Inlägg från: tossaliten |Visa alla inlägg
  • tossaliten

Vi som blivit gravida efter IVF

Hoppomliv skrev 2019-03-17 10:35:04 följande:

Hej alla!

Jag trodde aldrig att jag skulle få komma till denna tråd, det här är helt sjukt men idag har jag plussat för första gången i mitt liv! Efter 5 IVF-behandlingar och 78 ägg så verkar detta ha satt sig! Har gråtit hela morgonen, kan inte fatta att det är sant!

Åh vilken lycka!! STORT grattis!!!
  • tossaliten

Gällande försäkring. Kolla inte bara vad som gäller när du är gravid. Kolla vad som gäller när barnet är fött och några år framåt. 

Är det en försäkring som krävs att du fortsätter med när barnet är fött? Kolla då vad den barnförsäkringen innehåller. Jag tänkte inte så mkt på vilka sjukdomar, diagnoser mm den täckte i efterhand vilket blev ett problem när mina barn sedan fick vissa diagnoser. 

Så jag kommer numera titta mer till EFTER födseln än innan faktiskt. Bara ett tips.

• tossaliten
    jaktenpaflow skrev 2019-03-20 11:22:44 följande:
    Exakt man måste verkligen tillåta sig själv att må dåligt! Blir så irriterad på en man i min omgivning vars tjej är gravid och han säger ?hon klagar ingenting? som om det vore någonting positivt? Om hon mår dåligt klart hon ska få uttrycka sina känslor?! Finns ingen prestige med att känna att man måste prestera, må och se toppen ut varje dag i sin graviditet! Sen är det ju helt fantastiskt om folk har den lyckan att känna så varje dag, men det ska inte vara så det måste vara. Alla är olika och graviditeter är olika ta en dag i taget och var ärlig mot dig själv och din kropp!

Fast det kan ju vara skillnad på "klaga" och att "inte alltid må bra".

En del går ju runt och bara talar om hur dåligt man mår hela tiden och det tror jag kanske inte är så positivt för någon. Däremot måste man såklart få säga hur man känner ibland och inte bara vara stark och säga att allt är bra!

Såklart är graviditeter sällan BARA röda rosor liksom :)

• tossaliten

Någon här som blivit snittad? Isf hur långt innan BF fick ni tiden? 

Ni som kommit längre än mig och redan fått era bebisar. Minns ni första rörelserna. Detta är mitt 3e barn men de andra var så länge sedan. Jag minns första små "sparkarna", som höll på några veckor, sedan minns jag att det blev mer "riktiga" sparkar men nu känner jag rörelser sedan ca 1.5 v (är i mitten av v 17) och först var det som små bubblor som spricker, fladder osv... känns fortfarande, MEN nu känner jag RÖRELSER.

Känns som nån "nervositet" i nedre delen av magen. Känner verkligen att hen rör sig väldigt mkt, känns väldigt olustigt, som en orm där i nedre delen av magen haha. Minns inte alls att jag kände rörelser på detta sätt så tidigt, utan mer lite enstaka "sparkar"... är det nåt ni känt också?

Orolig att jag ska få en väldigt livlig bebis, precis som mitt andra barn som var helt oregerlig och fortfarande är 10 år senare :p haha haha

• tossaliten
    BaKu skrev 2019-04-02 19:31:36 följande:

Har varit fullt upp här så tror jag missat någon fråga, ber om ursäkt för detta.

Vi har nu gått igenom första besöken på akuten. Lillen har haft väldigt ont i magen och bajsat mängder. Antagligen en virusinfektion... Vi åkte in två dagar på raken så han är ganska väl genomgången. Det är ju verkligen hemskt att se sin ögonsten lida så mycket och den här oron är hemsk. Nu börjar det bli bättre. Inte lika mycket magont, färre bajsblöjor och en gladare kille.

I övrigt rusar tiden iväg och det händer så mycket. Vi har en aktiv pojk som gärna vill vara med. Han är social och kämpar ofta för att hålla sig vaken för att få "prata" lite till. Så dagtid blir det sällan mer än ett par timmars sömn. Dock sover han desto bättre på nätterna. Fyra till fem timmar innan han måste äta, men somnar om direkt och sover runt fyra timmar till. Därefter ett blöjbyte och ytterligare ett matpass och sen sover han ofta en eller två timmar till och sen går vi upp.

Nu håller vi på att planera dopet. Ett par veckor kvar och vi börjar få ordning på det mesta.

Han växer fortfarande så det knakar, magsjuka till trots. Han passerar nog sju kilo den här veckan. Han ser snarare ut att vara 4-5 månader än sina 2.5.

Det händer ju saker i utvecklingen varje dag. Idag fick vi äran att få höra det första riktiga skrattet. Sån lycka!

