• Anonym (Ts)

Gravid med andra barnet och sambon vill abort

Fick reda på att jag var gavid för 3 veckor sedan nu, det var högst oplanerat och olägligt och vi har hela tiden skyddat oss utom vid ett enda tillfälle (dagen innan jag skulle ha mens så trodde självklart vi var säkra).

Saken är att sambon verkligen inte vill ha ett barn till nu, vår dotter är 1,5 år och vi har i våra planer tänkt syskon med minst 4 år emellan. Dessutom läser jag på komvux nu för att påbörja en utbildning nästa höst. Men jag menar på att allt löser sig, visst det blir säkert tufft med 2 år emellan men det är ju knappast ovanligt! Jag ville ju egentligen inte heller ha barn nu och blev ordentligt chockad när jag fick positivt på grav.testet. Men nu har jag smält det och är väldigt glad över gravideteten och ser fram emot syskon. Och att skjuta på utbildningen ett år gör jag nästan hellre så slipper jag avbrott för graviditet och fl precis när man börjat ett nytt jobb kanske...

Dessutom känner jag egentligen att det är roligare för barnen att vara lite mer närmare i åldrarna så de har mer gemensamt.. Vi är utöver det ganska unga och vill kanske inte ha mer än 2 barn. I så fall skulle vi vara klara och "fria" att njuta ganska tidigt. Vilket känns skönt!

Men hur ska jag hantera att sambon verkligen inte vill bli pappa nu? Tro mig, jag har övervägt abort och tom bokat tid för det, jag vill absolut inte köra över min man. Men ju närmare tiden det kom destå mer kände jag, nej jag vill inte!

Idag gjorde vi ett vul för att se så fostret levde, vilket det gjorde så jag var självklart överlycklig. Men sambon blev riktigt besviken och "hotar" med att lämna mig om jag ändå behåller :( Jag anser ju att om jag nu blivit gravid för att vi slarvade en gång så får han ta sitt ansvar som man.. Vi har redan ett barn, en stor lägenhet, jobb osv så inte så att vi är 18 och bor hemma hos föräldrarna... Är det egoistiskt av mig att tänka så?

Någon som har en solskenshistoria där pappan absolut inte ville ha syskon men det blev bra tillslut ändå? Vill ju bara glädja mig nu men istället går jag runt och mår jättedåligt på grund av allt :(

• Svar på tråden Gravid med andra barnet och sambon vill abort
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Ellie) skrev 2018-09-07 16:36:59 följande:

Det verkar hur som helst vara ett väldigt svårt beslut för dig. Om jag var i din sits så tror jag att jag hade velat behålla barnet. Men om min man hade hotat med att göra slut skulle jag fullständigt tappa förtroendet för honom.

Vet inte vad jag gjort i slutändan. Kanske ställt ett ultimatum. Antingen står han vid min sida med barnet eller gör vi slut (och abort).

Jag förstår att det måste vara svårt. Hoppas du kommer fram till något eller att ni löser det ihop.

Det är en väldigt svårt beslut! När jag tänker på barnet är jag överlycklig men sen kommer jag på att "just det sambon vill att jag gör abort" och det känns fruktansvärt :(

Tappar som du säger lite förtroendet för honom med att han kan hota med att lämna när han har varit med och "orsakat" situationen...

Jag är rädd att det blir ett ultimatum i slutändan men vill verkligen inte hamna där!! :(

Tack! Det hoppas jag med!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Abc) skrev 2018-09-07 17:00:29 följande:

Väldigt knivig sits eftersom någon av er antingen måste ändra ståndpunkt och det brukar vara svårt i just denna fråga eller så blir en av er väldigt besviken på den andra.

Väl medveten om vad det innebär att vara småbarnsförälder och hur viktigt det är att vilja så hade jag snarast lämnat en kvinna som utan mitt samtycke bestämmer att jag ska bli pappa.... särskilt när hon först säger att hon inte heller vill ha barn men ändrar sig när hon är gravid och det är försent för mannen att göra något åt det. Skulle förmodligen även tyckt väldigt illa om henne under många därefter men kanske din man är mer förlåtande.

