Inlägg från: Anonym (Aborter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Aborter)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-22 16:46:22 följande:

Jag förstår inte, de regler kring abort som vi har i Sverige är väl bra? Det finns ju dem som upptäcker sin graviditet lite senare och för dem är det värdefullt att ha tid på sig att fatta ett väl genomtänkt och informerat beslut. 
    Vill man själv inte genomgå en abort, oavsett anledning, så måste man inte, det är ens egna val. Vad jag har så svårt att förstå är varför man känner att man har rätten att diktera vad andra ska göra med sina liv. 
    Tror vi som samhälle hade tjänat på om alla försökt vara lite mer öppensinnade samt förstående och låtit den gravida kvinnan själv, utifrån hennes förutsättningar, fatta egna beslut kring sin kropp.

Du vill också bestämma över andras liv. 
    Exempelvis du vill att man ska göra en abort för vissa orsaker. 

Vad jag har så svårt att förstå är varför man känner att man har rätten att diktera vad andra ska göra med sina liv

Det är något som iprincip de alla personer gör för olika grejer. 
    Om man inte vill att andra ska säga något så måste man själv fixa det privat, inte använda andras pengar(skattepengar) 
  • Anonym (Aborter)

Det är redan så att de flesta andra personer vill bestämma över andra liv, aborter är inget undantag.
    Om man vill göra något man själv vill göra och inte vill höra vad andra tycker så fpr man själv betala och fixa det. 

• Anonym (Aborter)
    Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-22 16:46:22 följande:

Jag förstår inte, de regler kring abort som vi har i Sverige är väl bra? Det finns ju dem som upptäcker sin graviditet lite senare och för dem är det värdefullt att ha tid på sig att fatta ett väl genomtänkt och informerat beslut. 
    Vill man själv inte genomgå en abort, oavsett anledning, så måste man inte, det är ens egna val. Vad jag har så svårt att förstå är varför man känner att man har rätten att diktera vad andra ska göra med sina liv. 
    Tror vi som samhälle hade tjänat på om alla försökt vara lite mer öppensinnade samt förstående och låtit den gravida kvinnan själv, utifrån hennes förutsättningar, fatta egna beslut kring sin kropp.

Du får och redan vill ha en åsikt om olika saker och bestämma över det allmänna. 
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (därför) skrev 2023-05-22 20:00:23 följande:
    Enligt dig ja, men jag tror faktiskt att de som gör abort vet bättre själva vilken anledning de har till det än vad du gör.

Det finns ju som sagt inget som motsvarar en graviditet vad gäller män för om du inte visste det så har män ingen livmoder och kan alltså inte bli gravida.
    Kanske men det får vi aldrig reda på. 
    Det enda vi vet att ni använder andra argument för allt annat även när det finns likheter 
  • Anonym (Aborter)
    Marmite Devil skrev 2023-05-28 21:30:18 följande:

Du är emot andras självbestämmande och undrar varför det är ett problem Tomte

De flesta peroner är emot andras självbestämmande överlag 
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-29 19:57:49 följande:
    De flesta peroner är emot andras självbestämmande överlag 
    Personer 
  • Anonym (Aborter)

Som kvinnor säger, sex är ingen mänsklig rättighet. 
    Det gäller då även kvinnor som har sex och sedan blev gravid och sedan vill att samhället ska betala för hennes abort. 

• Anonym (Aborter)
    Marmite Devil skrev 2023-06-01 23:51:54 följande:

Att vara hal som en ål ger inga pluspoäng för resonemanget. 

Dina värderingar har du beskrivit och det ter sig uppblåst och grandiost att tro att du vet bättre än gravida kvinnor vad som är bäst för dem. 

Det är inte förtal att anse att någon är dum i huvudet. Men du får gärna göra en polisanmälan om dina narcissistiska tendenser kräver det. 

Du har ju inga sakargument annat än: jag vet bäst så det så. 

Det skulle kunna räknas som förtal. 
    I alla fall, när man har åsikter om något så brukar man tycka att man vet bäst. 
    Du tycker säkert att du vet vad som är bäst för kvinnor. 
  • Anonym (Aborter)
    nihka skrev 2023-06-01 18:37:23 följande:
    Det bestämmer inte du. Det bestämmer kvinnan. En kvinna kan välja att behålla ett barn som kommit till genom våldtäkt och en annan att avsluta en graviditet som kommit till med en kärleksfull partner. Det handlar om vad varje kvinna tror är bäst i hennes individuella fall i nutid.

Det ska inte sitta någon "jury" och tala om vad som är bäst utifrån deras uppblåsta syn.
    Hen har rätt till en åsikt.  Åsikter kan bli lagar. 
    Det finns ingen lag som säger att kvinnor måste få bestämma över något men inte männen. 
  • Anonym (Aborter)
    nihka skrev 2023-06-01 18:37:23 följande:
    Det bestämmer inte du. Det bestämmer kvinnan. En kvinna kan välja att behålla ett barn som kommit till genom våldtäkt och en annan att avsluta en graviditet som kommit till med en kärleksfull partner. Det handlar om vad varje kvinna tror är bäst i hennes individuella fall i nutid.

Det ska inte sitta någon "jury" och tala om vad som är bäst utifrån deras uppblåsta syn.
    Med din logik så får ingen person säga att aborter är bra eller dåligt. 
    Du påstår ju att ingen ska bestämma över någon annan
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?