Gravid med andra barnet och sambon vill abort
Fick reda på att jag var gavid för 3 veckor sedan nu, det var högst oplanerat och olägligt och vi har hela tiden skyddat oss utom vid ett enda tillfälle (dagen innan jag skulle ha mens så trodde självklart vi var säkra).
Saken är att sambon verkligen inte vill ha ett barn till nu, vår dotter är 1,5 år och vi har i våra planer tänkt syskon med minst 4 år emellan. Dessutom läser jag på komvux nu för att påbörja en utbildning nästa höst. Men jag menar på att allt löser sig, visst det blir säkert tufft med 2 år emellan men det är ju knappast ovanligt! Jag ville ju egentligen inte heller ha barn nu och blev ordentligt chockad när jag fick positivt på grav.testet. Men nu har jag smält det och är väldigt glad över gravideteten och ser fram emot syskon. Och att skjuta på utbildningen ett år gör jag nästan hellre så slipper jag avbrott för graviditet och fl precis när man börjat ett nytt jobb kanske...
Dessutom känner jag egentligen att det är roligare för barnen att vara lite mer närmare i åldrarna så de har mer gemensamt.. Vi är utöver det ganska unga och vill kanske inte ha mer än 2 barn. I så fall skulle vi vara klara och "fria" att njuta ganska tidigt. Vilket känns skönt!
Men hur ska jag hantera att sambon verkligen inte vill bli pappa nu? Tro mig, jag har övervägt abort och tom bokat tid för det, jag vill absolut inte köra över min man. Men ju närmare tiden det kom destå mer kände jag, nej jag vill inte!
Idag gjorde vi ett vul för att se så fostret levde, vilket det gjorde så jag var självklart överlycklig. Men sambon blev riktigt besviken och "hotar" med att lämna mig om jag ändå behåller :( Jag anser ju att om jag nu blivit gravid för att vi slarvade en gång så får han ta sitt ansvar som man.. Vi har redan ett barn, en stor lägenhet, jobb osv så inte så att vi är 18 och bor hemma hos föräldrarna... Är det egoistiskt av mig att tänka så?
Någon som har en solskenshistoria där pappan absolut inte ville ha syskon men det blev bra tillslut ändå? Vill ju bara glädja mig nu men istället går jag runt och mår jättedåligt på grund av allt :(