Inlägg från: Mjbo |Visa alla inlägg
  • Mjbo

Vi som blivit gravida efter IVF

anina skrev 2019-01-07 15:44:58 följande:

Hej.

Jag har missat angående dina smärtor. Jag hade något häromnatten, kom som hemska kramper typ 30 sekunder, sedan paus och sedan igen. Har också funderat på uvi men inte lämnat nåt prov. Hur kändes dina?

Skönt att det var bra med bebis iaf. =) Hoppas du kan ta det lugnt och vila nu.

Hade hemska smärtor, låg ihop i fosterställning i sängen . Fick oxå sammandragningar och magen blev stenhård. Blev livrädd såklart då det kändes som att bebisen va på väg ut. Inget blod eller liknande.

Sen någon vecka efter hade jag ont men lite mildare. Under naveln typ, och neråt. Kom som i intervaller var 30 minut ungefär.. jätte läskigt med tanke på att de va så intensivt men nu har jag tagit det lugnt ett tag och känner inte av det. Så jag får lyssna på barnmorskan antar jag :D
  • Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-07 15:51:44 följande:

så spännande att mäta magen! får se om de gör så här också sen! 

vad jobbigt med sammandragningar, jag kan ha missat det i tråden - läste inte på någon vecka här.. :( kan du försöka göra saker som gör att kroppen och sinnet stressar ner?

låter mysigt att ha hundar (det är min största dröm...men sambon är inte ritkgit med på noterna än) en hundpromenad kan man ju tänka sig bara skulle vara positivt!! då får gosa med dem efter din man vart ute med dem istället ;) när de är ritkgit goa o blöta haha!

jag kör yoga varje dag - tar ett pass på youtube så känner jag att jag gör något bra för kroppen och man är mindful i 20 min i alla fall :)

du kommer nog inte gå upp 50 kg! jag känner själv att det är svårt att låta bli sötsaker och känner mig lite elak mot bebisen varje gång jag äter choklad eller godis. måste köpa hem mer frukt o annat gott som är lite nyttigare... mest för mitt eget samvetes skull men vill såklart att bebisen ska få i sig nytta saker;) dricker åtminstone inte läsk men det har jag aldrig gjort.

NU tycker jag det syns att jag är gravid - igår kväll såg magen ordentligt stor ut och mannen tyckte det var fint i alla fall så det var lite peppande. äter du mkt mer än du gjorde innan? jag tycker jag är hungrig/sugen hela tiden...

Ja det är mysigt med hundar, men mycket jobb och så med såklart. Men jag växte upp med hundar och alltid själv haft hundar i vuxen ålder så kan inte tänka mig ett liv utan dem, trotts att de löper ner golvet (och möbler) en gång om året, ska ut och gå flera ggr och dagen, river ner tapeter och lister som valp, och skäller varje gång det kommer någon och hälsar på (jobbar intensivt på detta tills bebis kommer så dom inte ska väcka henne) haha ;)

Va skönt de låter med yoga varje dag! Kör du hemma?

Jag äter inte mycket mat, precis som vanligt. Äter ett extra mellanmål ibland om ja blir hungrig men annars precis som innan graviditeten. Äter enligt mig bra, tänker på vad jag äter och får i mig allt jag ska och behöver. Är dock mer sötsugen och med handen på hjärtat äter jag nog för mycket sötsaker, speciellt choklad..

Men äter mycket grönsaker och frukt för övrigt så ja hoppas det jämnar ut sig haha :D

Va mysigt att du fått mage! Hur känner du för det? :)
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2019-01-07 20:13:26 följande:

Tack :) ja verkligen! Känns skönt å också kunna säga hon och inte den. Haha.

Ja vi har några namn som vi gillar. Lutar åt Juni.

Men har fler, Lily, Molly t ex. Vi får se vad det blir :D kram!!

Ja verkligen, så tycker vi med, blir lixom en människa när man säger hon. Så mysigt!

Idag fick jag hem ett paket med mammatröjor .. har förnekat mammakläderna länge nog nu då jag tyckt att jag har för liten mage, men nu går de inte längre.. tröjorna blir för korta framtill allihopa. Köpte ett tröj-paket begagnat faktiskt. Känner att jag inte vill lägga massa pengar på kläder jag kommer ha i 4 månader bara.. då lägger jag hellre dom pengarna på lillans rum som vi renoverar för fullt :)

Fina kläder och satt bra allihopa, alla gick nedanför magen ;) så skönt! :) byxor dock kör jag på vanliga ännu.

