• Tiina87

Börja studera eller göra som FK vill och vänta?

Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 21:30:56 följande:

Nej gymnasiet behöver jag inga tio år på mig för att läsa in. Det som folk inte förstår hur många gånger jag än förklara är att det går lättare för mig att plugga och är mindre jobbigt än att jobba. Lyssna för en gång skull på vad jag försöker säga istället för att tro att du/ni alla vet bäst.

Du måste pröva att vara realistiskt och sluta drömma.
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 21:46:12 följande:

Jag har aldrig sagt vilken takt jag kommer att orka studera. Jag har bara sagt att jag vill börja i låg takt för att se hur det är att studera så att jag får en uppfattning om det. För om jag skulle börja studera i hög takt på en gång så är jag rädd för att det skulle gå sämre. Men jag har förhoppningar om att kunna kanske om ett år eller så studera i en högre takt, kanske typ 50-75% eller så. Sen studerar man på sommaren så bör man få ner åren det tar att läsa in gymnasiet. kanske upptäcker jag att det går fortare att studera än vad jag tror och så kanske jag kan läsa in en kurs snabb, vissa kurser kanske jag har lättare för att lära mig än andra och då bör dem gå fortare än de andra.

Så du tror att du kommer kunna läsa hemma och tenta av kurserna? Utan lärarledd undervisning?
  • Tiina87

Jag har aldrig sagt vilken takt jag kommer att orka studera. Jag har bara sagt att jag vill börja i låg takt för att se hur det är att studera så att jag får en uppfattning om det. För om jag skulle börja studera i hög takt på en gång så är jag rädd för att det skulle gå sämre. Men jag har förhoppningar om att kunna kanske om ett år eller så studera i en högre takt, kanske typ 50-75% eller så. Sen studerar man på sommaren så bör man få ner åren det tar att läsa in gymnasiet. kanske upptäcker jag att det går fortare att studera än vad jag tror och så kanske jag kan läsa in en kurs snabb, vissa kurser kanske jag har lättare för att lära mig än andra och då bör dem gå fortare än de andra.

Du skriver redan i din ts att du kommer studera på 75% om du orkar. 50-75% gör att du får räkna med minst 6 år att läsa in gymnasiet.
  • Tiina87

Du skriver redan i din ts att du kommer studera på 75% om du orkar. 50-75% gör att du får räkna med minst 6 år att läsa in gymnasiet.
  • Tiina87

• Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 22:41:46 följande:

Det fanns en plan, som nu är ändrad, att AF skulle ta över och hitta en arbetsträning på öppna arbetsmarknaden åt mig runt årsskiftet samt att vi (jag, kommunen samt FK) skulle ha möte nu i nov. Nu helt plötsligt har det ändrat sig och påstår att jag inte kommer att klara ett vanligt arbete i och med att jag bara jobbar 12 timmar. Ett vanligt arbete kräver att man klarar mer för att någon ska vilja anställa mig.

De vill att jag först ska visa att jag kan jobba fler timmar innan jag får gå över till AF. Detta tror dom kan vara möjligt först i april/maj typ. Jag sa på mötet att denna verksamheten inte var bra för mig samt att jag inte kommer kunna orka jobba fler timmar där i och med att det är ostimulerande, tråkigt, enformigt och inte utvecklande någonstans. Detta gör att jag mår dåligt.

Typ ungefär som boredout;

www.prevent.se/arbetsliv/artikel/2013/for-lite-att-gora-ocksa-ett-problem/

www.kollega.se/drabbad-av-bore-out

Men återigen; är det något som hindrar dig att lyfta på röven och söka jobb själv? Alt söka praktik eller arbetsträningsplats?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 22:53:33 följande:

Kanske inte om man studerar på sommaren. Sen kan det ju hända att jag blir klar med en kurs snabbare än vad kursen egentligen är på. typ att en Engelskakurs kanske jag kan köra på 10 veckor istället för som brukligt 20.

Studera på sommaren? Tror du på allvar att du kan läsa själv hemma och tenta av kurserna?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 22:56:16 följande:

Nej. Egentligen inte. kan man söka praktik/arbetsträning på egen hand sådär bara utan inblandning av AF? Aktivitetsersättningen bör jag ju få behålla om jag får en praktik eller måste man ha aktivitetsstöd då? Aktivitetsstödet beviljas ju av AF och betalas ut av FK. AF har ju sagt att så länge FK inte vill lämna över mig till Af så kommer jag inte kunna gå över dit.

Så varför söker du inte jobb?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 23:10:39 följande:

Finns nog sommarkurser distans, har för mig att jag har läst att det finns det.

Tror du att du kommer klara av att läsa på distans utan lärarledda lektioner?
  • Tiina87
    Anonym (Hur göra?) skrev 2018-11-19 23:10:39 följande:

Finns nog sommarkurser distans, har för mig att jag har läst att det finns det.

Tror du att du kommer klara av att läsa på distans utan lärarledda lektioner?
Svar på tråden Börja studera eller göra som FK vill och vänta?