cassandra92 skrev 2018-10-26 10:46:45 följande:
Hm okej. Men då kan det antingen vara att mensen är påväg, eller att det är ägget som fäster då? Trodde inte det kunde fästa så sent. Men kan man ha symptom trots att det inte har fäst? För annars har jag total inbillat mig massor...
Ägget fäster i genomsnitt mellan ÄL+7 och ÄL+10 men kan fästa tidigare (dock inte tidigare än ÄL+3 och väldigt ovanligt vad jag förstått att det fäster innan ÄL+5).
Jag har förstått det så här:
När ägget släpps börjar kroppen producera progesteron. Om kroppen inte får besked om att ägget fäst innan BIM slutar kroppen producera progesteron och slemhinnan sköljs ut (mens) om ägget fäster och börjar skicka ut hcg fortsätter kroppen producera progesteron.
Tillförseln av progesteron och östrogen bidrar till symptom som kan vara samma oavsett om du är gravid eller inte, eftersom progestetontillförseln börjar redan innan ägget fäster. Sen kan man naturligtvis inbilla sig också, när man verkligen vill, men det troligaste är att du skulle ha liknande symptom även om du får mens (tex molvärk, ömma bröst..).
Progesteronet är det som höjer temperaturen. När progesteronet slutas produceras inför mens sjunker därför temperaruren igen. Vissa kan öven få en dipp (som jag) runt ÄL+4/5 då man får en tillförsel av östrogen som "krockar" med progesteronet och tempen. Vissa får även en implantationsdipp men jag vet inte vad den beror på.