• Utbrytarkonst

Grisa som namn?

Jag har en fråga. Kan ett barn heta Grisa? Funderade på det häromdagen som namn som vår kommande dotter, och först lät det befängt men ju mer jag tänker på det desto gulligare tycker jag att det låter? Och man kan ju ändå heta t.ex Björn.

• Svar på tråden Grisa som namn?
  • Anonym (fy fan.)
    Utbrytarkonst skrev 2018-10-12 09:25:23 följande:

Men finns ju många namn som rimmar. Lisa rimmar ju också på fisa, ska man inte heta det då?

Jo Lisa rimmar på få fisa, och jag vill inte ens komma ihåg alla mobbade lisa. Men Grisa. Nej, nej. Felicia. Ett gammalt namn, ja men inte Grisa. Var gam fick du det Ifrån.
  • Anonym (fy fan.)

Inte gam, men var fan, fick du det ifrån

• Anonym (fy fan.)

Man döper/namger inte sitt barn till Grisa. Okay, om du är tvingat att föda henne, och du skall hämnas någon? Nej, ingen got sin lilla babydotter namnet "Grisa". Det är nog det fulaste namnet, har aldrig hört det innan?

• Anonym (Psss)

Hahaha dör av skratt åt denna tråd. Gissar att du är ett troll men om inte...

Du kan inte jämföra Grisa med namnet björn. Visst båda härstammar från djur men Grisa betyder inte bara djuret gris utan även att grisa ner sig. Alltså något fult/dåligt. Någon som beter sig dåligt kan man säga beter sig som en gris. "Skrek som en gris" kan man säga ovkså. Allt har negativ klang. Någon sådan betydelse har inte Björn.

Men visst. Jag tycker grisar är supersöta och man kan ha det som eget smeknamn på barnet. Min lilla grisunge kan jag kärleksfullt säga till mitt barn.

Men just grisa är inte sött. Låter ganska hårt.

Men en väldigt roande tråd.

Rimaspekten är också viktig. Skulle aldrig döpa mina barn till Ulla, Britta och så vidare.

• Anonym (fy fan.)
    Anonym (Psss) skrev 2018-10-13 21:40:37 följande:

Hahaha dör av skratt åt denna tråd. Gissar att du är ett troll men om inte...

Du kan inte jämföra Grisa med namnet björn. Visst båda härstammar från djur men Grisa betyder inte bara djuret gris utan även att grisa ner sig. Alltså något fult/dåligt. Någon som beter sig dåligt kan man säga beter sig som en gris. "Skrek som en gris" kan man säga ovkså. Allt har negativ klang. Någon sådan betydelse har inte Björn.

Men visst. Jag tycker grisar är supersöta och man kan ha det som eget smeknamn på barnet. Min lilla grisunge kan jag kärleksfullt säga till mitt barn.

Men just grisa är inte sött. Låter ganska hårt.

Men en väldigt roande tråd.

Rimaspekten är också viktig. Skulle aldrig döpa mina barn till Ulla, Britta och så vidare.

Hoppas verkligen att det är en trolltråd. För annars får vi fisa för Grisa. Trolltrådar, kan ju vara roliga också, dom denna?
  • AmericanMommy

Grisa är fruktansvärt fult. Hoppas detta är ett skämt. Om du är allvarlig så hitta ett annat namn du tycker om. Graciela eller Graciella är liknande namn som är fina.

• Anonym (alkolina)

Nej. Det är inte gulligt, bara hemskt mot barnet.

Jag skulle föreslå att ni isåfall väljer det klassiska namnet Grisellda/Grisella, så kan Grisa vara ett smeknamn.

• vectoria

Du kan döpa ett barn till Sven men inte till Svin

Så döp inte ditt ban till Grisa. Välj Grisella! så får hon kalla sig Grisa om hon vill.

• Anonym (S)
    Utbrytarkonst skrev 2018-10-12 09:26:55 följande:

Tack för era åsikter. Kommer nog inte att bli Grisa som namn, men då funderar jag istället på om man har dubbelnamn, Grisa-Stina tänkte jag på? Då låter det väl inte så konstigt och mer likt ett "vanligt" namn?

Tycker det låter värre som dubbelnamn. Speciellt med ett sådant lite äldre, svensk-klingande namn som Stina. Då låter det mer som en bestämning till namnet Stina, om du förstår hur jag menar? En Stina som är som en gris, liksom.

Som enkelnamn kan jag däremot tycka att det är lite gulligt ändå. Är ju lite svårt att inte associera det till ordet gris, men namnet i sig - varför inte? Kan tänka mig att det skulle kunna etableras som namn och att man till slut skulle kunna tänka bort att det ligger en annan betydelse i ordet, men tills dess skulle väl bärarna av namnet få utstå lite och det känns kanske inte jättebra.

Men kan man tänka sig att göra det till en del av ett udda och längre namn, nu drar jag bara till med något men typ Grisalea? Eller ett dubbelnamn som inte låter lika svenskt, då kanske man inte lika snabbt gör associationen till ett svenskt ord?
Svar på tråden Grisa som namn?