• Utbrytarkonst

Grisa som namn?

Jag har en fråga. Kan ett barn heta Grisa? Funderade på det häromdagen som namn som vår kommande dotter, och först lät det befängt men ju mer jag tänker på det desto gulligare tycker jag att det låter? Och man kan ju ändå heta t.ex Björn.

• Svar på tråden Grisa som namn?
  • Xenia
    Utbrytarkonst skrev 2018-10-11 20:30:07 följande:

Jag har en fråga. Kan ett barn heta Grisa? Funderade på det häromdagen som namn som vår kommande dotter, och först lät det befängt men ju mer jag tänker på det desto gulligare tycker jag att det låter? Och man kan ju ändå heta t.ex Björn.

Dottern har väl fått sitt namn nu och förhoppningsvis inte Grisa.

Grisa är ett verb, Björn är ett substantiv och ett klassiskt namn. Grisa betyder dels smutsa ner sig, dels att suggan grisar, dvs föder kultingar.

Men det här är nog en trolltråd. Tror faktiskt det inte skulle vara tillåtet att ge sin dotter detta namn, även om det mesta är tillåtet nuförtiden.
  • Anonym (fy fan.)

Om man vill kalla sitt barn för Grisa, får man skylla sig själv.

Grisa, Grisa, fisa, fisa, stackars barn.Gråter

• Anonym (fy fan.)

Marguritte, ursula, Maggi, Marianne?Solig

• Anonym (Nej)

Nej, hon kommer bli retad. 

• Goneril

Det kan du inte mena! Det var det värsta! Vet du vad ordet innebär, särskilt bland folk på landsbygden? "Grisa" är vad suggan gör i lagårn när hon föder kultingar. "Har suggan grisat än?"var en fråga som gårdsfolket kunde ställa till husbonden. Nu är det inte bara landsortbefolkning som förstår detta verb utan även urbant folk med gott ordförråd.                                                                                                                       Antagligen har inte TS svenska som modersmål för i så fall skulle aldrig detta komma på tal. Stackars barn!  Alla med lite allmänbildning kommer att förfasas, lova mig att ni inte döper henne till det!  Om jag ska göra något vettigt av den tid jag tillbringar här så är det en bestämd avrådan från detta gräsliga namn på en liten flicka! 

• Anonym (J)

Men nej kommer ju bli mobbad och kallas för grisen 

• trollhona
    Anonym (Nej) skrev 2024-09-08 19:23:14 följande:

Nej, hon kommer bli retad. 

Tråd från 2018...
  • Anonym (Nej)
    trollhona skrev 2024-09-08 21:48:14 följande:
    Tråd från 2018...
    So? Det kan finnas andra som funderar på namnet. 
  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Nej) skrev 2024-09-08 21:55:04 följande:
    LOLZ

Nejdu ingen kommer ta ett namn från någon som tydligt trollande men ingen är heller så dum att de tror det utan bara skönt att putta upp lite gammalt skräp.
  • trollhona
    Anonym (Nej) skrev 2024-09-08 21:55:04 följande:
    Inte en chans att så puckade finns i plural
Svar på tråden Grisa som namn?