Vi som planerar äggdonation 2019
Lilla Gs mamma skrev 2019-07-25 12:27:19 följande:
Tack Sjuttiosjuan och ni andra som svarat. Jag funderar ju en del på detta, precis som ni, men tror kanske det blir annorlunda när graviditeten blir mer påtaglig? Har också läst en del om epigenetik (epgenetics), där forskningen fortfarande är i ett tidigt stadie, men det känns relevant och fint. Vi har inte bestämt än hur vi ska göra med att berätta för omgivningen och storebror. Psykologen på vår klinik rekommenderade att äldre syskon inte ska få veta före barnet som blivit till genom ÄD. Jag är lite kluven till att berätta för familj/släkt. Tycker inte andra har att göra med hur vårt barn blivit till, samtidigt som jag gärna vill avdramatisera det hela...
Kanske man känner annorlunda om man har ett genetiskt barn sedan innan och hur relationen mellan dom kan påverkas? Håller helt med, ingen har med att göra hur barnet kom till och om jag skulle göra om något skulle jag kanske avvaktat med att berätta. Fast jag är också en människa som behöver ventilera och pratade med många av mina vänner om hur vi tänkte genom processen. Men många av mina närmsta vänner het inte, berättar inte om det inte kommer upp. Men slm sagt, såhär i efterhand kanske vi skulle berättat för henne först så hon hade kunnat få vara med och avgöra vilka som borde veta. Svår situation och alla måste få känna efter vad som är rätt för dom. Även om hon inte är lik mig utseendemässigt så gör hon mycket miner osv som jag gör, det får duga:)