Lovsan skrev 2019-10-19 22:36:32 följande:
Gjorde behandling i Finland och där sätter man inte in två embryon (samma inställning som i Sverige) med hänvisning till riskerna med en tvillinggraviditet. De menar på att det är bättre att sätta in embryona vid två olika tillfällen istället och öka chanserna att något av dem resulterar i ett friskt fullgånget barn. Barnlängtan är ju oftast så stor att man gärna vill öka chanserna att iaf ett embryo fäster vid varje insättning samtidigt som många också gärna önskar mer än ett barn, men om båda fäster finns risken att barnen föds prematura då tvillingar mycket ofta föds för tidigt, ibland väldigt prematura och då ofta får livslånga skador. Helt i onödan. Dessutom kan ett missfall på det ena fostret dra med det andra fostret och leda till att man förlorar båda barnen.
Det finns egentligen ingen anledning att sätta in två embryon sett till vad forskningen visar, anser jag själv. Jag tycker snarare man är skyldig att ge varje potentiellt blivande barn den bästa möjligheten att utvecklas och födas fullgånget och friskt. Även embryon av sämre kvalitet sätts ju in för att läkarna tror att det kan komma bli ett barn.
Det borde ju finnas statistik att finna på huruvida insättning av två embryon ökar/minskar eller ev inte alls påverkar frekvensen av positiva grav test? Kan ju vara en idé att försöka leta upp om man står i valet och kvalet.
Det värsta som kan hända om man sätter in ett embryo åt gången är ju att man antingen bara blir gravid med ett barn åt gången eller får göra två separata insättningar (bortsätt från att det inte tar sig alls, men då hade det ju inte gjort det om man satt i båda samtidigt heller).
Helt rätt, så är det ju givetvis. Risken är ju också att man stoppar in två embryon i en dålig cykel och då blir det ju inget trots att något av dom kunde fäst vid ett annat försök. På min klinik sa dom att var för sig fanns statistik på att det var 40% chans och 60% chans till graviditet om man satte in båda. Givetvis funderade vi länge på hur vi skulle göra men vi kände bara att vi ville slippa åka till St. Petersburg 2 ggr med allt vad det innebär, var kanske slött men nu gjorde vi så.
Ska på vul 5/11 och hoppas verkligen bara ett embryo fäst för jag är väl medveten om riskerna med tvillinggraviditet och är heller inte riktigt beredd att bli trebarnsmamma. Men blir det så är det såklart välkommet och man får hoppas på att allt går bra. Däremot skulle jag aldrig mer efter alla våra Ivf försök stoppa in något annat än blastos, känns bara onödigt om det finns tillräckligt många för att odla vidare.
Mycket att tänka på i den här processen..
Kram på er!