att hoppa fram och tillbaka eller vela hit och dit, ändra mig hela tiden eller liknande. Nu är det i deras ögon den dagliga verksamheten som gäller. När jag sedan har blivit beviljad aktivitetsersättning retroaktivt för det månader som jag ar haft försörjningsstöd (hitintills en månad) så kan dem fara och flyga för då ska jag börja studera antingen på en gång eller om FK och AF anser att jag kan gå över till AF och dem kan hjälpa mig med en praktik eller liknande, men med största sannolikhet blir det nog studier.
Om jag nu studerar 75% och får 100% studiemedel (lån+bidrag) då bör man väl få csn utbetalat för längre period. Alltså bör man totaltsätt ha fått mer van när hela komvux är färdigt i och med att det tar längre tid att bli färdig om man studerar i en långsammare takt. På något annat sätt kan jag inte tänka mig att det bör fungera. Folk som inte kan studera heltid bör ju ändå ha samma möjligheter som andra att läsa in hela gymnasiet och inte bli utan studiemedel mitt under utbildningen.
Här står det att man kan få sitt lån avskrivet samt att man kan få låna för längre period om man har vartit sjukskriven och har skäl till det.
"När du läser med en lägre studietakt tar det längre tid att bli klar med utbildningen. Det innebär att du kan behöva låna mer pengar än om du hade kunnat studera på heltid. Ibland kan du få slippa betala tillbaka de extra pengarna. Det kallas för avskrivning."
TS, vilka jobb tänker du dig att du ska ha vid sidan om medan du pluggar? Varför har du inte redan sökt såna isf?