Inlägg från: Anonym (därför) |Visa alla inlägg
  • Anonym (därför)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-12 15:23:59 följande:
    Det du inte verkar förstå är att det handlar inte om vad jag vill. Det spelar ingen roll om jag vill att hon ska få hjälp med abort, det förändrar inte vad som är tvång eller inte. 

Som jag redan bett dig så kan du lägga av med att tala om för mig vad jag vill.
    Du svarade inte på min fråga.... jag ställer den igen

Ponera att du får som du vill och abort blir förbjudet. Vad ska en kvinna som blir gravid genom en våldtäkt göra då?
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-12 15:37:06 följande:
    Och jag har redan svarat att du kan kan lägga av med att tala om för mig vad jag vill så din fråga är meningslös. Din fråga har inte heller någon som helst bäring på om det är tvång eller inte, vilket är det enda jag har hävdat någonting om. 
    Ok, jag formulerar om frågan:

Ponera att abort blir förbjudet. Vad ska en kvinna som blir gravid genom en våldtäkt göra då?
  • Anonym (därför)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-12 16:17:36 följande:

Nu har du inte förstått ett enda ord av vad jag har skrivit, för du har från början bestämt dig för att jag är nån jävla idiot. Jag sa ju tydligt att jag var för sådana värderingar hos män och kvinnor att de inte efterfrågar aborter. När de har såna värderingar följer de ju SINA EGNA värderingar när de avstår från abort. De vet väl inte vem JAG är och jag är inte nån foliehatt, Och jag har laglig rätt att verka för de värderingarna.

Sen har jag självfallet inte sagt att en 16-åring ska bli gravid. Jag säger inte ens at en 16-åring ska ha sex alls, allra minst penetrerande sex. Man är inte myndig innan 18, och om jag  hade en 16-årig son eller dotter skulle jag inte ge mitt barn lov att ha sex. Jag är för sådana värderingar bland 16-åringar att de väljer att inte ha sex, och jag har rätt att tala för de värderingarna. Om 16-åringar har såna värderingar och avstår från sex följer de sina EGNA värderingar. Det har inte ett skit med mig att göra, inte ett skit.

Vi pratar inte om sex, vi pratar om graviditeter och abort.
    Jag frågade inte dig om en 16 åring ska kunna ha sex eller ej, jag frågade dig om en 16 åring som blir GRAVID ska ha rätt att abortera eller ej.

Vi tar det igen.

1) Anser du att abort ska förbjudas?
    2) Ska en 16 årig tjej ha rätt att göra abort om hon blir gravid?
    3) Ska en kvinna som blir gravid genom en våldtäkt kunna göra abort?
  • Anonym (därför)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-12 16:21:46 följande:
    Ett foster lever. Aborter dödar foster. En kvinna överlever oftast en graviditet och en förlossning. I rent medicinska nödfall - om inte båda kan räddas - ser jag det som rimligt att rädda kvinnan, men oftast är det inte denna valsituation. De flesta aborter sker inte i medicinska akutsituationer.
    Ett foster lever men är inte medveten, det är en klump celler inte en tänkande varelse. Om man inte får döda celler varför får man då operera bort vävnad? Det är väl levande celler det med?
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-12 17:26:09 följande:
    Hon kan väl inte göra så mycket i så fall. Kanske vill hon inte ens det? Finns ju de som väljer att behålla ändå.

Men det är fortfarande inte att tvinga henne. Den enda som har tvingat är våldtäktsmannen.
    Nä precis hon kan inte göra så mycket. Tycker du att det är ok?
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-12 18:14:11 följande:

Nej jag tycker inte det är OK att hon tvingades till det. 

Men jag fattar inte vad det har för betydelse vad jag tycker? Kan du förklara det? Det är ju inte relevant för vad som är tvång eller inte, det var ju det som jag vände mig emot och inte om det ska finnas abortförbud eller ej

Det har bäring för vad du tycker för om du tycker att abort ska förbjudas så tycker ju du oxå att kvinnor ska utsättas för såna situationer för det är ju vad konsekvensen av att förbjuda abort blir.
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-12 18:26:37 följande:
    Det var inte vad jag frågade. Jag frågade vad jag tycker om abortförbud har för betydelse för vad tvång innebär?
    Jag förstår att att gärna hellre ägnar dig åt ordlekar istället för att diskutera verklighet... men oavsett vad du vill kalla det så gör ingen som helst skillnad. Konsekvensen av ett förbud blir fortfarande densamma för en kvinna som blev gravid av en våldtäkt. Hon kommer inte kunna göra abort och det enda alternativ som återstår då är att föda ett barn som kom till genom en våldtäkt.

Och nej jag tror faktiskt inte det kommer vara mycket till hjälp att du kommer och säger att det minsann inte kan kallas för tvång. Eller hur?
  • Anonym (därför)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-12 18:47:22 följande:

Jo, foster i ett visst stadium är visst medvetna, så nu  gör du det alldeles för enkelt för dig. Vecka 1-8 kallas det förresten embryo o och vecka 9-40 kallas det foster.

Sen är det skillnad på olika celltyper. T.ex. en cell i tarmslemhinnan (det finns ca 200 olika celltyper i människokroppen) utvecklas inte vidare till ett foster.

Jag är för att undvika aborter under hela graviditeten.

Ja de blir medvetna SENARE, men då är det inte tillåtet att göra abort. Så det är snarare du som gör det enkelt för dig själv och generaliserar i det absurda.

Ja människokroppen har olika celler, men celler är FORTFARANDE inte detsamma som en medveten och tänkande varelse. Prova och se om du kan föra ett samtal med din stortå så kan du snabbt konstatera det.

Och på tal om att göra det lätt för sig själv... du har inte svarat på mina frågor än.
  • Anonym (därför)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-15 08:49:41 följande:
    Jag skulle lyssna på vad hon ville, och stötta henne om hon valde att behålla.
    Skulle du stötta henne om hon INTE ville behålla barnet?
  • Anonym (därför)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-15 14:04:21 följande:
    Tvingas till en abort och tvingas till en gravid ser inte helt likadant ut. 
    Det gör inte att tvingas till att avstå en abort genom förbud heller
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?