• Fiona M

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Ms H skrev 2019-06-27 12:54:05 följande:

Kan man förlänga en kurs så länge som ett år? Jag har inte haft behov av att kolla upp det, lär mig gärna mer för eventuella framtida behov.

Det tror jag inte (speciellt inte när den gått på 10 veckor..?), men TS kan ju ha missförstått.

Jag vet faktiskt inte om det finns en exakt tidsgräns, men jag tänker att det måste vara rimligt att eleven har så pass lite kvar från avslutad kurs att det inte är värt att gå om.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-27 13:05:59 följande:

Det är inte frågan om att förlänga kursen i ett år. Det är frågan om att jag ska göra ett moment i en sk. F-prövning inom ett år från att kursen startade eller slutade, mins inte exakt vilket datum de räknar ett år från. Läraren öppnar då upp kursen igen i en eller ett par veckor. Sedan kommer nya kompletterande uppgifter att sammanställas med de som jag redan har lämnat in vilket i slutändan agerar underlag för läraren så hon kan sätta ett nytt betyg.

Detta planerar jag att göra i vinter så att jag får mitt korrekta betyg efter det. Jag har bara en uppgift att lämna in.

Är det ett satt betyg? Isf funkar det inte så.

F-prövning görs på HELA kursen, inte moment.
  • Fiona M
    Ms H skrev 2019-06-27 13:07:23 följande:

Jag tror att gränsen är antingen 2 eller 4 veckor (har det inte i huvudet på sommarlovet, kollar naturligtvis upp om jag skulle tillämpa det).

Precis, har inte heller gjort det, så därför jag inte kan reglerna i detalj.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-27 13:20:21 följande:

Ja och då kollar läraren på tidigare inkomna uppgifter plus på den nya inkomna uppgiften (reading log i mitt fall) som jag har förstått det. Alltså jag behöver inte göra om alla moment i kursen på nytt utan bara reading log.

Jag kan ha fattat fel, men så har läraren förklarat det hela för mig. Annars är det väl inte svårare än att jag gör om det uppgifter som behövs. Jag tror det var 3 eller 4 uppgifter förutom reading log, ett nationellt prov samt ett slutprov. Men läraren har förklarat för mig att det endast är reading log som måste lämnas in.

Då har du inget satt betyg?
  • Fiona M
    Ms H skrev 2019-06-27 13:22:13 följande:

Det är så klart inte omöjligt att läraren har sagt så, men läraren gör fel om den gör så.

Exakt.
  • Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-27 13:26:34 följande:

Här är lärarens svar till mig:

?Eftersom kursen gick ut 31 maj och vi inte har fått den obligatoriska uppgiften är kursen markerad med ett F. Det finns möjlighet för dig att få godkänt i kursen i efterhand genom att du gör en så kallad F-prövning. F-prövning är gratis. Under en F-prövning så öppnas den avslutade kursen upp igen och du får EN chans per saknad uppgift att få godkänt. Du får alltså lämna in den saknade uppgiften, men utan chans för komplettering. Betygen du får på den uppgift vägs in tillsammans med betygen från dina tidigare uppgifter och du får betyg i kursen som vanligt. Efter att kursen öppnas upp för prövning så är den öppen i tre (3) veckor. Du kan påbörja F-prövning inom ett år efter avslutade kursen. För att påbörja F-prövning behöver du höra av dig till mig.?

Så jag har hela hösten och våren på mig att läsa boken och fylla i reading log. Boken kan jag ju liksom läsa innan läraren öppnar upp kursen igen.

Då gör skolan fel. Vilket företag är det?
  • Fiona M

?Är det möjligt att genomföra prövning enbart på en del av en kurs eller en del av ett ämne?

Nej, den prövande läraren måste utforma prövningen så att det är möjligt att bedöma den prövandes kunskaper i förhållande till alla delar av kunskapskraven. En prövning får inte vara en komplettering där endast vissa delar av kunskapskraven prövas. Den prövandes kunskaper måste även kunna bedömas utifrån hela betygsskalan A?F.

Källa: Skolverkets allmänna råd om prövning sidan 20.?

www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/provning-av-elevers-kunskaper

• Fiona M
    Anonym (Hur göra?) skrev 2019-06-27 16:19:39 följande:

"Rätt att använda sig av undantagsbestämmelsen vid prövning?

Ja, det är möjligt att använda undantagsbestämmelsen men det är upp till den undervisande läraren att besluta om det är möjligt i det aktuella fallet. Det ska finnas särskilda skäl för att lärare ska kunna bortse från enstaka delar av kunskapskraven vid betygssättningen. Med särskilda skäl avses funktionsnedsättning eller andra liknande personliga förhållanden som inte är av tillfällig natur och som utgör ett direkt hinder för att eleven ska kunna nå ett visst kunskapskrav. Om elevens svårigheter kan avhjälpas genom stödinsatser är undantagsbestämmelsen inte tillämplig. Det ska vara omöjligt för eleven att nå kunskapskravet, oavsett i vilka former och i vilken omfattning det särskilda stödet ges, för att läraren ska få använda sig av bestämmelsen.

Källor: 10 kapitlet 21 § och 12 kapitlet 21 § och 15 kapitlet 26 §."

Källa: www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/provning-av-elevers-kunskaper

Har det gått så bra som du hävdat går detta inte att applicera på dig och din situation.

Eller menar du nu att det varit omöjligt att klara kursen utan undantag? Då borde du inte heller få klarat betyg?

Ngt i det du berättar stämmer inte.
  • Fiona M
    Fiona M skrev 2019-06-27 16:25:39 följande:

Har det gått så bra som du hävdat går detta inte att applicera på dig och din situation.

Eller menar du nu att det varit omöjligt att klara kursen utan undantag? Då borde du inte heller få klarat* betyg?

Ngt i det du berättar stämmer inte.

*högre
  • Fiona M
    Catnap skrev 2019-06-27 16:28:11 följande:

TS strunta i alla som är negativa, din lärare har gett dig möjlighet att komplettera och det inte mer med det. Kul att det börjat så bra!

Kan du inte skaffa extrajobb? Har du inga besparingar du kan leva av under sommaren? Eller saker hemma som du kan sälja?

Möjligheten att komplettera finns inte.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?