Inlägg från: tossaliten |Visa alla inlägg
  • tossaliten

Vi som blivit gravida efter IVF

Kumminsilver skrev 2019-01-16 05:50:53 följande:

Har någon av er haft problem med sömnen? I så fall, hittade något som hjälpte er? Jag är i v.14 nu och de senaste dagarna har jag haft så svårt att sova. Är inte trött utan bara ligger och vänder och vrider mig hela nätterna. Somnar inte förrän på morgonen (somnade närmare 7 häromdagen och det ser ju inte bättre ut nu med tanke på vad klockan är, har inte sovit ens 1 minut i natt). Det är inte att jag behöver kissa, är hungrig, illamående, tänker för mycket eller något sånt utan jag kan bara inte sova för jag är inte trött. Eller ja, mina ögon är trötta men inte huvudet och kroppen.

Jag har haft det, inte som gravid direkt men som "normal" ;) 

Jag har haft problem i många många år med det. 

De råd jag har fått är:

- var fysiskt aktiv på dagen/träna (det ska vara minst 30 minuter med rejält ökad puls för att det ska göra nån nytta för sömnen)
    - försök inte sova igen någon dagtid, utan var vaken hela dagen och aktiv
    - kolla inte på skärmar 1-2 timmar innan och absolut inte nattetid och OM Du gör det så sätt om det till "nattläge" så det blåa försvinner från skärmen och blir mer åt det röda/gula
    - ät inte så mkt socker
    - om du inte kan sova på natten, ligg inte kvar i sängen utan gå upp och gör något annat typ läsa, vika tvätt ;) eller pussla :p nåt som gärna är lite trist men inte som du blir så pigg av. Ligga kvar i sängen leder bara till stress över att inte kunna sova och då kan du garanterat inte sova (sängen ska vara till sömn och sex ;) ) inte  bara ligga vaken, kolla tv, surfa
    - yoga/rörelseträning till lugn musik
    - vara ute i ljuset på dagen om möjligt, om du inte jobbar just dom timmarna

• tossaliten

Någon som vet om det är mindre chans för mf om det är så att testen blir starkare och starkare!?? Eller har det inte alls med varann att göra??

• tossaliten
    Kallamakka skrev 2019-01-17 16:00:46 följande:

Hej gänget!

Var på första ultraljudet idag, det fanns ett hjärta som slog och denna gången kan man urskilja nåt som ska vara både armar och ben(jämfört med sist), den mätte också perfekt - till och med en dag större än den borde. (beror ju lite på hur dom mäter också såklart).. Fick bf 30 augusti, och går in i vecka 9 på lördag.

Jag har varit 100% inställd på att allt gått fel. Så blev verkligen överraskad över att allt såg så bra ut. Hoppas det håller i sig! Men jag ropar inte hej än.

hur har du fått ul såhär tidigt två ggr?

Kan man be om det?

• tossaliten

Jaktenpaflow - gravid första IVF efter 1 års försök, 2:a barnet, BF 21 april, pojke <3

Gammelpysen, gravid efter 3,5 års försök, 7e försöket (3 färsk och 4 frys). Bf i slutet av april

Ellencassandra - gravid efter 4 års försök, fjärde insättning, 1a barnet BF 2 juni, flicka :)

Tossaliten - gravid efter 2 års försökt. Ett IVF som misslyckades, nu gravid naturligt, 3e barnet (första med nuvarande make) BF 15 september 

• tossaliten

Någon som blivit gravid på "naturligt" sätt trots IVF?

Jag och min man har ju som sagt gjort 1 IVF försök som inte blev nåt. Inväntade nu mensen i januari för att få göra ett nytt men blev positivt på stickan i stället.

Jag undrar nu hur det funkar med uppföljningen. Vi är ju "inskrivna" på fertilitetsenheten för IVF, hade det blivit av där så hade vi ju fått uppföljning med bekräftande av graviditet och VUL tidigt...kan man höra av sig dit och fråga om man kan få den uppföljningen ändå eller är det helt uteslutet? Är det bara MVC som gäller?

När är tidigast de gör VUL för att bekräfta graviditet och när de ser hjärtat. Går in i v 7 på söndag (v 6+0). Tänkte om man fick göra det den veckan eller veckan efter, v 7+0??

• tossaliten
    Ellencassandra skrev 2019-01-18 08:21:05 följande:
    Jag skulle absolut vända mig till ivf kliniken ni går till. Tror ni får ett ultraljud där. Har läst om flera som blivit naturligt gravida i samband med ivf behandling å har fått göra ett tidigt ultraljud :)

Jag fick se hjärtat slå 6+1. Men det är inte säkert att det syns då för alla. Så skulle nog vänta en vecka till :)
    Ok skickade ett meddelande på 1177.se och frågade dom på mottagningen om vi kunde få uppföljning där ändå eftersom vi är så oroliga och extremt chockade!!
  • tossaliten
    Mjbo skrev 2019-01-18 12:50:28 följande:
    Åh va skönt, så roligt! Vilken vecka va du i nu?:)
    Jag är i v 5+5 idag... så om två veckor ca! :) 
  • tossaliten

Absolut bra att prata om men har bara pratat med mina allra närmaste om det och det är främst för att de har frågat "när ska ni skaffa barn då"... typ...

Men jag vet inte, tycker det är rätt privat. Det är ju ingen rättighet att skaffa barn tyvärr, även om man tycker att alla som verkligen vill och kommer bli bra föräldrar ska ha möjligheten.

Jag har nog aldrig pratat öppet om något så privat så för mig är det inte så vanligt, dock tror jag att jag säkert kommer göra det i efterhand och det tyder väl mest på att det är väldigt känsligt och rädslan för att aldrig få bli förälder...

• tossaliten
    170909 skrev 2019-01-22 07:00:14 följande:
    Vi utvandrade och avskrev oss överallt, vi kunde komma på
    Men har du kollat upp det så är det bra iaf och lite synd att du inte kunde få några bidrag. 

missat vart du bor! :)

Skoj att bo utomlands.

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF