Utbrytarkonst skrev 2018-10-12 09:26:55 följande:
Tack för era åsikter. Kommer nog inte att bli Grisa som namn, men då funderar jag istället på om man har dubbelnamn, Grisa-Stina tänkte jag på? Då låter det väl inte så konstigt och mer likt ett "vanligt" namn?
Tycker det låter värre som dubbelnamn. Speciellt med ett sådant lite äldre, svensk-klingande namn som Stina. Då låter det mer som en bestämning till namnet Stina, om du förstår hur jag menar? En Stina som är som en gris, liksom.
Som enkelnamn kan jag däremot tycka att det är lite gulligt ändå. Är ju lite svårt att inte associera det till ordet gris, men namnet i sig - varför inte? Kan tänka mig att det skulle kunna etableras som namn och att man till slut skulle kunna tänka bort att det ligger en annan betydelse i ordet, men tills dess skulle väl bärarna av namnet få utstå lite och det känns kanske inte jättebra.
Men kan man tänka sig att göra det till en del av ett udda och längre namn, nu drar jag bara till med något men typ Grisalea? Eller ett dubbelnamn som inte låter lika svenskt, då kanske man inte lika snabbt gör associationen till ett svenskt ord?