Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Vi som planerar äggdonation 2019

SuzieZ skrev 2019-07-01 10:23:04 följande:

Ja, bra att veta! Läste på prislistan på Avaclinic Riga att 3-dgr embryon ingår.. Men bra att veta att de även odlar till 5-dgr! Och att man kan sätta in två! Och ev. även ändra andra parametrar... Är det kliniken själva som kommer med de förslagen då?

Nej, det är du som måste säga till om du vill ha 5dagars istället för 3dagars (det kostar några tusen extra), samt att du måste säga till om du vill ha Embryo glue, eller akupunktur eller intralipiddropp eller vad du vill ha. Du får bestämma själv om du vill sätta in 1 eller 2. (De sätter aldrig in fler än 2 samtidigt).

Så du får prata med kliniken om dina önskemål.
  • UndrandeSökare
    Lilla Gs mamma skrev 2019-07-03 20:49:50 följande:

Attans lutinuskladd....

Någon som vet varför Terolut inte finns i Sverige?

Lutinus och Crinone finns i Sverige. Du kan ju be din klinik att de skickar dig ett EU-recept på Crinone, man tar 2 per dag. 1 på morgonen och 1 på kvällen.

Terolut är det nåt Finskt Progesteron?

Annars be kliniken skicka det till dig med posten ?
  • UndrandeSökare

Enligt Drugs.com finns medicinen Terolut under det namnet, endast i Finland. Men om du söker på det verksamma ämnet så verkar medicinen även finnas i tex Spanien. (Där kan man köpa progesteron receptfritt på Apoteken).

Så kanske en liten semestertrip till Spanien?

• UndrandeSökare
    Lilla Gs mamma skrev 2019-07-04 09:53:53 följande:

Terolut kan ersätta Lutinus och Crinone. Det är supersmidiga tabletter man tar två gånger per dag. Inget kladd, inga biverkningar. Synd att det inte finns i Sverige...

Kliniken kan tydligen inte skicka medicinen. Jag uppfattade det som att det var pga finsk lag?

Fråga här itråden om nån har Utrogestan över. De är små runda tabletter (mycket mindre än Lutinus) som kan tas oralt eller vaginalt och kladdar nästan inget.

Finns som 100mg och 200mg. Kan köpas receptfritt i Grekland ochandra länder i södra Europa.
  • UndrandeSökare
    SuzieZ skrev 2019-07-04 18:39:29 följande:

Jag tänkte på det här med KUB.. det får man ju göra som rutin om man är över 35.. men äggen kommer ju från någon som är mycket yngre.. Men det kanske inte spelar någon roll?

Jo, det gör skillnad att du gjort äggdonation. Du måste berätta att du gjort det för barnmorskan, och hur gammal äggdonatorn var när äggen togs ut. Det är upp till ditt landsting om du får göra Kub när du gjort ÄD. Fråga på Mvc.
  • UndrandeSökare
    Milla91 skrev 2019-07-05 11:36:17 följande:

Fortfarande inte fått svar från Werlabs. Mailat, ringt och skrivit i chat. Ingen kan hjälpa mig utan de hänvisar till mailen som de inte ens svarar på.. idag är min testdag, clearblue digital visade minus imorse så är kört denna gång men för att kunna planera inför nästa gång måste jag ha svar på mitt hcg samt progesteron. Förresten någon som vet vad progesteronvärdet borde ligga på nu? Vad är optimalt? Kan man åka direkt tillbaka nu tror ni eller bör man vänta?

Jag beklagar att det blev minus för dig på Clearblue.

