Vi som blivit gravida efter IVF
Hej! Har inte svarat på ett tag här så kanske missat nåt.
Hur som så känner jag mig enorm nu. Magen är stor och det syns verkligen att det snart är dags. Idag gick vi ner till ensiffrigt med antal dagar kvar till BF. det känns helt galet och både jag och mannen har svårt att greppa att det faktiskt är så nära.
Vissa dagar känns det som att det kanske är på väg att starta, men inget händer och nästa dag kan det kännas som det är veckor kvar.
Tungt är det i alla fall och utöver foglossningen börjar tyngden tära på rygg och knän. Nu förstår man hur övervikt sliter på kroppen så det är ju en bra motivation till att hålla vikten längre fram.
Vet att det skrevs om amning. Där känner jag faktiskt inget negativt eller någon svårighet kring det. Jag tänker att det är så otroligt naturligt och den som störs av att jag ger mitt barn mat kan fara och flyga. Däremot lär jag inte slänga upp brösten framför min far exempelvis och för barnets skull kommer jag kandke i möjligaste mån gå undan för att få lite lugn och ro.
Däremot är jag lite "orolig" för brösten efteråt. Inte så mycket för utseendet. Det är nåt man får ta, men för mig och min man har brösten varit en viktig del i vårt sexliv och det vet man ju inte alls hur det blir sen.
Sexlivet är också något jag börjat fundera en del på. Tyvärr så har jag haft lite för ont och varit för trött för att vi ska kunna hålla det vid liv just nu. Det blir långt mellan gångerna och det trots att vi båda är sugna. Sen blir det ju naturligt en längre period efter barnet kommit som man inte kan/vill. Men sen... För oss är det en viktig del, men det känns som att ett barn i hushållet kan förändra väldigt mycket. Både vad gäller känslor och möjlighet. Men antar att man får ta det som det kommer. Mannen är underbar och har inte gnällt en enda gång utan ser till att ta tillvara på tillfällena som ges. Jag vet ju att han längtar, men han förstår ju mig fullt ut.
Dessutom är han underbar med att serva mig. Han får springa en hel del för att hämta saker till mig och han fixar mat (och håller koll på att jag faktiskt äter). Så skönt att ha honom vid min sida nu.
Hemmet är nu fyllt av bebissaker. Nu är det bara bebisen som saknas.
Ser också att vi fått några nya och nygamla i gruppen. Så otroligt roligt att ha er här och hoppas allt går bra för er. Som alla andra sagt så är det en underbar grupp som förstår alla våra nojor och kan sätta sig in i hur vi upplever graviditeten. Inga frågor är dumma och inga känslor är överdrivna här.
För er som mår illa vill jag återigen tipsa om Lergigan comp. Räddade min första halva av graviditeten. Det och allt småätande. Fick utskrivet av kliniken, men går säkert få via mvc. Lergigan finns i lite olika varianter, men den här sorten innehöll dessutom koffein. Lergigans innehåll kan annars göra en ganska sömnig.
Och för er som är nya och har foglossning vill jag åter tipsa om foglossningsbälte. Det kommer inte ta bort besvären, men för mig gjorde det att jag över huvud taget kunde stå upp. Jag köpte mitt via rehaboteket... Skickar med länk...
www.rehaboteket.se/ortos/hoft-lar-ljumske/foglossningsbalte-backenbalte
Det är ju lite tidigt rejälare än de vanliga och går att justera bra.
Och när det kommer till mammakläder. Köp byxor så snart ni känner att det börjar bli trångt. Jag har kunnat använda mina i princip hela graviditeten. Det är bara ett par lite taightare jeans som inte är så bekväma nu. Köpte inte så många par, men satsade på ett par svarta jeans som var lite finare. Ett par chinos som man med fördel kan köpa lite större utan att det ser konstigt ut och därmed kan man ha dem hela graviditeten. Samt ett par "finmjukisbyxor" som var sköna men ändå så snygga att de funkade att ha på jobbet. Såg ut som vanliga tygbyxor. Dessa var av märket boob och kan verkligen rekommendera det. Bra kvalitet och superbekvämt.
Snåla inte heller på att köpa ny bh. Er kropp kommer tacka er för ju större ni bli desto mer kommer det klämma här och var ändå. För de flesta växer brösten en hel del. Dessutom får man ju lite mer omfång. Jag satsade bland annat på nån sportbh. Otroligt skönt. Nu kan jag inte längre använda de jag köpte i början, så använder amningsbh. Löjligt skönt.