Varför anses det så illa att vara emot abort?
Något som är en del av kvinnans kropp kan inte helt plötsligt tillhöra någon annans kropp när den är kvar i kvinnans kropp
För det första så är ju även vi medborgare och har rätt att verka för vilken lagstiftning vi vill.
För det andra så ställer ju en abort i sig krav på andras kroppar -framför allt fostrets kropp, som ju dödas, men också de vars kroppar medverkar i aborten.
För det tredje så är det ju frivilligt att läsa vad t.ex jag skriver. Ett ämne kan inte vara tabu. Det måste gå att debattera i offentlig debatt.
För det fjärde har jag själv en 3:e ståndpunkt här. Jag är inte så intresserad av den lagstiftningsdebatt som alltid förs om aborter. Snarare är jag intresserad av den etiska abortdebatten - till skillnad från den rent juridiska. Dvs mitt budskap som abortkritisk är snarare "Gör inte abort ÄVEN OM lagen tillåter det", än "skärp lagen".
Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort