Carolaline skrev 2019-06-07 19:10:14 följande:
Hej på er! Är i vecka 34 och börjar bli jävligt nervös inför förlossningen faktiskt. Har känt mig så taggad, inställd på att det kommer vara så mäktigt och med all säkerhet överjävligt. Men det har vänt till att jag nu känner ganska stor rädsla. Rädsla att värkarna tar övertaget och att jag spänner ihjäl mig istället för att ta kontrollen och andas mig igenom. Det känns inte alls bra nu, är det någon som känner igen sig eller kanske har en bra metod att möta värkarna?
Jag känner också likadant. Orolig och nervös inför vad som komma skall. Jag känner mig väldigt orolig för att det dels ska gå skitsnabbt och att jag inte hinner med men också orolig för att det ska bli utdraget. Smärtan när huvudet ska ut osv..
Mitt bästa tips är att verkligen fokusera på andningen och att andas igenom värkarna. På något sätt går man in i sig själv och tappar all fokus på vad som sker runt omkring en när värkarna kommer. Lustgasen var verkligen min bästa vän under värkarbetet.
Men jag vet också att jag spände mig något otroligt på första förlossningen, tills jag liksom kom in i den här andningstekniken och det tog tid innan jag gjorde det.
Jag tror att när du väl är där, försvinner du in i din egna bubbla och möter värkarna. Uteslut inte någon bedövning om det är så att du har fruktansvärt ont, utan var öppen för förslag om du nu inte har sagt nej till all form av smärtlindring.
Jag tog epidural, lustgas och bäckenbottenbedövning på första förlossningen.
Andra förlossningen hann jag bara få lustgas innan tjejen förlöstes.