• transparent

Nån mer som inte ska rösta?

Jag bestämde mig nu när jag sett några kampanjfilmer. De är like galna hela bunten. Som vanligt så lovas det en massa. Jojo, man vet hur verkligheten ser ut sen.
    Hoho, och alla pengar som gått till detta Solig

• Svar på tråden Nån mer som inte ska rösta?
  • K Kalle
    qfnafnjf skrev 2018-08-30 17:41:07 följande:
    Nä. För ni har inte bemödat er med att uppfinna dessa än.
    Vilket är ditt bättre alternativ? Diktatur?
  • K Kalle
    transparent skrev 2018-08-31 07:33:30 följande:
    Jag tycker inte de ska lägga massa pengar på kampanjfilmer och utskick i brevlådan. Det räcker med debatter i tv och allt man kan läsa i tidningarna. Men som vanligt har de storhetsvansinne och ska synas överallt, för nu är det minsann val. Miljötänk och att vara ekonomisk, fuck that shit.
    Jag håller med dig om att kampanjfilmer inte borde finnas. Inte heller valaffischer så som de skräpar ner. Alla borde istället få sammanfattningar av partiprogrammen.
  • Ggrodan
    Överste Senap skrev 2018-08-30 15:01:30 följande:

Om man tycker att det är helt irrelevant vem som vinner kan man avstå. Är det dock så att det finns valresultat man betraktar som värre än andra så är strategin inte speciellt smart även om den är begriplig.

Ingenting är ju värre eller bättre därför behöver man inte anstränga sig att rösta blankt för att inte stötta det starkaste partiet, vilket än det blir så blir man missnöjd till 100 % och samhället kommer få nya lösningar och tillhörande det nya problem.
  • Ggrodan
    Solarn skrev 2018-08-30 15:38:14 följande:

Att rösta är en rättighet, skyldighet och ett fantastiskt privilegium vi har, det ska vi vara rädda om. Jag ska självklart rösta.

Det är min skyldighet och rättighet och privilegium att inte behöva rösta på utvalda val, det är inte demokrati i min ordbok hade vi haft demokrati hade vi utan röst få skriva in eget alternativ som någon diskuterat och tagit upp. Men nu räknas bara blankt som ingen röst alls, och ingen röst som att man backar det partiet med flest röster vilket betyder att ingenting med detta system är demokratiskt, det är demokratur, förutbestämt valfrihet.

(Sen vet du inte heller ifall hela valsystemet bara är en distraktion för att vi ska tro att vi påverkar något överhuvudtaget)
  • transparent
    Överste Senap skrev 2018-08-30 15:01:30 följande:

Om man tycker att det är helt irrelevant vem som vinner kan man avstå. Är det dock så att det finns valresultat man betraktar som värre än andra så är strategin inte speciellt smart även om den är begriplig.

Vem bryr sig om vad som är smart? Politiker? Ska man rösta med hjärtat eller huvudet? Tror många röstar med röven.
    Nej du, här är politikerföraktet stort. Jag var i vården i nästan 20 år. Det var samma löften då som nu. Mer anställda, bort med delade turer osv. Ja, sen har jag egna erfarenheter av politiker som drabbat mig personligen. Falskare människor har sällan skådats.
  • K Kalle
    Ggrodan skrev 2018-08-31 10:53:48 följande:
    Det är min skyldighet och rättighet och privilegium att inte behöva rösta på utvalda val, det är inte demokrati i min ordbok hade vi haft demokrati hade vi utan röst få skriva in eget alternativ som någon diskuterat och tagit upp. Men nu räknas bara blankt som ingen röst alls, och ingen röst som att man backar det partiet med flest röster vilket betyder att ingenting med detta system är demokratiskt, det är demokratur, förutbestämt valfrihet.

(Sen vet du inte heller ifall hela valsystemet bara är en distraktion för att vi ska tro att vi påverkar något överhuvudtaget)
    Alltså. Du kan ju starta ett eget parti och rösta på det.
  • transparent

Ja, nåt fuffens är det. Som vanligt när det gäller politik. Tips: kolla serien House of Cards.
    Wake up and smell the coffee.
  • transparent

Blir full i skratt och lite illamående när jag ser plakaten på stan och reklam på internet, där de står, partiledarna, med nån text som ska väljarna att tro att de bryr sig om miljö, vård osv.
    Vissa går på det också.

• transparent

På en reklam från Liberalerna står det nåt i stil "inget hav inget liv".
    Fan vad klok han måste vara. Det har jag inte tänkt på förut, att man kanske bör vara rädd om miljön.
    Han borde få nåt slags pris. För medmänsklighet.
    De har väl folk som tjänar bra på att skriva texter och sånt åt dom i valtider.
    Herregud, de måste vara genier. 

• transparent

Haha, det är cirkus. Som vanligt kommer de trolla bort pengarna sen och ingen fattar nåt, medan de skrattar gott och lyxar sig på sina feta resor, krogbesök och annat smått o gott.

• qfnafnjf
    K Kalle skrev 2018-08-31 10:25:56 följande:
    Vilket är ditt bättre alternativ? Diktatur?
    Som skrivet. Bara för att det inte finns än betyder inte att det kan uppfinnas. Troligtvis är någon form av hybridiserat system är föredra då det är vad som är livskraftigast i naturen även om naturen i sig är skoningslös.

En bastard av absolut monarki och direktdemokrati kanske?

• qfnafnjf
    Vattumankillen skrev 2018-08-31 16:45:32 följande:

Rösta på Direktdemokraterna istället.

De är emot att politikerna har så mycket makt.

Grejen med direktdemokraterna är att deras system bygger på ett system inuti det preexisterande systemet vilket innebär i praktiken att röstande hamnar ännu längre ifrån den beslutande grupperingen.

Lite som att sitta i baksätet på bilen och försöka styra ratten med 2 selfiestickor.
  • Solarn
    Haha, det lämnar jag åt er foliehattar att lista ut.
Svar på tråden Nån mer som inte ska rösta?