• Sjuttiosjuan

Vi som planerar äggdonation 2019

Lillivanilli skrev 2019-10-14 21:05:57 följande:

[quote=79963555][quote-nick]Sjuttiosjuan skrev 2019-10-14 19:51:28 följande:[/quote-nick]Tjoho! Fick precis svar på mitt hcgprov och det låg på 231 ie/L hade 200 med dottern samma tillfälle:) Visst har man högre hcg om båda skulle ha fäst?[/

Härligt!! Jag hade 886 i hcg och trodde den hade delat sig, men det är en där inne:))

Oj, på vilken dag testade du då:)
  • Sjuttiosjuan
    Frazze skrev 2019-10-14 21:17:16 följande:

Oj vilken dag och med hur många dagars blasto? Jag hade på dag 9 med 5 dagars 75 i HCG så 200 är ju riktigt högt

Var på dag 10 och en var 5 dagarns och en 6 dagars:)
  • Sjuttiosjuan
    Lillivanilli skrev 2019-10-15 05:05:25 följande:

[quote=79963813][quote-nick]Sjuttiosjuan skrev 2019-10-14 21:12:57 följande:[/quote-nick]Oj, på vilken dag testade du då:)[/

Ruvardag 12.... men ett annat par som var nere samtidigt som mig satte in två och hon hade 171 i hcg ruvardag 10 och båda har fäst:)

Oj, shit då kan man inte pusta ut innan VUL då:)
  • Sjuttiosjuan
    PeeWee44 skrev 2019-10-15 09:05:46 följande:

Haha, du får vänta några veckor till ultraljud. Om du gör vaginalt så tänk på att dom är försiktiga, livmodern är känslig, jag hade methacin kvar som jag tog på morgonen innan ultraljudet för att livmodern ska slappna av. Nu håller vi tummarna för att det är så många där inne som du vill ha.

Ja, väntar på att dom ska ringa så jag kan boka. Jag ska ändå ta methacin fram till v 12 nu, tydligen nåt nytt. Kram
  • Sjuttiosjuan
    pipperoni skrev 2019-10-15 11:40:16 följande:

Här kommer en liten uppdatering från mig - inskrivning och UL idag och... det är två! Två hjärtan pickade och båda mättes till 8+5 (tror det var 21 mm) och jag är 8+3 idag, så det kändes bra. Var dock helt oförberedd på att det skulle vara två - jag kom inte ens ihåg att Dr D satte tillbaka två, jag var så fokuserad på att jag vill ha ett bra embryo kvar i frysen efter återförandet. Fortfarande bara vecka 9, så än kan mycket hända, men just nu är jag glad.  Har inte haft några symptom alls (mycket molvärk och muntorr v.4-5, men inget alls sedan dess), inget illamående, inga ömma bröst, ingen extrem trötthet (kan ju bero på kortisonet).

Jag hade för övrigt hcg 144 på RD8 och 896 på RD12. 

Men waow stort grattis!!! Förlåt om jag har dålig koll men hade ni barn innan? Vad spännande med tvillingar och du är ju rolig som inte ens visste dom stoppat in två:))))
  • Sjuttiosjuan
    pipperoni skrev 2019-10-15 14:28:12 följande:

Nope, inga barn sedan innan. Jag hade väl lite räknat bort det embryo läkaren benämnde som sämre, så jag tänkte att det bara fanns två och inte tre.

Men Dåså. Då kanske det känns välkommet med två:) Vad skoj!!
  • Sjuttiosjuan
    Spottedrose skrev 2019-10-17 10:37:17 följande:

Satte tillbaka vårt sista ägg igår. Denna gången i naturlig cykel och med crinone istället för lutinus. Detta är vårt 3e äggdonationsförsök med äggdonator. Detta efter overklig många ivf försök.

Lycka till! Håller tummarna, ruva lugnt!
  • Sjuttiosjuan
    Lilla Gs mamma skrev 2019-10-18 15:46:11 följande:

Jag har hämtat mig lite efter mitt MA i augusti och vi ska göra ett nytt försök i mitten av november. Först var jag väldigt bestämt med att föra över två embryon den här gången och kliniken ?går med på? det. Men nu har jag börjat vackla - är riskerna för stora? Hur har ni resonerat?