Har du börjat använda mammakläder?
  • Mjbo
    Ellencassandra skrev 2019-01-08 13:08:18 följande:
    Aa verkligen :)

Åh samma här! Fick hem ett paket igår :) ja det behövs ju när ens tröjor blir som en magtröja haha! Försökte ändå köpa sånt som jag säkert kan ha efter graviditeten också. Lär ju ändå va lite större om magen ett tag efter :) behövde köpa byxor å så för flera veckor sen. Har varit stor sen v 14 typ. Så har leggings å typ som mjukisbyxor. Det är ju väldigt skönt å ha dom där byxorna som går upp å värmer över magen :)

Åh vill också börja renovera barnrummet! Har fått det i uppdrag å sköta. Killen gör ett gym av det andra rummet vi har å jag får barnrummet. Ska bli så kul. Håller på å funderar vilka färger jag vill ha! Har vita väggar å vit byrå så blir vitt med en eller två färger ;) antingen vitt å beige eller vitt, grått å rosa :D finns så mycket fina bilder på pintarest! Har du kikat där? :D

haha jaa precis! magtröjor va rätta ordet! känns som alla tröjor blivit det på senare veckor! haha :D 

jag ska ha mörkgrå och vitt, med inslag av gammelrosa.. Sååå fint, älskar den kombinationen! möblerna ska va vita och gråa, sen ska jag ha detaljer som är gammelrosa, tex sänghimmel och kudde och nån hylla oså. Vet i huvudet hur jag vill att de ska se ut, bara hoppas de blir lika bra när de väl är klart ;) 
    åååh printerest.. jaa.. love it!! har massor av sparade pins där på olika barnrum som jag har som inspiration. sååå fint! :D 

• Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-08 16:29:54 följande:
    jag tror det är bra att ha husdjur och barn tillsammans - tror det skapar ett lugn, en respekt och vänner för livet :) men ja klart jag har en romantiserad bild av det när jag inte har en egen ;)

ja jag kör hemma framför TVn - försöker prova lite olika pass o se om jag fastnar för något särskilt.vissa är mer som vanliga stretchningspass- och vissa lite mer power i :)

jag gillar min mage =) jag köper inga nya fina kläder direkt utan letar mest efter längre koftor att ha till tajts eller jeans. har köpt 2 gravidtajts och 2 gravidjeans jag skiftar mellan. kan inte tänka mig att ta på mig något annat just nu =) HMs grejer har funkat perfekt. Finns inte så många andra roliga butiker (typ Lindex o så) här i Schweiz så jag kommer nog inte direkt spendera något på kläder närmsta halvåret ;)

har börjat fråga runt lite vad folk köpt för vagn och så bland vänner - det är ju en djungel där ute och plötsligt är det kanske ett stressmoment så jag tänkte vi kunde lika gärna bestämma oss nu. har du någon aning ännu? vi kommer ju åka till sveirge när bebisen är typ 2 månader så måste planera lite för hur vi ska resa etc - känns inte som det smidigaste direkt då mannen prompt ska ha med sig golfväskan ocksåTungan ute
    Skrev precis ett låååångt inlägg så försvann allt när ja skulle skicka. typiskt. Så fattar mig lite kort nu :P

Låter behagligt att köra framför tvn! kör du youtube eller färdiga dvd pass?

Jag känner oxå lika gällande gravidkläderna, dock byxor är inget jag köpt gravidbyxa ännu men däremot tröjor då alla jag äger börjar bli magtröjor pga magen :P Skönt att äntligen ha nått som går över magen hela vägen ner och inte sticker rätt ut ;) 

Gällande vagn så de krav jag har är att den går bra i snö, är lätt, och att den ska gå att växla mellan bilstol/vanlig vagn enkelt.. har kollat mycket på bugaboo's nya modell FOX, men aldrig kört en så vet inte riktigt, men de ser så bra ut tycker jag.. :)
    jag och mannen ska sen som jag kanske sagt förut åka iväg på barnvagnsletande och prova massor av olika vagnar modeller och märken. tror man lär provköra innan man vet vad man gillar :)
    har ni något speciellt som ni söker gällande vagn?
  • Mjbo
    170909 skrev 2019-01-08 20:48:29 följande:

Jag läser det mesta i tråden men skriver sällan av olika anledningar.

Jag gjorde RUL i torsdags när "alla andra" i tråden gjorde det och det kändes inte alls bra. Har varit väldig ledsen och nere sen dess och vet inte vad det beror på. Hela grejen kändes som det gick åt skogen. Barnet lever och mår bra så inget sådant.

