Vi som blivit gravida efter IVF
Har någon av er haft problem med sömnen? I så fall, hittade något som hjälpte er? Jag är i v.14 nu och de senaste dagarna har jag haft så svårt att sova. Är inte trött utan bara ligger och vänder och vrider mig hela nätterna. Somnar inte förrän på morgonen (somnade närmare 7 häromdagen och det ser ju inte bättre ut nu med tanke på vad klockan är, har inte sovit ens 1 minut i natt). Det är inte att jag behöver kissa, är hungrig, illamående, tänker för mycket eller något sånt utan jag kan bara inte sova för jag är inte trött. Eller ja, mina ögon är trötta men inte huvudet och kroppen.
Jag har haft det, inte som gravid direkt men som "normal" ;)
Jag har haft problem i många många år med det.
De råd jag har fått är:
- var fysiskt aktiv på dagen/träna (det ska vara minst 30 minuter med rejält ökad puls för att det ska göra nån nytta för sömnen)
- försök inte sova igen någon dagtid, utan var vaken hela dagen och aktiv
- kolla inte på skärmar 1-2 timmar innan och absolut inte nattetid och OM Du gör det så sätt om det till "nattläge" så det blåa försvinner från skärmen och blir mer åt det röda/gula
- ät inte så mkt socker
- om du inte kan sova på natten, ligg inte kvar i sängen utan gå upp och gör något annat typ läsa, vika tvätt ;) eller pussla :p nåt som gärna är lite trist men inte som du blir så pigg av. Ligga kvar i sängen leder bara till stress över att inte kunna sova och då kan du garanterat inte sova (sängen ska vara till sömn och sex ;) ) inte bara ligga vaken, kolla tv, surfa
- yoga/rörelseträning till lugn musik
- vara ute i ljuset på dagen om möjligt, om du inte jobbar just dom timmarna