• nihka

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-31 15:23:28 följande:
    Jag tycker ingenting om vad du ska göra. DU tycker att man kan flytta om man inte gillar någonting i ett land, när jag påpekade att det är tvång att betala skatter till någonting man inte vill. Så med det resonemanget är det ju lugnt även med abortförbud. Ingen blir tvingad till någonting alls, är ju bara att flytta. 
    Ja, precis. Om du inte är nöjd kan du flytta. Jag är nöjd.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-31 15:48:24 följande:
    Och om det blir abortförbud vilket du anser är tvång då kan du och alla som inte är nöjda med det flytta.
    Klart det inte blir. Vi fortsätter som vanligt utan att bry oss om den lilla jämmerkören.
  • nihka
    Bitter Lemon skrev 2023-06-01 12:50:11 följande:

Definitionen av alla människors lika värde skiljer sig beroende på vem du frågar. Likaså begreppet jämställdhet. Till exempel:

Jämställdhet baserat på lika resultat: alla ska ha det precis lika bra
    Jämställdhet baserat på lika förutsättningar: alla får det så bra som de förtjänar

Jag är bildad, men du verkar på allvar tro att de definitioner vänstern har satt på olika begrepp är universell fakta som inte går att diskutera. Så är det inte, så nu när du vet det får du gärna debattera.

Det finns inga vänster- och högeraborter och inga höger- och vänstergraviditeter - bara kvinnor som blir gravida och antingen vill eller inte vill föda fram ett barn, och så de som vill neka dem att få ta det beslutet och de som menar att de ska få fortsätta besluta om sina egna kroppar själva.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-31 17:51:25 följande:
    Nu har jag inte påstått någonting om vad som kommer bli, utan vad som är tvång eller hur man bör hantera ett tvång enligt ditt resonemang.
    En mer uppmärksam läsare hade uppfattat att det var jag som sa: "Klart det inte blir. Vi fortsätter som vanligt [med aborter] utan att bry oss om den lilla jämmerkören."
  • nihka
    Bitter Lemon skrev 2023-06-01 13:21:14 följande:
    Det är kvinnorna själva som valt att ha sex. Det är ingen som tvingar dem på det. Dessutom är det så att aborter är komplicerade processor som kostar skattepengar, så det är inte som att kvinnor själva kan göra det utan hjälp. Och eftersom de använder allmänna skattemedel får de också finna sig i att det finns en samhällsdebatt kring ämnet och eventuella begränsningar.
    Nej, det är inte alltid så att kvinnorna har valt att ha sex utan det kan ha varit just att någon eller några har tvingat dem.

Nu är det visserligen tillåtet att rota ut ett foster från sitt eget underliv, men knappast att rekommendera och abortpiller kan inte köpas receptfritt på apotek så samhället tvingar kvinnor som vill göra en abort att vända sig till sjukvården.
  • nihka
    Bitter Lemon skrev 2023-06-01 13:52:41 följande:
    Har graviditeten uppkommit genom våldtäkt eller incest brukar abort vara tillåtet.

Kvinnor klarar inte av att göra abort på egen hand, försök inte snacka bort det genom att påstå att samhället tvingar dem. Behöver man hjälp kan man inte kräva att få bestämma allt själv.
    Nej, det finns inget som säger det och om det vore så enkelt skulle kvinnor som vill ha abort i länder där det är olagligt hänvisa till våldtäkt.

Klart man kan göra abort på egen hand. Det är bara att ta samma piller man får för en hemabort, om dessa piller gick att köpa receptfritt på apoteket.

Men eftersom det inte fungerar på det viset så visst tvingar samhället kvinnor som vill göra en abort att vända sig till sjukvården.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-01 16:22:20 följande:

Du har fel. Så fungerar det inte. Enligt någon språkkunnig person i en debatt jag följde är ordet allsmäktig  ev till och med, mer eller mindre, lite felöversatt på åtminstone nåt bibelställe, där det på originalspråk egentligen betyder "den som strider och skall segra".

Jag tror ABSOLUT INTE att allt som sker är Guds primära vilja. Då vore det ju ingen mening alls att tala om "gott och ont". Då vore ju allt rent teoretiskt "gott". Då vore även denna debatten meningslös. Då vore alla etiska resonemang meningslösa. Tvärtom har jag för mig att när uttrycket "denna världens furste" används så syftar det inte på något "gott". Den avgörande segern tror jag är vunnen av Kristus, - att frälsning för evigheten är vunnen, däremot inte att allt som sker i den här världen är Guds primära vilja. Här återstår "eftersläckning".

Sen gör du ytterligare en "halmgubbe". Jag har INTE SAGT att det är av specifikt teologiska skäl jag går till en läkare. DÄREMOT tror jag att utan Gud skulle inga mediciner finnas. Jag tror att Gud verkar genom läkare, och du kan inte tala om för mig vad jag tror. Det vet jag själv mer än du, eftersom jag är mig själv.

