• naano

BF juli 2019 - stannar på FL

frökenBea skrev 2019-06-07 12:53:14 följande:

Aahh, du har vågat dig på det :)

Jag har faktiskt funderat på att vi ska boka något typ sista lovveckan, 5-8 aug. Vi har bf 13e så jag har tänkt lite som dig där att senast 27e har ju liten tittat ut, hehe :) så får se om jag hittar något lämpligt.

Haha ja... det återstår att se om det var en bra idé eller inte... ;) om det är så att det är en tuff start och allt bara känns skitjobbigt så har vi avbeställningsskydd och det känns bra.

Annars är säkert barnen nöjda med några dagsutflykter och så med om man inte har orken eller har fått en jobbig start med bebisen, dina barn är ju så stora med så dom lär ju förstå. :)
  • naano
    Carolaline skrev 2019-06-07 19:10:14 följande:

Hej på er! Är i vecka 34 och börjar bli jävligt nervös inför förlossningen faktiskt. Har känt mig så taggad, inställd på att det kommer vara så mäktigt och med all säkerhet överjävligt. Men det har vänt till att jag nu känner ganska stor rädsla. Rädsla att värkarna tar övertaget och att jag spänner ihjäl mig istället för att ta kontrollen och andas mig igenom. Det känns inte alls bra nu, är det någon som känner igen sig eller kanske har en bra metod att möta värkarna?

Jag känner också likadant. Orolig och nervös inför vad som komma skall. Jag känner mig väldigt orolig för att det dels ska gå skitsnabbt och att jag inte hinner med men också orolig för att det ska bli utdraget. Smärtan när huvudet ska ut osv..

Mitt bästa tips är att verkligen fokusera på andningen och att andas igenom värkarna. På något sätt går man in i sig själv och tappar all fokus på vad som sker runt omkring en när värkarna kommer. Lustgasen var verkligen min bästa vän under värkarbetet.

Men jag vet också att jag spände mig något otroligt på första förlossningen, tills jag liksom kom in i den här andningstekniken och det tog tid innan jag gjorde det.

Jag tror att när du väl är där, försvinner du in i din egna bubbla och möter värkarna. Uteslut inte någon bedövning om det är så att du har fruktansvärt ont, utan var öppen för förslag om du nu inte har sagt nej till all form av smärtlindring.

Jag tog epidural, lustgas och bäckenbottenbedövning på första förlossningen.

Andra förlossningen hann jag bara få lustgas innan tjejen förlöstes.
  • naano
    frökenBea skrev 2019-06-10 11:10:17 följande:

Sen igår måste jag kommit in i nån slags tillväxtperiod. Jag har jättesvårt för att bli mätt. Konstant hungrig typ. Har nyss ätit min andra frukost och funderar på vad jag ska hitta på mer för att känna en tillfredställande mättnadskänsla :(

Nån mer som har det så?

Ja jag hade precis så när jag var i vecka 34. Jag åt hela tiden och gjorde jag inte det blev jag så illamående och blev jätte yr. Men det släppte. Nu är det tvärtom. Jag kan gå hur många timmar som helst utan att bli hungrig, får nästan påminna mig själv om att äta när det gått för lång tid emellan.
  • naano
    frökenBea skrev 2019-06-10 19:17:26 följande:

Haha, kroppen e allt märklig :)

Gud så spännande nu. Många som e riktigt nära nu väl. Själv e d v 35+1. Åh, man börjar känna efter redan nu. Tänk om man får gå över dessutom!

Ja det börjar dra ihop sig!! Jag är i 36+3 (37) så går in i vecka 38 på fredag.. känns ju jätte märkligt!! Denna helgen ska min sambo som sagt cykla vätterrundan och vara iväg hela helgen så jag kommer vara ensam hemma med barnen hela helgen..

Jag har känt av "mensvärk" sedan igår så jag har för säkerhets skull frågat om inte min syrra kan sova över här ifall något skulle hända.. :)

Satt och tittade på norska förlossningsprogrammet på tv tidigare idag.. alltså.. man kan ju säga att alla minnena gjorde sig påminda... hujeda mig....
    Hoppasnu123 skrev 2019-06-10 21:03:22 följande:

Idag va jag på extrakontroll av tillväxt.. vid senaste besöket hade pyret halkat ner från mittenlinjen till nästan nedersta.. men idag hade de gått lite mer uppåt igen..

tror den började sin tillväxt rejält på vägen därifrån... känns som magen ska spricka snart å de bara drar överallt...

skönt när kontrollerna ser bra ut iaf..

7 jobbpass kvar.. sen blir de fint å gå hem!

Vad skönt att kurvan började rätta till sig nu igen! Du behöver inte göra någon extra koll eller ultraljud?

