• PeeWee44

Vi som planerar äggdonation 2019

AnnaLa skrev 2019-10-24 13:36:17 följande:

Då låter det ändå som att tidpunkten för att starta nedtrappningen av prgonyn är bra. Jag går går också in i vecka 8+0 nu. Däremot så tyckte hon jag skulle vara klar med den inom en vecka.

Tar 10 mg kortison och deras plan är då att när progynonen är klar så 3 dagar 5 mg och sedan 3 dagar 2,5 mg innan jag sedan kan sluta helt ..tycker det lät snabbt.

Har för mig att jag inte riktigt gjorde som dom sa förra gången utan tog det långsammare....

Råkade svara mig själv.
  • PeeWee44
    Milla91 skrev 2019-10-28 18:25:27 följande:

Nu är man ruvare igen! Ge mig era bästa ruvar-tips!!!

Ta det lugnt, ingen träning, se till att ta mediciner samma tid, ställ klockan om det behövs.
  • PeeWee44
    Milla91 skrev 2019-10-28 18:25:27 följande:

Nu är man ruvare igen! Ge mig era bästa ruvar-tips!!!

Glömde en sak, lycka till!
  • PeeWee44
    Limarie skrev 2019-10-30 12:31:25 följande:

Är det i Finland? Hur länge väntade du på donatorbesked?

Vi är mitt inne i processen att välja kliniken respektive vilken väg vi ska välja först och vi har en sådan "beslutångest". Mycket pendlar mellan: ska man tänka på tids- eller pengaraspekten (bortsett från alla andra saker som spelar en roll).

Vi har 3 landstingsförsök kvar då vi gjorde 2 IVF privat. Har både en manlig och kvinnlig faktor, så ev funkar första ÄD inte säger läkaren och vi behöver ändå dubbeldonation.

På grund av lång väntetid på Sahlgrenska (2 år) skickade vi en egenremiss för ÄD till Huddinge och blev direkt uppsatta i kön (Det var faktiskt mycket lätt att få detta genom). Väntetiden nu inför nybesök 2-3 månader och behandling inom 2-3 månader. Det betyder att vi väntar ca max 6 månader.

Andra alternativet är Finland. Vi pratade med försäkringskassan och skulle med stor sannolikhet får ett positiv förhandsbesked och behöver därmed inte heller betala. Vi var så inne på att göra detta. Men sedan hade vi vårt första skypesamtal med Finland i måndags. Och det var så tråkigt. Läkaren ringde oss 20 min senare och samtalet tog inte ens 10 min. Hon ville veta om vi vill göra äggdonation (jo, visst) och frågade ingenting om oss. Hon sa att hon sätter upp oss i kön men alla frågor vi hade kring behandling och annat ville hon inte svarar på utan detta skulle man ta med sjuksköterskan när det är dags. Vi har tidigare pratat med kliniker i Tjeckien och Ryssland också och fått ett helt annat bemötande. Vi var så ledsna efter samtalet och kände inget förtroende. Men jag vet ju att några av er här har gjort bra erfarenheter i Finland (vi hade kontakt med Helsingfors, Ovumia). Där skulle det ta ca max 3 månader innan behandling.

Klart, många säger vad spelar det för roll om man väntar 3-6 månader? Men man har ju redan väntat i så många månader! Så frustrerande. Jag vet ingen kan ta ifrån oss att ta ett eget beslut.

Men ibland känner jag att bara direkt göra behandlingen i Ryssland. Det var så tryggt när vi hade samtalet där. Hon tog sig så mycket tid (ingen har gjort detta förut) och gjorde en topp sammanfattning. Men klart... det kostar, mer pengar och mycket mer tid. Sambon vill gärna använda våra gratis försök så klart. Men jag känner att det kunde vara skönt att få en trygg vård från början.

Längtar i alla fall redan efter att stå med på er lista följer er här hela tiden och läser med spänning hur det går för er och blir så glad för er alla!

Jag kan bara rekommendera OLGA fertility, dom är så proffsiga. Visst det kostar mer i pengar men mindre energi. Jag har inte lyckats på andra kliniker men på tredje försöket där (Vecka 28). En annan tjej som fått makens spermier utdömda i båda Riga och Aten är gravid med äd och makens spermier är i vecka 12. Dom har dom duktigaste embryologerna i Europa. Här man pengar och vill lyckas så skulle jag tro att dom har bäst succesrate.
  • PeeWee44
    Spottedrose skrev 2019-10-31 07:46:44 följande:

Testade negativt i tisdags. Kliniken vill att jag gör nytt test på måndag trots att jag blöder. Någon som har erfarenhet av att testa så sent igen och blöda.