Där har du OCKSÅ FEL. Det FINNS INGET i kristen tro, ABSOLUT INGET, som säger att Gud "fixar" allt genom direktingripanden. Det är VÅR UPPGIFT att fixa det vi kan göra.

Självfallet BER MAN INTE OM man anser att bön inte fungerar. Jag ber dels i tacksägelse och dels, om jag ber om något, så är det såklart för att jag tror att Gud i vissa fall, och under vissa omständigheter, har möjligheter att inverka  lite mera direkt på nåt. Men jag tror att det finns andliga lagar, som är som en form av naturlagar, som styr när som det är möjligt eller inte. Dem känner jag i så fall inte. Jag vet inte, har inte helheten, ser inte allt bakom kulisserna. Men det finns erfarenheter som jag menar talar för att bön inte måste vara meningslös. Jag tror också att vissa människors bön är verksammare än andras, Jag tror Gud behöver öppna kanaler in i världen, och att vissa är mer öppna kanaler än andra.

Även om jag aldrig hävdar att jag kan bevisa något, hävdar jag fortfarande att det finns intressanta observationer, som  - även om de inte är bevis -antyder något. Jag är ingen idiot för att jag är troende.

Vill du frånta t.ex mig rösträtten? Självfallet inverkar även min tro, tillsammans med en mängd andra faktorer, på hur jag röstar, och jag har även rösträtt till riksdagen, Jag vill fortsätta rösta även där.

Du påstår med bestämdhet att något är fantasi, men även du kan faktiskt ha fel.

Eller snarare ont. Goda väsen kräver inte att pappor ska vara beredda att mörda sina söner för att bevisa sin lojalitet.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-01 16:48:43 följande:
    I o f s  finns i din ateistiska världsbild inte rum för att hävda att något i absolut mening är vare sig "gott" eller "ont". Men något sådant väsen tror jag inte på. Jag har en annan tro.
    Gott och ont har funnits mycket längre än tomtetro.

Troende personer som inte tror på gud. OK.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-01 17:34:05 följande:

1) Jag kan inte bi gravid.

2) Gnu och människa har så pass olika DNA att jag bedömer att en korsning inte är möjlig. Däremot mellan vissa arter med liknande DNA är korsningar möjliga, t.ex mellan hästdjuren åsna och häst.

3) Nej! Där resonerar du helt fel och förenklat. Om jag nu tror på vissa existentiella grundvillkor i tillvaron vore det väl VERKLIGEN ELAKT om jag struntade i det, och sade "Det är ingen fara. Alla går bort till himmelsk salighet." DET vore verkligen elakt. 

4) Min tro kommer inte av elaka tankar, utan pga helt andra saker.

5) Dessutom - den som har lärt mig allra mest i världen om solidaritet med min nästa är kyrkoherde Mårten Werner i Malmö -raka motsatsen till elakhet

6) Jag tror inte på någon elak tomte., däremot att människors egna handlingar en dag kan komma ifatt dem, ingen elak, men deras egna handlingar.

7) Sen har jag en mer komplex tro om vad helvetet är än du tror at jag har, men den diskussionen skulle ta för mycket plats här.

8) Nej. Den anledningen du tror fanns inte alls. Du kan ju omöjligt säga det eftersom du varken känner mig eller henne. Idag är hon som sagt djupt troende katolik och står bakom sin församlings synsätt även i samband med aborter.

Detta hände för länge sedan innan jag och hon börjat umgås och innan hon blev katolik. Det finns en massa andra saker också om vad som hände i hennes och mitt liv innan vi började umgås. Vi talar sällan om sådant. Vi har så jättemycket att tala om vad gäller det nuvarande.

Hon vet att vi kan prata om allt. Dessutom har JAG SJÄLV INTE pratat om aborter med henne innan.  Så där faller din tes. Nej. du känner ingen av oss. Du tar en massa saker för givet.

Jodå. Om "jungfru" Maria kunde så kan säkert du också om den allsmäktige bara ville välsigna dig med ett gnufoster - eller är hen inte kapabel tror du? Lost hens touch efter att ha skapat allt liv i universum och beyond så fixar hen inte ens en liten cellklump.

Du behöver inte bry dig om vart folk tar vägen och något mindre eller mer komplext helvete finns inte.

Jo, jag har förstått att hon är hjärntvättad. Och nu kan församlingen lägga resten av hennes tid här på jorden på att få henne att må dåligt över något hon gjorde för en massa år sedan. OK för dem som inte har behövt ta hand om barnet under alla dessa år att tycka det är fel att göra abort.

Ändå anförtrodde hon inte en av de största sakerna i sitt liv med med dig. Det talar sitt eget tydliga språk. 
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-01 17:44:36 följande:
    Dock är den stora huvudmassan av aborter inte pga väldtåkt.
    Vad spelar det för roll. Det är den gravida kvinnan som ska avgöra om hon vill föda fram barnet oavsett hur det kom till.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?