• nihka

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (Aborter) skrev 2023-04-18 10:39:29 följande:
    Och då erkänner man ju att det som finns där är inte del av kvinnas kropp redan från början. 
    Något som är en del av kvinnans kropp kan inte helt plötsligt tillhöra någon annans kropp när den är kvar i kvinnans kropp
    Klart ett foster är en del av kvinnans kropp. Det kommer ju från hennes ägg och en tillförd spermie.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Aborter) skrev 2023-04-18 12:29:54 följande:
    Även när kvinnor snackar om att det är bra att aborter finns exempelvis för kvinnor som inte vill ha barn så vill ju dessa kvinnor också bestämma över andras kroppar då de diskuterar om andras kroppar. 
    Nej, de vill inte bestämma utan ge andra möjlighet att välja själva.
  • nihka
    Anonym (Aborter) skrev 2023-04-18 12:28:04 följande:
    Nu vill du också bestämma över kvinnors kroppar. 
    Nej, jag vill verkligen inte att det ska se ut så, men det vore en logisk följ om det blev som du ville.
  • nihka
    Anonym (Aborter) skrev 2023-04-18 19:37:54 följande:
    De säger ju inte enbart att aborter ska få äga rum utan de tar ju också upp då en orsak varför de tycker aborter är fel.

Om det handlar om att få bestämma över kvinnors kroppar när någon tycker abortgränsen ska sänkas då handlar det ju också om att man vill bestämma över kvinnors kroppar om de tycker aborter är bra för unga kvinnor som slipper bli föräldrer. 

De säger något som kan påverka andras människors beslut för att göra en abort. 
    Till syvende och sist handlar det ändå om att det finns utrymme för ett eget val.
  • nihka
    Anonym (Aborter) skrev 2023-04-18 20:51:48 följande:
    De säger då inte bara att en abort är möjligt utan även säger när de tycker man ska göra en abort. 
    Det är fortfarande den gravida kvinnans beslut.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-04-28 18:43:26 följande:

För det första så är ju även vi medborgare och har rätt att verka för vilken lagstiftning vi vill.

För det andra så ställer ju en abort i sig krav på andras kroppar -framför allt fostrets kropp, som ju dödas, men också de vars kroppar medverkar i aborten.

För det tredje så är det ju frivilligt att läsa vad t.ex jag skriver. Ett ämne kan inte vara tabu. Det måste gå att debattera i offentlig debatt.

För det fjärde har jag själv en 3:e ståndpunkt här. Jag är inte så intresserad av den lagstiftningsdebatt som alltid förs om aborter. Snarare är jag intresserad av den etiska abortdebatten - till skillnad från den rent juridiska. Dvs mitt budskap som abortkritisk är snarare  "Gör inte abort ÄVEN OM lagen tillåter det", än "skärp lagen".

För det femte behöver man inte läsa vad jag skriver till andra om man inte orkar med att folk har och uttrycker en avvikande åsikt.
  • nihka
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-05 14:20:56 följande:
    Om det är enbart kvinnas beslut då kan det inte handla om skattepengar. 
    Jo precis som staten inte lägger sig i om du skaffar barn. Det kostar också en massa skattepengar.
  • nihka
    Anonym (..) skrev 2018-09-13 16:38:34 följande:
    Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

För att du försöker tvinga dina val på andra. Du vill tvinga någon som inte vill ha ett barn att föda fram det mot deras vilja. Stifta lagar som tvingar andra att göra som du vill. Hur hade du reagerat om någon ville stifta lagar som tvingar dig till något du inte vill?
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-11 18:53:21 följande:
    Så är det ju för pappan om du anser att vägra göra en åtgärd är att tvinga någon
    Finns inga lagar som bestämmer över en pappas kropp.
  • nihka
    Anonym (därför) skrev 2023-05-11 19:01:19 följande:
    Varför svarar du inte på frågan?
    nihka skrev 2023-05-11 18:44:45 följande:
    Hur hade du reagerat om någon ville stifta lagar som tvingar dig till något du inte vill?
    Du verkar ogilla den frågan har jag märkt.
    Det fanns ingen fråga, bara ett påstående som jag adresserade. Med ett påstående. Ingen fråga. Ifall du inte märkte det heller.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?