Hoppas att ni löser det på ett sätt som funkar för er båda men ytterst är det såklart du som ensam måste bestämma i frågan. Du får nog stälsätta dig rejält för oavsett vad du bestämmer så har du och mannen en tuff tid framför er varesig ni åker tillsammans eller på olika håll.

Tack för svar!

Ja det är en fruktansvärt jobbig situation, jag vill inte tvinga honom att bli pappa mot sin vilja men vill verkligen inte göra abort heller :( så det lär ju bli som du säger, någon får sin vilja igenom och den andra blir ledsen/arg.

Jag förstår också att man som man blir arg om man skulle bli tvingad till att bli pappa mot sin vilja, men jag har alltid vart tydlig med att jag tror inte att jag skulle kunnat gå igenom en abort om jag hamnade i den sitsen så han hade ju kunnat skydda sig även om jag var övertygad om att jag inte var fertil då (vilket jag absolut var, har aldrig någonsin haft oregelbunden mens).
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Jennifer) skrev 2018-09-07 18:09:08 följande:

Jag tror själv att jag skulle ha oerhört svårt att vara tillsammans med någon som försökte tvinga mig till abort med såna ultimatum. Vad i helvete, liksom? Ni har ju redan ett barn ihop, och han funderar på att bara dra?

Jag skulle börja med att försöka prata allvar med honom och visa att det inte är okej att försöka pressa dig till abort. Visst, barnet är inte planerat, och eventuellt hade det passat bättre senare. Men om det visar sig att ni har svårt att få barn om två år då? Hur skulle det kännas?

Gör absolut inte abort om du inte är helt säker på att det är det DU vill göra.

Nej det känns som ett stort svek på ett sätt, att han ska tvimga mig till något jag absolut inte vill för att det är "lite olägligt".

Att lämna mig och vår dotter över det med känns hemsk, men samtidigt är det ju svårt att leva sig in i hur han tänker :/

Försökt prata mycket men kommer ingen vart, men ska till kuratort igen om en vecka så hoppas det kan hjälpa om inte annat!

Usch det är så svårt beslut! Vet inte om jag hade klarat av att behålla om jag blir ensam heller :(
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-07 18:29:57 följande:

Nej det känns som ett stort svek på ett sätt, att han ska tvimga mig till något jag absolut inte vill för att det är "lite olägligt".

Att lämna mig och vår dotter över det med känns hemsk, men samtidigt är det ju svårt att leva sig in i hur han tänker :/

Försökt prata mycket men kommer ingen vart, men ska till kuratort igen om en vecka så hoppas det kan hjälpa om inte annat!

Usch det är så svårt beslut! Vet inte om jag hade klarat av att behålla om jag blir ensam heller :(

På vilket sätt sviker mannen dig? Han har hela tiden sagt att han inte vill ha barn och har därmed varit konsekvent. Inget svek i min värld.

Sen har han förstås varit klantig (för att beskriva honom snällt här) att ha sex med dig utan skydd och troligen sprutat i dig. De flesta vuxna att det är en väldigt vanlig metod för att göra kvinnan gravid. Han är ju också i högsta grad medskyldig i situationen. Som mannen i en stabil relation hade jag dock litat ganska blint på min sambo och hade nog sett det som ett jättestort svek om kvinnan sen väljer att behålla (nu är det ju istället han som riskerar att tvingas till något han inte vill).

Om inte annat så är det en lärdom för de män som läser tråden med tanke på alla "behåll barnet" råd från (antar jag) primärt kvinnor. Sensmoralen blir tyvärr: Lita aldrig på din fru/sambo hur länge ni än har känt varandra. Skulle hon råka bli gravid så är du helt utlämnad till hennes beslut och vilja att vara konsekvent med det hon tidigare har sagt. För att undvika sådana situationer bör man alltid vara nogrann med var man lägger sina värdefulla droppar.

