• Sjuttiosjuan

Vi som planerar äggdonation 2019

Limarie skrev 2019-12-15 19:47:03 följande:

Men det kanske tas upp bättre som gel jämfört med vaginaltablett. 

Svårt för oss att förstå allt i denna djungeln. 

Ja herregud:)
  • Sjuttiosjuan
    Limarie skrev 2019-12-16 14:13:37 följande:

Angående Progesteron... jag kunde inte låta bli och göra lite research på pubmed nu när vi nyss diskuterade Progesteron. Jag börjar nu äntligen förstå skillnaderna mellan Lutinus (vaginal tabllet), Crinone (vaginal gel)och Uterogest (tablett oral)samt Progesteron IM (injektionen).

Jag vet att många kliniker gör olika men sammanfattningsvis kan man säga att Lutinus och Crinone är likvärdiga i nästan alla studier. Här tog patienterna Lutinus 100mg x3 och Crinone 90mg x2. Det fanns en studie där man har jämfört om det också räcker med Crinone x1 och det såg i just denna ena studien ut så. Crinone tyckte de flesta bättre om men det gav inte någon större chans till ett barn.

Uterogest var i vissa studier underlägsen jämfört med Crinone, även om skillnaden inte alltid var signifikant. Däremot var patientnöjdheten alltid mycket bättre med Crinone.

Progesteron IM används inte mycket längre (Historiskt sett var det det första preparatet som fanns att ge inom IVF behandling). Risk för abcessbildning finns.

När jag pratar om att någonting är bättre så handlar det om en uppstående graviditet eller lifebirth i de studierna som är gjorda.

Intressant är också det med progesteronnivån som uppnås i blodet i samband med intaget av antingen oralt, injektion eller vaginalt progesteron. Ges Progesteron vaginalt så absorberas ganska lite av det in i blodet. Dvs att mäta hormonnivån i blodet säger ingenting om hur hög koncentrationen i blodet är. " When compared to IM P, the blood levels with vaginal P are 6 times lower, but the levels in the uterine lining were 2.4 times higher with the vaginal route. This preferential delivery of vaginal P to the uterus is called the ?first uterine pass effect?. This finding implies that blood levels do not reflect the efficacy of vaginal P treatment. This is the reason why we do not measure progesterone levels on patients taking vaginal P."

Sedan tyckte jag att det var intressant vad en blödning efter bekräftad graviditet kan betyda. I studierna säger de att detta är vanligt både med vaginal Progesteron eller med injektion. Men man kunde inte visa att just denna typen av blödning försämrade chanserna till att föda ett barn.

Jag har inte sparat allt jag har läst mig genom. Och jag vet att man själv kan kanske har upplevt att just det ena eller det andra har varit bättre för en själv eller ha gjort att man har behållit graviditeten. Men jag gjorde denna läsningen mest för mig och tänkte några kan tycka att det är intressant.

Intressant! På vår klinik kör man alltid dubbelt med både progestron och östrogen för att vara säker på att det tas upp av kroppen. Dvs vaginalt med Crinone men även progestron via injektioner och östrogen genom både piller och plåster. Allt för att minska risken för att man ska få brist på något av det. Blir ju väldigt mkt att hålla reda på men verkar ju fungera bra:)
  • Sjuttiosjuan
    Limarie skrev 2019-12-16 14:46:03 följande:

Precis, hörde det att man i Ryssland använder både och. Var nyfiken på bakgrunden och vetenskapen med tanke på att det verkar lite jobbigt med injektionerna. Enligt litteraturen är det inte vanligt att man gör dubbelt och man kan inte se några fördelar (enligt studien). Nivåerna blir då rätt höga både i kroppen och vaginalt. Men Progesteron tål man nästan alltid ganska bra (om vi tänker bort ömma bröst, trötthet osv).

Efter allt jag har läst nu så ska jag satsa på Crinone. Enligt kliniken i Finland fick jag välja själv.

Nu väntar jag bara på ett samtal från F-kassan! Hör de av sig fram tills onsdag så blir det vårt första äggdonationsförsök i januari!!! Snälla, snälla, ring (med ett positivt besked).

Nu skulle kunna uppdatera listan i alla fall, då kan jag nu också vara på den (efterlängtad).

Håller tummarna!!!
  • Sjuttiosjuan
    Limarie skrev 2019-12-17 19:17:33 följande:

När började ni med Progesteron? De flesta börjar väl dagen vid ägguttag? Vem har tagit tidigare och i så fall när? 

Började dagen innan insättning med crinone 2 ggr per dag!
  • Sjuttiosjuan
    PeeWee44 skrev 2019-12-17 20:25:20 följande:

Jag började på måndag kväll och hade insättning lördag.

Kanske jag också gjorde:) fasen helt glömt, el förträngt snarare..
  • Sjuttiosjuan
    CrookedTail skrev 2019-12-21 06:48:38 följande:

Vi har gått in i en stiltje-period nu. Riga skulle ha en diskussion med min klinik i Gbg angående resultatet efter hysteroskopin, men den sistnämnda har nu julstängt till 8/1. I Riga sa dom att de eventuellt vill sätta in en hormonspiral i 2-3 månader innan nästa försök. Den där graviditeten känns bara längre och längre bort :(

Jag var 35 när vi började försöka, nu kommer jag hinna fylla 39. Känner mig bitter och vemodig, speciellt när jag läser om alla som äntligen lyckats här i gruppen. Jag lämnar denna grupp då det blir för jobbigt att läsa helt enkelt. Stort lycka till allihop <3

Stor kram till dig och lycka till<3
  • Sjuttiosjuan
    pipperoni skrev 2019-12-23 16:00:18 följande:

Idag har även vi varit på RUL och fått den bästa julklappen. Allt ser bra ut och det är en tjej och en kille. God jul alla kämpar!

Men åh så härligt. Vilken julklapp !!!
  • Sjuttiosjuan
    PeeWee44 skrev 2019-12-26 18:21:35 följande:

Haha, måste man kolla vad man skriver innan det trycks på skicka. det skulle stå att det lutar åt hahaha

Ska han heta progestron Elias:) Det blir ju toppen!
  • Sjuttiosjuan
    Snurranfian skrev 2020-01-15 10:18:35 följande:

Loggade in nu..inget svar. Ska mejla dem... Tänkte kanske ta ett till prov på måndag isf... om nu detta första visar nåt.

Clearblue visar endast 2-3 veckor... men senaste mens började 13 december... borde stämma med 2-3 veckor va? borde typ va i v.4+4....men vill ju gärna se 3+ snart.... huuuuu..är så rädd....

Men då har det ju ökat iallafall!! Vad spännande:)
  • Sjuttiosjuan
    PeeWee44 skrev 2020-01-15 15:46:07 följande:

Imorgon kommer vår efterlängtade lilla prins! Han ligger fortfarande i säte/tvärläge så jag hade inte kunnat föda vaginalt.

Lycka till alla ni som fortfarande kämpar, ta mig som ett exempel på att det går om man inte ger upp. Fem år och 11 försök senare så är vi i mål!

Underbart!!! Lycka till:)
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019