Börja studera eller göra som FK vill och vänta?
Ja.
Ja.
Många komvux har öppet över sommaren. Vi tex
Vi har lärarledda sommarkurser.
Det kanske upplevs rörigt. Men det jag hela tiden har sagt är att jag vill börja studera i lågt tempo nu i vår för att sedan fortsätta i högre takt till typ hösten nästa år eller så.
Går inte detta så kan jag ju söka ett arbete. Jag kan ju jobba i högre takt än idag bara platsen är rätt och et är rätt yrke.
Som det ser ut just nu tycker jag att det är mer realistiskt att försöka komma igång med studier än att ta ett arbete med likvärdig lön som jag redan idag har i inkomst. Detta anser jag bara för att det är så kort tid kvar till jag fyller 30 och mina bidrag tar slut.
Att börja studera nu på en gång ger mig mer än ett halvår med låg lön för att sedan ändå börja studera kanske om 6 månader.
Detta har jag sagt hela tiden i denna tråd typ.
Det var inte så jag menade. Jag menade att det finns flera gym i kommunen som jag kan söka jobb på. Sen inte säkert att jag får jobb på någon av dem men det är en annan sak, dock en viktig sak. Men i och med att det finns flera gym så ökat chanserna till att någon kanske skulle vilja anställa mig. Alla gym ligger förresten 15-20 minuter promenad bort från där jag bor.
1. Inte klara av mer än tol timmar PÅ DENNA ARBETSPLATS.
2 och 3. När jag idag har så kort tid kvar av bidrag så är det bättre att använda den tiden till att studera istället för att söka ett lågavlönat arbete. Sen efter 30-årsdagen då kan jag tänka mig att ja ett jobb med lägre lön eller om jag studerar vidare istället.
4. Jag orkar studera, men för att veta hur studier går till och för att kunna planera studierna bättre samt ifall det det värsta skulle hända och jag inte skulle orka, då är det bara en kurs. En kurs klarar jag. Då vet jag hur mycket jag kommer orka senare och hur mycket jag kan öka på.
6. Jag kan ta en lön som är mindre än idag om det inte finns andra alternativ. Finns det andra alternativ som ger högre lön så ser jag hellre att jag försöker mig på att gå de vägarna istället. Dock fattar jag att 20.000 efter skatt inte är något jag kommer att få på mitt första arbete någonsin.
7. Nej jag vill inte ha barn inom en snar framtid det är helt fel. Jag vill ha barn när jag är mellan 35-37. Det är 5-7 år bort vilket jag inte anse är snart. Snart anser jag är inom ett år eller kortare.
För att det har fördomar och ser bara till här och nu istället för att tänka långsiktigt.
Tror inte att tonen som du kör med i en del inlägg bidrar till något gott varken för TS eller diskussionen i tråden. Kanske är det jag som överreagerar, men den låter emellanåt onödigt hård samtidigt som du skriver många bra saker.
Ja, det är frustrerande med cirkelresonemanget från TS sida och hens svårigheter att tänka rationellt och verklighetsförankrat. Men uppenbarligen finns det saker i TS historik och nuvarande situation som orsakat att hen inte klarat av studier och jobb. Det har bedömts vara så av olika myndigheter och lätt att förstå varför ifall vi ska gå på hur resonemanget går här i trådarna.
Dock kan det kritiseras att inte fler aktiva insatser verkar ha gjorts tidigare för att undvika att TS gått 10 år utan vettig sysselsättning och att hen inte verkar engagera sig förrän krav börjar ställas.
Det har funnits bakomliggande orsaker, som jag ej tänker på in på här, till varför jag ej har kunnat eller har gjort det fram till för ett år sedan ungefär då jag började ta tag i det hela. Tig kontakt med FK och kommunen för typ -8 månader sedan.