Missförstå mig inte här... Känner du att du verkligen vill ha barnet så ska du givetvis behålla det för du har sista ordet, men försök även att se det ur hans perspektiv och förstå hans känsla av desperation. Han är helt maktlös och du maktfullkomlig inför något som kommer påverka honom enormt mycket både praktiskt och ekonomiskt (på ett negativt sätt i hans nuvarande värld... men kanske kan ändras). Tror även att som många säger... ifall du aborterar och egentligen inte vill själv så riskerar du att dina känslor för honom tynar bort snart. Oavsett så riskerar du att förlora honom.
  • Anonym (Not ok.)

Så ni hade planer på att ha 4 år mellan barnen där ni verkade vara överens. Å helt plötsligt för att du råkar bli gravid, så tycker du att man kan bryta den överenskommelsen genom att behålla?? Det där är absolut INTE okej att göra så. Väldigt taskigt mot din man och egoistiskt av dig!

• Colourfulrainbow
    Anonym (Not ok.) skrev 2018-09-08 00:11:14 följande:

Så ni hade planer på att ha 4 år mellan barnen där ni verkade vara överens. Å helt plötsligt för att du råkar bli gravid, så tycker du att man kan bryta den överenskommelsen genom att behålla?? Det där är absolut INTE okej att göra så. Väldigt taskigt mot din man och egoistiskt av dig!

Att göra en abort är inte som att skrapa bort lite tandsten. Sedan var det väl egoistiskt av hennes sambo att ställa ett sådant ultimatum. Ta bort barnet annars lämnar jag familjen.
  • Richard1986
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-06 16:11:35 följande:

Fick reda på att jag var gavid för 3 veckor sedan nu, det var högst oplanerat och olägligt och vi har hela tiden skyddat oss utom vid ett enda tillfälle (dagen innan jag skulle ha mens så trodde självklart vi var säkra).

Saken är att sambon verkligen inte vill ha ett barn till nu, vår dotter är 1,5 år och vi har i våra planer tänkt syskon med minst 4 år emellan. Dessutom läser jag på komvux nu för att påbörja en utbildning nästa höst. Men jag menar på att allt löser sig, visst det blir säkert tufft med 2 år emellan men det är ju knappast ovanligt! Jag ville ju egentligen inte heller ha barn nu och blev ordentligt chockad när jag fick positivt på grav.testet. Men nu har jag smält det och är väldigt glad över gravideteten och ser fram emot syskon. Och att skjuta på utbildningen ett år gör jag nästan hellre så slipper jag avbrott för graviditet och fl precis när man börjat ett nytt jobb kanske...

Dessutom känner jag egentligen att det är roligare för barnen att vara lite mer närmare i åldrarna så de har mer gemensamt.. Vi är utöver det ganska unga och vill kanske inte ha mer än 2 barn. I så fall skulle vi vara klara och "fria" att njuta ganska tidigt. Vilket känns skönt!

Men hur ska jag hantera att sambon verkligen inte vill bli pappa nu? Tro mig, jag har övervägt abort och tom bokat tid för det, jag vill absolut inte köra över min man. Men ju närmare tiden det kom destå mer kände jag, nej jag vill inte!

Idag gjorde vi ett vul för att se så fostret levde, vilket det gjorde så jag var självklart överlycklig. Men sambon blev riktigt besviken och "hotar" med att lämna mig om jag ändå behåller :( Jag anser ju att om jag nu blivit gravid för att vi slarvade en gång så får han ta sitt ansvar som man.. Vi har redan ett barn, en stor lägenhet, jobb osv så inte så att vi är 18 och bor hemma hos föräldrarna... Är det egoistiskt av mig att tänka så?

