Inlägg från: twinboymom |Visa alla inlägg
  • twinboymom

Gravid med andra barnet och sambon vill abort

Jobbigt beslut.

I värsta fall får du välja vad du helst vill. Göra abort och ha kvar din man och förhoppningsvis få ett barn om några år som planerat, men också riskera att det bara blir ett barn.

Behålla och riskera att stå ensam med 2 barn.

Jag var ensam med tvillingar från 1-4år. Först nu vid 4,5år börjar jag kunna ha ett liv igen, innan var det mest ett svart hål av låsthet och jobb med dem. Då har jag ändå ett jobb som går att anpassa enormt efter mina behov samt föräldrar som finns nära. Även med två föräldrar blir det väldigt tufft med tät åldersskillnad. Bråk om leksaker, ständigt tjafs mot varandra, tävlingar om precis allt, slagsmål och oro att de ska skada varandra, svårhet att få barnvakt just pga ovanstående saker som andra inte orkar med.

NU börjar de ha nytta av varandra och leker mycket också, men innan 4år var det bara negativt med tätheten.

Så det blir nog extremt tufft för ert förhållande att klara sig om ni väljer att behålla barnet trots makens ovilja. Även om han accepterat det motvilligt och bor kvar är nog risken mycket stor att det blir svajigt och inte håller under de första 4åren..

Jag gjorde en abort nu i våras. Vi önskar ev ett barn till om ca 2år när våra andra är 6år + 8år, men jag kände att det inte är värt det extra jobb som blir nu när de andra fortfarande kräver mycket omvårdnad och hjälp. Då riskerar jag hellre att det i värsta fall inte blir ett till barn, mot att resten fungerar med förhållande och de barn vi har. Jag har inte ångrat aborten. Uppenbarligen är jag mycket fertil som blev gravid trots skydd, så förhoppningsvis är jag det om ett par år också. (är 29år).

Om du är närmare 40år hade jag nog behållt om jag var du, annars inte.

• twinboymom
    Anonym (Jösses Berit) skrev 2018-09-08 06:51:35 följande:

Jag påstod igår, i en diskussion om SDs idiotiska åsikter om att tafsa på aborträtten, att kvinnor inte använder abort som preventivmedel. Men här är ni ju! Hur många som helst som gör abort eller tycker det är helt rimligt att göra abort för att det inte passar just nu, men om två år. Ni vill ha fler barn, med mannen ni nu är gravid med, men det passar inte. Just nu. "Det blir för tätt mellan barnen"...

Dagens samhället är konstlat och sjukt utformat utifrån biologi. Det är inte bara att få barn och fortsätta sitt liv, utan kräver extrema påfrestningar pga de dubbla roller framför allt kvinnan tvingas axla. Det är nog en jävla tur att abort används som begränsning i de fall kvinnan anser att det vid den tidpunkten inte är möjligt att axla den ökade belastning ett till barn innebär. Motsatsen hade kostat samhället mycket mer i form av ökade bidrag pga ökad sjukskrivningsrisk, ökad risk för skilsmässa (större frekvens vid tät syskonskaffning) som i sin tur ökar bidragen ännu mer där bostadsbidragen till ensamstående ökar etc. För att inte tala om sämre förutsättningar för barnet att växa upp i en familj som egentligen inte var anpassad att klara av belastningen just då.

För övrigt anser jag det rätt magstarkt att använda uttrycket "abort som preventivmedel" när det handlar om kvinnor som faktiskt skyddat sig men blivit gravida ändå. Det är knappast det ända tillfället i dagens världs då vi människor "sätter sig över" naturen/biologin.
Svar på tråden Gravid med andra barnet och sambon vill abort