Inlägg från: Anonym (Aborter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aborter)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-04 10:41:28 följande:

Och i verkligheten är det som sagt inte ovanligt att den som driver fram en abort just  är en man, även om det på papperet heter att kvinnan bestämmer. I verkligheten är det många gånger inte så.

Sen är det också så att många abortkritiska är kvinnor. De mest passionerat abortkritiska rösterna bland mina elever t.ex. har varit just kvinnor.

Hel del av männen som påstår att kvinnor ska få välja och att kvinnor ska få göra aborter vill egentligen att kvinnan ska göra en abort. 
    Att kvinnor ska få välja är mer spel för gallerian så kvinnan de gjort gravid ska göra en abort. 

Att dessa män vill inte bli pappa just då och /eller med den kvinnan. 
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-06-04 10:41:28 följande:

Och i verkligheten är det som sagt inte ovanligt att den som driver fram en abort just  är en man, även om det på papperet heter att kvinnan bestämmer. I verkligheten är det många gånger inte så.

Sen är det också så att många abortkritiska är kvinnor. De mest passionerat abortkritiska rösterna bland mina elever t.ex. har varit just kvinnor.

När abortlagstiftningen kom på 70 talet så hade män mycket mer makt då än nu och argumenten berodde inte troligen på att de bara vill gynna kvinnnorna utan att få något tillbaka.
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-06-04 20:36:09 följande:
    Du glömmer bort att orsaken att kvinnor som kön har den nackdelen är för att de har den biologiska fördelen att de får föra sina gener vidare till skillnad från männen som kön. 
    Kvinnor som kön kan bli gravida men män kan aldrig bli det. 

Det blir fel dessutom när du påstår något som man får jucka när det handlar mer om män i allmänhet men inte alla männen.

Kvinnor i allmänhet brukar inte engagera sig för när männen missgynnas. 
    Tillägg.
    ANONYM (DÄRFÖR) SKREV 2023-05-16 20:40:39 FÖLJANDE:
    "Det verkar snarare vara så att det är abortmotsåndare oavsett kön som har svårt för att fatta att andra kan ha en annan åsikt än dem själva eftersom de verkar vilja tvinga andra att rätta sig efter deras åsikter kring abort genom förbud.

Dessutom är ju hela ditt påstående ernomt korkat för om det är kvinnan som blir gravid, bär barnet i sin mage i 9 månader och sen föder fram ungen så är det ju ganska sjävförklarande att det i slutändan är upp till henne att avgöra. Det enda du gör är att stoppa in kuken, jucka några minuter, spruta och dra ut den. 

PS! Jag är man"

Du tar upp om nackdelar men du tar inte upp att kvinnor får istället en fördel jämfört med männen med lagstiftningen om abort
    De får välja när de vill bli mamma
    De får hjälp med myndigheterna så de kan ha ett sexliv och som sagt välja när de ska bli mamma. 

• Anonym (Aborter)

Om aborter ska handla om ett val då borde det vara mer rätt att få klaga på andras val. 
    De blev inte tvingad till sitt beslut och det handlar inte om någon sjukdom som någon fått. 

• Anonym (Aborter)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-06-04 20:59:09 följande:

Om aborter ska handla om ett val då borde det vara mer rätt att få klaga på andras val. 
    De blev inte tvingad till sitt beslut och det handlar inte om någon sjukdom som någon fått. 

Tillägg. 
    Jämför exempelvis med debatten om homosexuella. 
    Många homosexuella vill att debatten ska handla om att de föddes med det, inte att de valt det. 
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-06-04 20:59:09 följande:

Allstå det borde vara mer okej att få klaga på aborter när det handlar om ett val än om när det sker pågrund av medicinska orsaker
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (..) skrev 2018-09-13 16:38:34 följande:
    Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

Det blir konstigt att olika personer inte vill diskutera om aborter om det ska handla om ett val. 
    Aborter behöver inte handla om det för alla kvinnor som gör en abort. 
  • Anonym (Aborter)
    OlgaElvira skrev 2018-09-13 16:47:10 följande:

De allra flesta av anser nog att en abort är ett misslyckande. Man lyckades inte skydda sig mot en graviditet, ens livssituation gör det omöjligt att ta hand om ett barn, ens hälsosituation gör det olämpligt att föda ett barn.

Men att göra det svårare att få abort kommer inte att göra att aborterna minskar och att dessa barn kommer att födas.

Det som händer är att vi får kvinnor som söker sig till källarabortörer, kvinnor som beställer medel för medicinsk abort via nätet med tveksamt innehåll. Allt utan eftervård, rädsla hos kvinnorna att söka vård på grund av att de gjort en illegal abort.

Allt detta gäller naturligtvis kvinnor utan kontakter och fattiga kvinnor. Kvinnor med pengar och kontakter kan alltid lösa sitt problem.

Och om man ser aborter som misslyckade så borde man inte bli sur över olika personer som tycker aborter är dåligt för en annan orsak, exempelvis mord. 
    De flesta tycker ju också då att aborter är fel. 
  • Anonym (Aborter)
    molly50 skrev 2023-03-28 13:48:28 följande:
    Absolut går det att leva utan sex. För dig. 
    Men för andra så är det kanske svårt.
    Då får man åtminstone försöka se till att skydda sig om man absolut inte vill ha barn.
    Eller avstå från penetrerande sex.
    Då ahr man gjort det man kan.,
    Att tvinga någon annan att genomgå en graviditet och förlossning mot sin vilja är inte heller ok,tycker jag.
    Och om det ska fungera bra för mig att vara utan sex så ska det gälla för alla andra.
    Många snackar om att det ska handla om rättighet till sex när män utan sexpartner klagar men det är ju vad ni själva tycker tydligen att ni har rättighet till sex men använder det argument enbart när det passar er själv.
    Jag har inte sagt något om att jag klarar mig bra utan sex dessutom 

Och om vissa personer ska vara utan sex men du kan inte acceptera att scenario där du är utan sex så skulle man likaväl kunna säga att vissa kvinnor ska gå igenom en förlossning mot deras vilja.
  • Anonym (Aborter)
    MOLLY50 SKREV 2023-03-28 13:48:28 FÖLJANDE:
    "Absolut går det att leva utan sex. För dig. 
    Men för andra så är det kanske svårt.
    Då får man åtminstone försöka se till att skydda sig om man absolut inte vill ha barn.
    Eller avstå från penetrerande sex.
    Då ahr man gjort det man kan.,
    Att tvinga någon annan att genomgå en graviditet och förlossning mot sin vilja är inte heller ok,tycker jag."

Varför ska jag ha sympati för erat sexliv om du säger att det fungerar bra om jag är utan sex?

Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?