Maila din klinik och hör vad de säger. Sen kan det ju vara svårare att hitta en gyn som har öppet och lediga tider nu juli-augusti pgr av semestrar. Jag har valt att vänta till aug/sept för vi ska ut och semestra själva i sommar och då vill man passa på att njuta och göra saker man inte kan göra när man är gravid
  • UndrandeSökare
    Milla91 skrev 2019-07-05 11:36:17 följande:

Fortfarande inte fått svar från Werlabs. Mailat, ringt och skrivit i chat. Ingen kan hjälpa mig utan de hänvisar till mailen som de inte ens svarar på.. idag är min testdag, clearblue digital visade minus imorse så är kört denna gång men för att kunna planera inför nästa gång måste jag ha svar på mitt hcg samt progesteron. Förresten någon som vet vad progesteronvärdet borde ligga på nu? Vad är optimalt? Kan man åka direkt tillbaka nu tror ni eller bör man vänta?

Hoppas du får dina provsvar från Werlabs nästa vecka.

Ang.vad progesteron och östradiol ska ligga på så la jag för en tid sen in 2 länkar i denna tråd ang det. Läs bakåt itråden bland mina inlägg så hittar du.

Annars googla Unilabs progesteron, och Unilabs Östradiol, så hittar du sidorna. Titta sen under Lutefas på dessa 2 sidor.
  • UndrandeSökare
    Solros80 skrev 2019-07-07 09:16:58 följande:

Va skönt att du slipper illamåendet, hoppas att det blir så även denna gång! Det är den tråkigaste delen av graviditeten tycker jag. Jag var inte heller i närheten av lika dålig vid tidigare graviditet, antar att det beror på att detta är en tvillingraviditet.

Man kan få mer illamående vid tvillinggraviditet, men det behöver inte alls bli så, alla graviditeter är helt individuella. Sen är det också stor skillnad om man använt tillsatta hormoner eller inte.

Vid mina 5 naturliga graviditeter hade jag inget illamående alls (typ kräkningar och sånt), men vid 6e graviditeten (första med ÄD) fick jag en hel del illamående, men det gick bort med Sea band. Illamåendet tror jag beror på att jag tog tillsatt östrogen och progesteron vid den graviditeten. Det blir stor skillnad med eller utan tillsatta hormoner.
  • UndrandeSökare
    SuzieZ skrev 2019-07-07 15:54:48 följande:

Idag fick jag lätt mensvärk vid kl 11-12 och nu vid kl 15 fick jag en blödning som blödde igenom mitt tunna trosskydd!!!(blandat med Lutinuskladd) Inte haft någon mens-/molvärk eller blödningar under ruvartiden eller sedan testdagen i tisdags (bara rosa flytningar senaste dagarna).

Tror ni att det kan vara ett missfall eller finns det fortfarande hopp!?! Har just gått in i v.6 (5+2) enligt appen..

Jag har inte gjort något hcg prov tidigare... är det någon mening att jag gör det imorgon bitti eller kommer det inte visa om det varit missfall eller inte...?

Tacksam för råd! /En väldigt oroligt!!

Blödning behöver inte betyda missfall. Det är extra vanligt vid blödningar när man gjort äggdonation !

Men ja i vilket fall som helst kan du ta hcgprov vua Werlab.se eller Blodkollen.se . Men man måste ta minst 2 prover (helst 3 eller fler) med några dagar emellan för det viktigaste är att se åt vilket håll Hcg utvecklas (om det ökar eller minskar).

Vid normal hcgutveckling ska hcg dubblera sig varannan dag.

Men börja med att gå in under Provtagningsorter på nån av hemsidorna ovan och kolla om det finns något labb i din närhet.

Annars kontakta din vårdcentral eller gynekolog imorgon måndag och hör om de kan hjälpa dig med hcgprov ?
  • UndrandeSökare

SuzieZ- Gå in på www.werlabs.se eller www.blodkollen.se och titta under Provtagningsorter om det finns något labb i din närhet.

Om det gör det, så kan man köpa blodprovsremisser via dem och betala själv. Sen tidigast nästa vardag går man till labbet och tar provet.

Efter du tagit blodprovet så är det bara att gå hem och vänta. Sen får du ett sms när provsvaret är färdigt. Då koggar man in på hemsidan och läser provsvaret direkt på skärmen. Jättesmidigt !

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019