• nihka

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-24 21:18:51 följande:
    Men du anklagar andra som liksom du talar om sin övertygelse för att tvinga på andra sin tro.

Med den definitionen av tvinga så gör vi redan det. Ingen får precis som den vill i den sjukvård vi har.
    Fast skillnaden är att min övertygelse inte resulterar i att tvinga någon annan till något de inte vill.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2023-05-24 22:23:45 följande:
    Fast jag gissar du inte vill låta en barnmorska få samvetsfrihetsklausul och slippa delta/utfora aborter, och låta bara de som vill gor det (frivilligt)? Du vill hellre tvinga dem att byta yrke helt?
    Man får tänka igenom sitt yrkesval. Man kan inte utbilda sig till busschaufför och sedan tro att man ska slippa köra i vinterväglag utan det ingår. Om man inte pallar det bör man söka sig till något annat.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-24 22:25:45 följande:
    Den tvingar ju folk som inte vill att finansiera aborter.
    Nej, du kan låta bli att betala skatt i Sverige. Flytta till Malta.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-24 22:30:53 följande:

Sen är det inte tvång att inte följa någons önskemål. Tvång skulle istället vara att inseminera kvinnor mot deras vilja. 

Ska man resonera så om tvång, då är det också tvång att välja att inte göra abort när killen inte vill ha barn.

Jo, det är exakt vad det är. Att neka någon som inte vill ha ett barn en abort är att tvinga den att bära ett barn i 9 månader och sedan föda det.

Det är fortfarande inte hans kropp, så det blir inte hans val.
  • nihka
    Tow2Mater skrev 2023-05-24 23:00:17 följande:
    Din jämförelse haltar. Det skulle mer kunna jämföras med att busschaufforen inte känner sig ok med att köra in bussen i ett trångt garage, utan vill parkera den utanför. Det går oftast bra, då det finns andra som brukar köra in bussarna i garaget vid behov. Alla andra uppgifter utför chauffören med glädje.

Ibland ändras man under livets gång, vad man en gång kände vid början av ett yrkesval kan vara skilt från vad man senare känner. Att en kompetent yrkesmänniska ska ge upp sitt yrke helt för att den inte kan utföra 1% av momenten som kan ingå som handlar om liv eller död är idiotiskt. 

Men som sagt, du vill tvinga någon annan till något de inte vill.
    Nej, min jämförelse haltar inte ett dugg. Man kan inte kräva att få välja bort delar av det som ingår i ens arbetsuppgifter.

Om man känner så får man bli egen företagare med möjlighet att välja bort de uppdrag man inte är beredd att göra.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-25 13:40:25 följande:
    Likväl är det tvång.

Eller så förbjuder vi aborter och att du får flytta till ett annat land om du vill ha abort. 
    Nej, vi låter det vara precis som det är. Vad du gör är upp till dig.
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-25 13:42:37 följande:
    Nej, det är inte samhället eller någon som inte vill hjälpa henne med vad hon önskar som har tvingat på kvinnans barn. Däremot om samhället eller skattebetalarna beslutar om att tvångsinsiminerar kvinnor, då är det att tvinga dem föda barn.
    Vad bra. Då kan alla kvinnor fixa sina egna aborter och du applåderar.

Jag kan börja sälja trådklädhängare på facebook köp och sälj.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-26 09:56:07 följande:
    Jag vet inte om du läste mittt inlägg du svarade på, men mitt svar är att man måste hålla isär personen som sådan och sakfrågan. Man måste kunna framföra en synpunkt i den etiska frågan, om handlingar, där man kan vara negativ till själva handlingen samtidigt som man respekterar personen.
    Nej, jag läste ingenting, Vad handlade det om?

Det handlar alltså om en gravid kvinna och hennes foster och hon har inte din "högre moral" och så hon gör något du är "negativ till" men som du samtidigt "respekterar" som person. 

What a load of bullshit! Herr Hitler jag är negativt inställd till dina förintelseläger, men jag respekterar dig som person.

Om du verkligen respekterar henne låter du henne vara ifred med sina beslut om sitt liv.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-27 18:10:32 följande:
    Vad som ingår i en barnmorskas uppgifter, eller en annan persons uppgifter, regleras av det individuella avtalet, och man kan mycket väl ha en sådan arbetsbeskrivning att inte aborter ingår. Det finns absolut inga hinder för en arbetstagare och arbetsgivare att utforma avtalet så¨.
    Det ingår i en barnmorskas arbetsuppgifter att utföra aborter och om man har problem med det bör man söka sig till ett annat yrke. Kollegorna ska inte behöva göra mer av något en arbetssmitare känner sig för god att göra.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-27 18:24:08 följande:

1) Summa summarum har jag inte någon hög moral. Det tror jag ingen människa har, men just nu gällde det abortfrågan.

2) Det handlar inte bara om kvinnor, Männens attityder är nämligen även de mycket avgörande i många individuella fall.

3) Det handlar inte bara om när en graviditet redan är ett faktum. Jag vill vara med och påverka debatten och värderingsläget i samhället och bidra till att fler män och kvinnor från början väderar foster mer, innan det ens finns några graviditeter i deras liv.

4) Hitler-argumentet kan jag bemöta så här : En av mina bästa vänner är en kvinna som har gjort abort, innan hon ändrade syn i abortfrågan. Hon skulle inte ha gjort det om det hade varit idag. Jag är inte "negativt inställd till henne", men hon är själv negativt inställd till sådant hon gjort innan. Det illustrerar att man absolut kan skilja mellan handling och person. Jag älskar min väninna, men inte den abort hon gjorde, innan hon ändrade livssyn. Hon berättade om det för några månader sedan.

5) Exakt vad menar du med "låta vara i fred"? Tror du att jag ringer på hos någon och försöker övertala denna? Det är helt frivilligt att läsa vad jag skriver här, och det måste vara tillåtet med en öppen debatt. Detta är debattforum till för.

Du missförstår hela grejen. Ingen ogillar foster. Man är bara inte beredd att bli förälder.

Även om du kan älska Hitler kan inte jag göra det.

Män kan ha åsikter men har inget att säga till om aborter. 

Och hur vet du att din väninna inte lider oerhört av din fördömande syn på hennes handling? Varför tror du inte hon berättade för dig om aborten för länge sen. Andra har säkert känt till länge.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?