• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-22 20:56:06 följande:

Jo inga fysiska sjukdomar eller symptom i alla fall. Men nu ska jag be om att få en sömnutredning som kollar på hur min sömnurva ser ut. Alltså att man får sova med en maskin med elektråder på kroppen och sedan får man en kurva på hur ens sömncykler ser ut. Detta kan visa på att jag ej kommer ner tillräkligt i djupsömn eller att det tar längre tid att komma ner i djupsömn. Då blir ju resultatet det att jag måste sova längre för att få den djupsömnen jag behöver. Det kan också vara så att jag har en normal sömnkurva men att min hjärna kräver mer djupsömn än andra. Jag vet inte, utredningen får visa. Först ska jag till läkaren om typ två veckor och be om en remiss. Sedan träffa sömnläkare och be om en sådan apparat. Så kanske har jag svaret i dec/jan på mitt höga sömnbehov.

Be om en sådana apparat? Vad för apparat?

Du ska till läkaren i början av december. Sedan ska du få en remiss (alt skriva egen remiss), sedan är det omkring 3månaders vänta tid. Då är vi i februari/mars, säg att du får tid för sömnutredning i mitten av mars få har du resultat i slutet av mars början av april. Sömnutredning visar envart hur man sover, inte varför man har stort sömnbehov. Men genom att ta reda på hur man sover så kanske man kan dra konklutioner på varför man har högt sömnbehov.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-22 21:15:04 följande:

Nej jag har hört av en person att denne hade fått en maskin med sig hem.

Om det tar längre tid så får jag väl vänta.

Vad är det för maskin? Snarkmaskin?

Gör man sömnutredning så sover man över på sömnklinik med elektroner på huvudet.
  • Tiina87

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-22 21:17:15 följande:

Här i länken står det ju att man får göra utredning hemmavid med utrustning.

www.aleris.se/vi-erbjuder/sjukvard/somn-och-snarkning/somnutredning/

Det är Aleris som erbjuder det.

Dessutom ska du göra sömndagbok innan första läkarbesöket.

En sömnutredning tar lång tid och det är inte heller man kan göra en sömnutredning utifrån de premisserna du har.
  • Tiina87

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-22 21:17:15 följande:

Här i länken står det ju att man får göra utredning hemmavid med utrustning.

www.aleris.se/vi-erbjuder/sjukvard/somn-och-snarkning/somnutredning/

Det är Aleris som erbjuder det.

Dessutom ska du göra sömndagbok innan första läkarbesöket.

En sömnutredning tar lång tid och det är inte heller man kan göra en sömnutredning utifrån de premisserna du har.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-22 21:47:16 följande:

Min pappa har sömnapné så kanske har jag det också. Dock är han överviktig.

Snarkar du?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-22 21:44:30 följande:

På vilket sätt skulle en sjukgymnast kunna råda bot på mitt stora sömnbehov? Nej tack till mediciner. Det känns ju lite som att bara ge febernedsättande till någon som har en sjukdom med feber som en biverkning. De bör ju vara bättre att hitta orsaken bakom först och sedan sätta in behandling om sådan finns än att äta starka mediciner som kanske inte hjälper. För trots att mediciner kan vara bra i massor av lägen så ska man ändå inte äta mediciner och läkemedel i onödan och bara för att för att prova. Lite så känner jag.

Sjukgymnaster hjälper vid sömnproblem genom bla sömnskola.

Du verkar inte vilja ha hjälp såvida du inte får remiss till sömnutredning.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-22 21:55:14 följande:

Om det inte finns bot så har jag ju ändå svar på vad som är orsaken bakom. Det är väl ändå bättre att ha svar på det känner jag i alla fall.

Det är absolut inte säker du får svar på vad som är orsaken bakom ditt stora sömnbehov (som i och för sig inte är speciellt stort).
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-22 22:01:33 följande:

Jag vet att det är så men känns ju så fel. Det bör ju gå efter hur jag mår och att jag mår mycket dåligt av för lite sömn. Får jag under 7 timmar känner jag mig nästintill berusad.

Fast det är inget ovanligt. Jag känner mig också nästan berusat om jag får 7h eller mindre sömn, men man överlever.

Och nej, att man mår dårligt av för lite sömn (alla gör det) är ingen sjukdom och ger inte sjukersättning för att man inte klarar/vill jobba heltid. Det troliga är att man ibte ens blir sjukskriven för det.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-22 23:04:36 följande:

Sömnskola och allt om sömnhygien osv. känner jag redan till. Sova svalt, rena sängkläder, mörk i rummet, ej vara hungrig, tyst i rummet, avslappnad osv osv. Lämna sängen om man inte kan somna inom 30 min, gör då något annat en stund och lägg dig igen, sängen är endast till för att sova i. Öronproppar använder jag. Om det skulle finnas något som jag inte redan kände till när det kommer till sömnhygien och hur man på bästa sättet kan få en bättre sömn genom att justera omgivningen/miljön i sovrummet så är jag tacksam, men jag har redan provat allt sådant som ingår i sömnhygien/sömnskola.

Det finns nog väldigt mycket du inte vet om och dom en fysioterapeut/sjukgymnast kan hjälpa dig med.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-22 23:22:39 följande:

Ingen aning i och med att jag har sovit ensam i rummet i hela mitt liv förutom vid enstaka tillfällen.

Då kan vi med stor säkerhet utesluta sömnapné. Man vet om man snarkar.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?