Varför anses det så illa att vara emot abort?
Med den definitionen av tvinga så gör vi redan det. Ingen får precis som den vill i den sjukvård vi har.
Sen är det inte tvång att inte följa någons önskemål. Tvång skulle istället vara att inseminera kvinnor mot deras vilja.
Ska man resonera så om tvång, då är det också tvång att välja att inte göra abort när killen inte vill ha barn.
1) Summa summarum har jag inte någon hög moral. Det tror jag ingen människa har, men just nu gällde det abortfrågan.
2) Det handlar inte bara om kvinnor, Männens attityder är nämligen även de mycket avgörande i många individuella fall.
3) Det handlar inte bara om när en graviditet redan är ett faktum. Jag vill vara med och påverka debatten och värderingsläget i samhället och bidra till att fler män och kvinnor från början väderar foster mer, innan det ens finns några graviditeter i deras liv.
4) Hitler-argumentet kan jag bemöta så här : En av mina bästa vänner är en kvinna som har gjort abort, innan hon ändrade syn i abortfrågan. Hon skulle inte ha gjort det om det hade varit idag. Jag är inte "negativt inställd till henne", men hon är själv negativt inställd till sådant hon gjort innan. Det illustrerar att man absolut kan skilja mellan handling och person. Jag älskar min väninna, men inte den abort hon gjorde, innan hon ändrade livssyn. Hon berättade om det för några månader sedan.
5) Exakt vad menar du med "låta vara i fred"? Tror du att jag ringer på hos någon och försöker övertala denna? Det är helt frivilligt att läsa vad jag skriver här, och det måste vara tillåtet med en öppen debatt. Detta är debattforum till för.