Men jag undrar om hon mätte allt. Vad mättes på era ultraljud i ca v21?

Funderar på om jag ska ringa och be om ett nytt eller om jag ska gå privat. Jag fick heller inga bilder och frågade inte heller om det hon sa ingenting om det iof sa hon nästan inget alls. 

Sidan krånglar så inlägget kanske kommer fler än en gång

Tråkigt att du känner så. Ring dem och förklara hur du känner och varför osv. Eller som någon annan förslår så boka in ett privat! Det tycker jag absolut är värt det för att få en bra upplevelse. Tänker lika som Lillaaw att förmodligen är denna graviditet den ända i livet, så det är värt att få bra upplevelser i varje steg! Stor kram!
  • Mjbo

Så mycket bra tips och tankar om vagnar! Precis vad jag behövde! Tack alla för tipsen! :D 

Vi har inte bestämt oss ännu utan ska klämma och känna och provköra när vi får tid att åka nån helg :) Men ska ha allt detta ni skrivit i åtanke! 

• Mjbo
    Inalina skrev 2019-01-11 16:14:15 följande:

Nä skötbord är väl egentligen ingen big deal - men bra om man får plats med det åtminstone OCH kan stänga toadörren ;) det är mitt enda krav haha!

jag vet att det finns såna man kan sätta på badkaret men då det är vårt enda badrum och vi duschar i badkaret varje dag är det inget bra option heller tänkte jag...om den inte är smidig att plocka bort i och för sig - då kan det ju funka.

Jysk kan faktiskt vara rätt bra - tror det finns här nånstans också så kanske få ta en titt! jag skulle också vilja ha en fotpall till vilket denna inte har - KAREs kostar runt 7-9000 kr.

ska bli kul att gå på shoppingrunda i morgon o kolla ut lite grejer till bebisen så det inte blir någon stress när det närmar sig på riktigt =) 

trevlig helg på er allihopa!!

Hur gick det på shoppingen igår? Hittade du några roliga saker till bebisen? :)
  • Mjbo
    tossaliten skrev 2019-01-13 13:39:48 följande:

[quote=79358257][quote-nick]Ellencassandra skrev 2019-01-13 10:59:37 följande:[/quote-nick]Spännande :) vad roligt att ni lyckades naturligt! Så du slapp ännu mer sprutor osv! Har du nåt tidigt ul inbokat?[/

Nä inte vågat tro detta än så inte varken ringt bm eller berättat för mannen!!! Övertygad om MF!! KAN inte vara såhär bra!!! ???? trist men måste väl tr på det snart!

Vi alla här inne har gått igenom exakt dom tankarna du har, så vi vet precis hur du menar och känner.. Du kommer dit så småningom. Stort grattis!
  • Mjbo

Får jag fråga en lite personlig/känsligt sak.. hur många kilo har ni gått upp sedan ni plussade och/eller sedan inskrivning?

Kan ni inte skriva vilken vecka ni är i och hur många kilo plus hittills. Tack.

Jag har kommit in i en period där jag är så nojig. Gick ner 35 kilo (!!) innan jag blev gravid denna gång och var smal och smäcker innan graviditeten. Skit nöjd med mig själv faktiskt! Så stolt över hur jag lyckats med detta osv... Tror att detta har en stor påverkan på hur jag känner just nu när jag äntligen lyckats och var nöjd, så går man upp så fort igen.. skulle inte byta graviditeten för nått i världen, och jag är överlycklig över den hur många kilo jag än går upp, och det hoppas och tror jag att ni förstår oxå trotts mitt inlägg.

Kilona har nu ökat och ökat, och det känns! Vet att detta är fullt normalt, och det är så det ska vara osv... men jag kaaan bara inte sluta få ångest över detta. Vet att många kommer tycka jag är skit larvig nu, för det tycker även jag själv att jag är, men nu har jag kommit dit att jag kommer på mig själv räkna kalorier, vilket man INTE ska göra om gravid, går dock stadigt uppåt så jag lär ju äta det jag och bebisen ska ha lixom... men ändå, ni förstår mitt dilemma... känns som att det är ännu mer tabu när man gjort ivf och man inte "borde" klaga över saker eftersom det är ju faktiskt detta man kämpar för i flera flera år.. så det är knappt nånting jag pratar om med mannen ens en gång.... är jag helt ensam om detta kanske? :/

175cm lång.

Vikt innan graviditet 64 kilo.

Vikt idag vecka 21, 74 kilo.......

Svar på tråden Vi som blivit gravida efter IVF