• Fiona M

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-28 21:51:52 följande:

Ev. någonting inom samhälle, psykologi, politik, kontor, samhällsutveckling, företagande, människors beteende, historia, varför samhället ser ut som det gör osv osv.

Finns säkert mer men det är något jag kommer på just nu.

Efter denna historiekurs var min tanke att plugga samhällskunskap och geografi en i taget i på vardera 10 veckor med start i den 12 aug. Nu vet jag inte hur det blir eftersom jag kanske inte får ekonomin att gå ihop.

Jag kan inte komma på några ickestressiga och välbetald jobb inom de områdena på rak arm.

Vad funderade du på?
  • Fiona M
    Ms H skrev 2019-06-28 21:50:16 följande:

Att inte ha rätt utbildning är INTE en anledning för sjukskrivning.

Nej, det är ju inte det. Och alla kan inte få sina drömjobb heller. Då får man göra det bästa av det.
  • Fiona M

Jag tror det vore bättre att du siktade på ett ?vanligt jobb? på halvtid så att du har utrymme att göra stimulerande saker på FRITIDEN som gör att du orkar med vardagen.

Det skulle förmodligen ge mer pengar än studielån.

• Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-30 23:28:28 följande:

Do Androids Dream of Electric Sheep?

Varför valde du inte en annan bok efter de första sidorna då?
  • Fiona M

2250 godkända poäng, och Eng (5) 6, samt Sv (1) 2/3.

Beroende på vad man sen vill studera vidare krävs kanske fler betyg.

www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Gymnasieexamen-fran-komvux/

Anonym (anonym) skrev 2019-07-01 14:35:43 följande:

Hur många kurser har studievägledaren sagt att du behöver och har studievägledaren talat om vilka betyg du behöver för att vara behörig till vidareutbildning.

• Fiona M
    Ms H skrev 2019-07-01 18:58:22 följande:

Och matematik, för högskolebehörighet.

Ja, just det; Ma1, som ingår för alla program.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-01 21:09:29 följande:

Högskoleutbildningar har väl vanligtvis uppehåll på sommaren? Då bör det väl om jag hittar någon kurs som pågår över sommaren kunna gå att minska tiden  från 3 år till kanske 2,3 år vilket blir för mig 4,6 år avrundat till kanske 5 år.

I mitt uträkning utgår jag från att en utbildning på 3 år vanligtvis pågår i 40 veckor per år. Fast det är jag osäker om den faktiskt gör i och med att jag har för mig att högskolan brukar sluta i maj ett par veckor före grund- och gymnasieskolan samt börja i sep om jag inte är helt fel ute.

Om det stämmer att dem oftast slutar i maj och börjar i sep varför är det då så? Bör man inte kunna plugga året om med kanske bara 4 veckor ledigt tänker jag mig?

Du ska väl läsa ett program på universitetet? Då kan du ju inte ?läsa in? poäng för examen på sommaren.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-07-02 15:38:38 följande:

Fast detta skulle ju innebära att det skulle ta ännu längre tid för mig att bli klar med studierna. Hade jag varit yngre samt haft förmågan att studera i samma takt som de flesta andra, ja då hade jag övervägt att göra detta. Som läget ser ut nu skulle ju detta bara fördröja studierna på ett negativt sätt.

Hur skulle det fördröja studierna?
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?