På vilken dag testade du? Var det blasto eller hur länge var embryona odlade?
  • PeeWee44
    Spottedrose skrev 2019-10-31 08:42:39 följande:

Odlade 6 dagar blastosyst. Testade negativt dag 14 och 15.

Tyvärr lär du inte testa pluss då, blasto fäster inom 24 timmar och börjar utsöndra hcg. I St Petersburg testar men efter 10 dagar och även i Aten, dom gånger det fäst på mig har jag med Clearblue fått pluss en vecka efter insättning. Nu får du bryta ihop, sörja och ladda om inför nästa försök. Kram
  • PeeWee44
    Lilla Gs mamma skrev 2019-11-01 16:01:59 följande:

Vågar knappt ens skriva det, men på tisdag gör jag vårt andra ÄD-försök. Vi har bestämt oss - vi för över två femdagars blastocyster och håller tummarna att någon tar sig...

Spännande! Lycka till.
  • PeeWee44
    Sjuttiosjuan skrev 2019-11-02 08:59:18 följande:

Ja, det är ju knepigt.. vi tänkte lite som så att eftersom vi valde ett land med anonym donator så ville vi gärna ha lite info att dela med oss av till barnet vid ett senare skede om barnet vill såklart. Vi valde inte donator efter mitt utseende även om vi fick se bilder på donatorn men tänkte att blond, ljusa ögon och ungefär samma längd kunde vara bra:) Jag tycker det är lite kul att ta fram bilderna ibland för att se om jag hittar likheter men än så länge är hon väldigt lik sin pappa.

Och ärligt, har inte en enda gång känt mig ledsen för att hon inte har mina gener, hon är vår ut i fingerspetsarna<3 Lycka till med ert val, till slut faller bitarna på plats!

Fint skrivet! Vi tänkte ungefär som ni. Jag tar också fram bilderna ibland och undrar hur han kommer att se ut när det är dags. Vecka 27+4, vilken vecka är du i?
  • PeeWee44
    Akvamarin skrev 2019-11-01 22:26:05 följande:
    Vi tittar på möjligheten att bli gravida med hjälp av äggdonation, men det känns så himla svårt att veta vilken väg som är rätt väg att gå. 

Ena dagen har jag suttit och sökt i databaser med bilder och information om äggdonatorer. Med bilder och information kan barnet kanske bli likt mig, tänker jag. Liksom att det känns bra att kunna vara med och påverka något.

Andra dagen har jag känt mig övertygad om att det bästa för mig är att inte veta nästan någonting om äggdonatorn. Då skulle jag knappt ha några förväntningar på utseende eller egenskaper. Jag resonerar också som så att jag inte skulle ha vetat någonting om det gällde någon annan typ av donation, t.ex. av organ eller blod (även om det så klart inte är samma sak). 

Jag känner mig just nu helt villrådig. Ska vi välja en klinik i ett land där vi matchas ihop av kliniken eller ska vi välja en klinik där vi väljer själva genom att se foton av donatorn och text om henne?

Hur har ni som genomgår eller genomgått behandling med äggdonation tänkt?
    Håller med sjuttiosjuan. Men du måste gå på hur du/Ni känner. För oss här vi haft tre donatorer på äd och i St Petersburg har vi gjort embryodonation så där har vi fått välja mellan olika färdiga kombinationer. Men kul att kolla på bilderna ibland även om donatorerna är anonyma.
  • PeeWee44
    Snurranfian skrev 2019-11-02 10:06:52 följande:

Tjejer! ni som kan det här med ivf och ÄD... detta är vårt första som ska göras nu. Ungefär vilken dag i cykeln har ni fått sätta in embryo... i genomsnitt? Då tänker jag räknat från er första blödningsdag. Förstår att det beror på donatorn med... när man gör behandling med färska ägg. men ungefär vad har det blivit? Dag 20 från första blödningsdag?

Det beror på om du är nedreglerad eller inte. Är du nedreglerad spelar det inte lika stor roll. Jag har gjort insättning dag 18 eller 19 men med frysta. När du gör med färska så kan du inte styra när donatorn är redo.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019