• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 21:36:14 följande:

Läs mitt inlägg nr 1008 igen:

Det spelar ingen roll hur många gånger du säger det för det enda du vill är att fortsätta slöa, leva på bidrag, kunna träna och sova hur mycket du vill.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 21:38:22 följande:

Jag tvekade därför att jag anser att jag kan klara av ett vanligt arbete i någon form och då bör det vara bättre för samhället jag har ett arbete istället för att leva på bidrag. Mitt mål är att få ett arbete inte att hamna på en daglig verksamhet som ger mig nada tillbaka.

Så varför har du inte sökt jobb?

Varför har du inte sökt jobb senaste vecka, månaderna eller året?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 22:19:06 följande:

Från början hade de lovat att AF skulle ta över vid årsskiftet vilket gjorde att jag tänkte att jag skulle avvakta och vänta in mötet nu i november. Nu har det mötet varit och de har inte hållit vad det lovade även om det kanske inte var spikat 100% att det skulle bli så som vi bestämde då.

Hållit vad de lovar? De trodde att AF kunde ta över vid årsskiftet men nu har se bedömt att det inte blir aktuellt vid årsskiftet.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 23:08:13 följande:

Förresten har jag svart på vitt nedprintat på ett dokument följande (vilket är en av de tre punkterna):

- "Sysselsättning/praktik genom beslut, xxxx kommun, med start i augusti/september 2018."

- "Avstämning i november 2018"

- "Påbörja arbetsträning genom arbetsförmedlingen med målsättning att kunna få en anpassad anställning. Ca: Januari/Februari 2019."

Detta är alla tre punkterna i beslutet från FK daterat den 26 juli 2018.

Som du kanske ser så står det "

- "Påbörja arbetsträning genom arbetsförmedlingen med målsättning att kunna få en anpassad anställning. Ca: Januari/Februari 2019

Vilket inte innebär att de lovat någonting men art målet har varit att påbörja arbetsträning ca jan/feb 2019. Nu efter mötet så har de kommit fram till att det målet inte gör att uppnå nu i 2019.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 23:33:14 följande:

Därför att jag ej klarar 100% på ett arbete och jag vill inte förlora hjälpen från AF med anpassat arbete.Eller för den delen heller förlora rätten till bidrag för den tiden jag ej kan arbeta.

Det är väl ingen som påstått att du ska söka 100% jobb?!

Rätten till bidrag? Väljer man att jobba deltid så har man ingen rätt till bidrag. Så enkelt är det.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 23:34:35 följande:

Jo nytt möte i april och målet är att hitta ett anpassat arbete före min 30-årsdag.

Ja, på nya mötet ska de förmodligen se om nya målet går att uppnå.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 23:35:15 följande:

Så att målet inte går att uppnå under 2019 har ingen sagt.

Målet gör inte att uppnå i jan/feb 2019.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 23:43:17 följande:

Nej inte enligt dem. Men du skrev att de anser att målet inte skulle gå att uppnå under 2019. Vilket jag tolkar som inte alls gå att uppnå undret hela nästkommande år.

FK har bedömt att målet inte kommer att uppnås i jan/feb 2019. Vad är det du inte förstår?

Målet var ca jan/feb 2019 och nu är det bedömt att det inte kommer att uppnås då. Därför är målet nu framflyttad. När ni har nästa möte så gör de en ny bedömning. Du är det som måste visa initiativ för att målet ska uppnås. Det görs inte om du vill sänka tiden på din dagliga verksamhet.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 23:48:42 följande:

Jag väljer inte. Jag är tvingad pga. orsaker som jag ej vill ta upp i tråden just nu. Hade jag haft ork, kraft, möjlighet osv. till att arbeta 100% hade jag gjort det men det har jag inte. Hade jag varit normaltrött av för lite sömn hade jag inte klagat, ja många uppfattar mig som arbetsskygg ock klagande. Men nu blir jag helt slutkörd om jag tvingas arbeta och samtidigt lida sömnbrist vilket jag gör det dagar jag ska arbeta då mitt sömnbehov är stort. Jag blir inte trött, jag blir utmattad och helt slut.

Fortfarande ett väl du gör.

Välkommen till vuxenlivet.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-26 23:50:21 följande:

Ja om jag vill vänta 2 månader på en läkartid så kan jag nog få en tid som passar mig bättre. Men tyvärr vårdcentralerna i kommunen är fullbokade.

Så se om du kan ändra dag på verksamheten istället. Byt dag så att du blir ledig på läkartiden och istället "jobbar" en annan dag.
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?