7 pass... heja dig!! Snart är du fri:)
  • naano
    Hoppasnu123 skrev 2019-06-10 22:49:26 följande:

Nej det behövdes inget mer.. hon ville bara ha en extrakoll så det inte stannat mer.. men nu hade det ökat ganska bra:)

Storleken på magen måste väl bero väldigt mkt på hur de ligger med?

Ha du slutat jobba?

Ja jag slutade jobba den 15 april.

Ja det kan jag nog tänka mig att sf måttet kan ändra sig beroende på hur de ligger och om det dessutom är olika bm som mäter.

Jag kommer ha en annan bm de sista besöken nu, då min bm gått på semester. Får se om sf mätningarna är helt annorlunda och om hon säger om bebis har fixerat sig eller ej. Nästa tid är om en vecka. :)
  • naano
    frökenBea skrev 2019-06-10 23:10:51 följande:

Imorgon ska jag på bm-besök. Hon skulle då känna om bebis är fixerad. Om hon inte kan känna sig säker så kommer hon skicka på ett ul sa hon sist.

Hoppas liten har fixerat sig:)
  • naano
    SarisHaglis skrev 2019-06-11 20:07:58 följande:

Hej på er. I flera dagar nu har jag haft känningar i ljumskarna, typ som att de mjukar upp sig v35+1, förra veckan vid bm så hade lillen sjunkit ner ordentligt, huvudet var nästan orörlig och hon sa att nog kunde han komma någon dag tidigare än beräknat. Flera nätter har jag sovit dåligt. Gör ont hur jag än ligger, och en natt har det vart molande värk runt hela magen. Idag har jag vart riktigt bubblig i magen och även illamående, vissa skriver att det kan vara ett tecken på att förlossning är nära. Men det är ju så olika. Är också nervös över smärtan, är rädd att jag ska tappa kontrollen och bli rädd och glömma av att andas. Det går upp och ner, ibland känner jag mig jätte modig och beredd, andra dagar vill jag bara gråta och hoppa över det här sista kapitlet.

Det är nog ganska "normalt" att känna så. Men om oron tar över alldeles för mycket kanske du behöver prata om det? Aurorasamtal t.ex.

Jag känner oro inför förlossningen också men det tar nog inte över så pass mycket så jag inte kan koppla av.
  • naano
    frökenBea skrev 2019-06-11 20:16:57 följande:

Min hade lagt sig neråt men var fortfarande ruckbar. Men det är ju fjärde barnet så det är väl rymligt i mitt bäcken, haha.

Haha vad rolig du är.. :) mitt bäcken är nog också lite av det rymligare... hehe

Skönt att bebis har lagt sig rätt!

Jag har i ett par dagar nu varit heeeelt slut. Kommer som en käftsmäll och så blir jag helt orkeslös och kan egentligen bara lägga mig ner och vila i några timmar. Längtar till man har tillbaka kroppen och orken igen:)

Och jag går här hemma och pillar på alla grejer. Sätter mig i barnrummet säkert 15 gg varje dag och kikar på allting.. Haha.. helt galet att man snart har en mini-me i famnen.
  • naano
    Jagförsöker skrev 2019-06-11 22:38:47 följande:

Roligt med någon med samma bf-datum:) men jag tänker att kan inte vi börja göra en lista med alla som är här och bf så att vi har bättre kol? lr är det för tidigt? O isf är någon villig att göra det? Vet inte hur man gjorde men sett det på andra trådar

Jag har skrivit tidigare om bf datum så skriv ner era bf så sätter jag upp det i tråd-beskrivningen:)
  • naano

Är det någon mer i tråden som vill ha med sitt bf datum i trådbeskrivningen? 

Jag har skrivit upp er alla än så länge men uppdaterar tråden lite senare idag ifall det är fler som vill fylla på listan med datum. Solig

Vilken kväll jag hade igår! Fick absolut inte sova för bebis. Kändes som om han borrade ner sig i bäckenet för kung och fosterland och gjorde allt för att försöka krypa ut ur magen. Riktigt obehagligt! Det ilade ner i bäckenet och symfysen något fruktansvärt. Kunde inte ligga stilla och slappna av. Så där höll han på från kl 22:30-01:30. Var tvungen att gå upp och gå lite för att se om han kunde sluta men nix, så fort jag la mig ner så började det igen. Tungan ute
    Han har hållt på nu på morgonen också men inte alls lika intensivt som igår kväll.

Det här är också nytt för den här graviditeten, alltså det har inte varit så under mina tidigare graviditeter. Det gör fruktansvärt ont.

22 dagar kvar... Skål

Svar på tråden BF juli 2019 - stannar på FL