Beror väl lite på embryonas kvalitet? På vår klinik får man knappt sätta tillbaka två av toppkvalitet då tvillingrisken är stor. Men är dom av lite sämre kvalitet är ju risken mindre att båda fäster. Vi satte in två den här gången men då var inte embryona av superkvalitet. Hoppas bara ett som fäst nu:)Skönt att du känner dig redo igen <3
  • Sjuttiosjuan
    Lovsan skrev 2019-10-19 22:36:32 följande:

Gjorde behandling i Finland och där sätter man inte in två embryon (samma inställning som i Sverige) med hänvisning till riskerna med en tvillinggraviditet. De menar på att det är bättre att sätta in embryona vid två olika tillfällen istället och öka chanserna att något av dem resulterar i ett friskt fullgånget barn. Barnlängtan är ju oftast så stor att man gärna vill öka chanserna att iaf ett embryo fäster vid varje insättning samtidigt som många också gärna önskar mer än ett barn, men om båda fäster finns risken att barnen föds prematura då tvillingar mycket ofta föds för tidigt, ibland väldigt prematura och då ofta får livslånga skador. Helt i onödan. Dessutom kan ett missfall på det ena fostret dra med det andra fostret och leda till att man förlorar båda barnen.

Det finns egentligen ingen anledning att sätta in två embryon sett till vad forskningen visar, anser jag själv. Jag tycker snarare man är skyldig att ge varje potentiellt blivande barn den bästa möjligheten att utvecklas och födas fullgånget och friskt. Även embryon av sämre kvalitet sätts ju in för att läkarna tror att det kan komma bli ett barn.

Det borde ju finnas statistik att finna på huruvida insättning av två embryon ökar/minskar eller ev inte alls påverkar frekvensen av positiva grav test? Kan ju vara en idé att försöka leta upp om man står i valet och kvalet.

Det värsta som kan hända om man sätter in ett embryo åt gången är ju att man antingen bara blir gravid med ett barn åt gången eller får göra två separata insättningar (bortsätt från att det inte tar sig alls, men då hade det ju inte gjort det om man satt i båda samtidigt heller).

Helt rätt, så är det ju givetvis. Risken är ju också att man stoppar in två embryon i en dålig cykel och då blir det ju inget trots att något av dom kunde fäst vid ett annat försök. På min klinik sa dom att var för sig fanns statistik på att det var 40% chans och 60% chans till graviditet om man satte in båda. Givetvis funderade vi länge på hur vi skulle göra men vi kände bara att vi ville slippa åka till St. Petersburg 2 ggr med allt vad det innebär, var kanske slött men nu gjorde vi så.

Ska på vul 5/11 och hoppas verkligen bara ett embryo fäst för jag är väl medveten om riskerna med tvillinggraviditet och är heller inte riktigt beredd att bli trebarnsmamma. Men blir det så är det såklart välkommet och man får hoppas på att allt går bra. Däremot skulle jag aldrig mer efter alla våra Ivf försök stoppa in något annat än blastos, känns bara onödigt om det finns tillräckligt många för att odla vidare.

Mycket att tänka på i den här processen..

Kram på er!
  • Sjuttiosjuan
    Lilla Gs mamma skrev 2019-10-20 12:39:29 följande:

Ja, det är mycket å ena sidan eller å andra sidan... Vi går ju också i Finland och vår klinik vill helst sätta in ett femdagars, men något förbud mot två har jag inte uppfattat att det finns. Tvillingar hade varit välkomna, det är just riskerna för att de inte ska födas friska, som jag oroar mig för. Och så är jag himla trött på att åka fram och tillbaka till Finland, i det här ärendet i alla fall...

Var lite så jag kände också och förhoppningsvis behöver jag inte besöka St. Petersburg nåt mer på ett tag även om det är en härlig stad.

Klura lite till och se vad kliniken säger! Hur många embryon har ni kvar?
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019