Någon som har en solskenshistoria där pappan absolut inte ville ha syskon men det blev bra tillslut ändå? Vill ju bara glädja mig nu men istället går jag runt och mår jättedåligt på grund av allt :(

I stora drag håller jag med det "ABC" skriver. Detta då jag själv blev pappa "emot min vilja" till mitt äldsta barn. Jag stödjer absolut att kvinnan ska ha sista ordet i denna fråga. Något annat vore fullständigt orimligt då en eventuell abort innebär ett ingrepp i kvinnans kropp. Och man är 2 om att ha "klantat till det". Men det är en svår sits för hur man än gör så riskerar någon att bli lidande. Den framför allt psykiska påverkan man kan få av att tvingas bli pappa emot sin vilja (såvida man inte klarar av att stålsätta sig rejält och trycka undan alla personliga känslor tills vidare) är inte rolig kan jag skriva under på. Med det sagt så ringaktar jag absolut inte de psykiska reaktioner som en abort kan ge kvinnan heller ! Speciellt inte om man upplever sig pressad att göra den emot sin egentliga vilja. Det måste vara fruktansvärt. Jag förstår verkligen att det måste vara skittufft och otroligt spänt mellan er båda just nu.

Det är jättebra att du eller ni går i terapi för vilket beslut som än tas så riskerar någon att bli väldigt ledsen och svinarg på den andre och känna sig fruktansvärt sårad. Förhållandet riskerar absolut att spricka vilket beslut som än tas med långvarigt agg mellan er som följd, såvida inte någon av er ändrar er helt. Säger inte att det måste bli så men risken finns.
  • Anonym (cicco)

Tror du att du kan fortsätta leva med din sambo efter att han ställt ett sådant ultimatum? Jag hade tappat förtroendet totalt. Kan du förlåta dig själv om du gör abort för sambons skull? Jag har gått igenom en abort pga uteblivet missfall och det är nog det absolut jobbigaste jag gjort.

Du bör nog ställa dig frågan om du vill ha ett barn till.

Bortse från situationen runt omkring.

Känner du dig det minsta tveksam till abort så gör det inte. Risken finns att om du gör abort mot din vilja så kommer du aldrig förlåta din sambo. Det kommer ligga som en kil mellan er.

Så du kanske får räkna med att bli ensamstående hur du än gör.

• Anonym (Jösses Berit)

Jag påstod igår, i en diskussion om SDs idiotiska åsikter om att tafsa på aborträtten, att kvinnor inte använder abort som preventivmedel. Men här är ni ju! Hur många som helst som gör abort eller tycker det är helt rimligt att göra abort för att det inte passar just nu, men om två år. Ni vill ha fler barn, med mannen ni nu är gravid med, men det passar inte. Just nu. "Det blir för tätt mellan barnen"...

• twinboymom
    Anonym (Jösses Berit) skrev 2018-09-08 06:51:35 följande:

Jag påstod igår, i en diskussion om SDs idiotiska åsikter om att tafsa på aborträtten, att kvinnor inte använder abort som preventivmedel. Men här är ni ju! Hur många som helst som gör abort eller tycker det är helt rimligt att göra abort för att det inte passar just nu, men om två år. Ni vill ha fler barn, med mannen ni nu är gravid med, men det passar inte. Just nu. "Det blir för tätt mellan barnen"...

Dagens samhället är konstlat och sjukt utformat utifrån biologi. Det är inte bara att få barn och fortsätta sitt liv, utan kräver extrema påfrestningar pga de dubbla roller framför allt kvinnan tvingas axla. Det är nog en jävla tur att abort används som begränsning i de fall kvinnan anser att det vid den tidpunkten inte är möjligt att axla den ökade belastning ett till barn innebär. Motsatsen hade kostat samhället mycket mer i form av ökade bidrag pga ökad sjukskrivningsrisk, ökad risk för skilsmässa (större frekvens vid tät syskonskaffning) som i sin tur ökar bidragen ännu mer där bostadsbidragen till ensamstående ökar etc. För att inte tala om sämre förutsättningar för barnet att växa upp i en familj som egentligen inte var anpassad att klara av belastningen just då.

För övrigt anser jag det rätt magstarkt att använda uttrycket "abort som preventivmedel" när det handlar om kvinnor som faktiskt skyddat sig men blivit gravida ändå. Det är knappast det ända tillfället i dagens världs då vi människor "sätter sig över" naturen/biologin.
Svar på tråden Gravid med andra barnet och sambon vill abort