Skönt att han växer trots sjukdom. Alltid skönt att ha barn som äter bra och har "lite att ta av" när de blir sjuka. min äldsta hade inte det och det var inte skoj när han blev sjuk! Det är grymt att barnen har aptit och att de då kan vara aktiva också! Precis som det ska vara!
  • tossaliten
    jaktenpaflow skrev 2019-04-03 12:42:09 följande:
    Får reda på fredag om jag får snitt eller inte pga moderkakan för lågt ner. De har sagt till mig att de snittar en vecka innan BF. Vilket låter väldigt tätt inpå för mig, är rädd att få värkar innan och börja blöda... Annars verkar de väldigt coola med att lägga snitt nära BF och får man värkar innan eller att vattnet går så gör de ett snitt då. Jag kände exakt som du med första men inte förrän v 20. Sparkar kom mkt senare typ v 25. Världens lugnaste lilla tjej fick jag:) Denna gång kände jag tidigare men bara lite då och då. Mer livlig nu med rörelser än första och mkt högre upp vid revbenen och ute på sidan mot midjan. Ingen verkar ha hur mkt plats som helst haha! Vad kul att känna mycket så tidigt! Du kanske har moderkakan i bakvägg? Hur hade du förra gången?

Tack för svar.

Nä jag har moderkakan i framvägg och har haft varje gång. Jag är dock övertygad om att det är bebisen. Kanske är så att man är olika "Känslig". Jag har mkt "känsel" rent allmänt trots att jag har hög smärttröskel. Kanske två olika saker, men känner av väldigt små saker både med hörsel, lukt och känsel. Det känns nästan bara när jag sitter framåtlutad, typ som magen då kläms ihop och då känner jag det.

Min mardröm är att förlossningen kommer igång både för att jag inte vill akutsnittas för barnets skull men även att jag inte vill få igång värkarna pga mina tidigare snitt och operationer. Ska som sagt prata med dom men det kommer ju inte bli förrän i sommar typ som jag får ett svar. Eller vilken vecka är du i nu?

• tossaliten
    jaktenpaflow skrev 2019-04-03 17:01:37 följande:

[quote=79544530][quote-nick]tossaliten skrev 2019-04-03 13:02:14 följande:[/quote-nick]Tack för svar.

Nä jag har moderkakan i framvägg och har haft varje gång. Jag är dock övertygad om att det är bebisen. Kanske är så att man är olika "Känslig". Jag har mkt "känsel" rent allmänt trots att jag har hög smärttröskel. Kanske två olika saker, men känner av väldigt små saker både med hörsel, lukt och känsel. Det känns nästan bara när jag sitter framåtlutad, typ som magen då kläms ihop och då känner jag det.

Min mardröm är att förlossningen kommer igång både för att jag inte vill akutsnittas för barnets skull men även att jag inte vill få igång värkarna pga mina tidigare snitt och operationer. Ska som sagt prata med dom men det kommer ju inte bli förrän i sommar typ som jag får ett svar. Eller vilken vecka är du i nu?[/quote

Det låter som att du är lyhörd och Känner din kropp väl så tror absolut det är bebis du känner!:) Jag kände exakt som du när jag lutade mig framåt och ibland om jag låg på rygg...

Det är min mardröm också men har dock hört att det är bra för bebisen att få adrenalinpåslaget som det innebär nör värkarna kommer, att de ska vara mer redo. Vet inte alls om det ligger någon sanning i det men låter lite logiskt ändå för då vill ju bebis ut. Sen vill man ju själv inte bli uppstressad och att det hela ska bli en traumatisk upplevelse! Är det i sommar du vet om du får snitt? Hur många snitt har du gjort tidigare?

Jag är i v 38! Så verkligen dags att få svar på om det blir snitt eller inte haha!

Jag har gjort två snitt innan och dessutom opererad för myom och har fler myom så de är lite osäkra på min "kvalitet" på livmodern, mycket därför jag inte vill att värkarna ska komma igång.

Vet inte men jag är bara i v 17 nu och ska ha enligt BF 13/9 så antar att jag får svaret nån gång i augusti eller möjligtvis juli men ska försöka få ett svar så snart som möjligt.

Har även lite psykiskt ohälsa så det vore verkligen jobbigt för mig att inte ha koll på allt, så jag hoppas att de lyssnar på mina önskemål om att få svar tidigt och inte riskera att få igång förlossningen av sig själv.

• tossaliten

I sängen vet jag inte om jag kommer ha nån kudde men däremot kommer jag ha kudde när bebisen ligger på golvet på en filt. Hade inte det med mitt första barn och han fick HELT platt huvud under första månaderna! Menar verkligen PLATT!! Så fick jag fixa kudde och vända och vrida på huvudet åt honom så det rundade till sig igen. Blev bättre men om man tittar i profil när han är korthårig (nu 13 år) så ser man att huvudet fortfarande har en plattare form baktill...så blivit lite skrämd av det så kommer definitivt ha kudde när bebisen inte ligger på mjukt underlag!

• tossaliten
    Inalina skrev 2019-04-04 16:53:47 följande:
    Tack för inlägget!! jätteintressant att höra!! och jag springer o köper kudde direkt ;)

hihi ja det är sånt man inte tänker på. SÅklart blir det inte så på alla barn. Beror säkert på individen som allt annat.

Han var väldigt lugn och stilla också vilket säkert bidrog, men jag vill inte chansa igen så kommer som sagt definitivt ha kudde på hårt underlag för min framtida bebis :)

• tossaliten

Hur mycket gick/har ni gått upp i v 17-18?

Jag går in i v 18 nu och jag har gått upp 0.5-1 kg. Det kan vara att jag står stilla också för jag kan skifta lite normalt sett också, nåt kilo upp och ner från dag till dag beroende på hur mkt jag druckit osv dagarna innan.

Är det normalt eller bör jag inte ha börjat gå upp ännu?

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF