• transparent

Nån mer som inte ska rösta?

Jag bestämde mig nu när jag sett några kampanjfilmer. De är like galna hela bunten. Som vanligt så lovas det en massa. Jojo, man vet hur verkligheten ser ut sen.
    Hoho, och alla pengar som gått till detta Solig

• Svar på tråden Nån mer som inte ska rösta?
  • qfnafnjf
    Grusibrallan1 skrev 2018-08-30 17:50:39 följande:

Om du inte röstar så får du inte heller klaga på något alls sen.. låter som om du anser att mycket är dåligt, men ändå vill du inte göra något alls för att påverka det? Då kanske det inte är så dåligt just nu trots allt?

Ja, det kan ju någon åtminstone försöka förhindra.

Det politiska systemet är konstruerat så att väljare luras att tro att de kan påverka det slutna systemet. Men genom att förhålla sig till det så stöttar man agendan som fortfarande går i samma riktning.

Lösningen till detta är att inte använda systemet och istället avveckla det och skapa något helt nytt. Men i dagsläget så kräver det i sin tur att man använder systemet för att möjliggöra det. Problemet blir då att det finns mekanismer som griper in och förhindrar att systemet avvecklas och ersätts. Därför spelar revolution en viktig roll och det är problematiskt då många generationer invaggats i trygghetsnarkomani och knappast märker när övergrepp äger rum.
  • OlgaElvira
    qfnafnjf skrev 2018-08-30 17:41:07 följande:

Nä. För ni har inte bemödat er med att uppfinna dessa än.

Oj, visste inte att det var mitt jobb att göra det. Ok, ska sätta igång direkt.
  • qfnafnjf
    OlgaElvira skrev 2018-08-30 18:44:32 följande:
    Oj, visste inte att det var mitt jobb att göra det. Ok, ska sätta igång direkt.
    Alltid någon annans jobb. Det är så demokrati fungerar.

Satt i en styrelse en gång och förespråkade att ledningen skulle delegera och då blev det så här istället.
  • Djuping
    transparent skrev 2018-08-30 14:25:28 följande:

Jag bestämde mig nu när jag sett några kampanjfilmer. De är like galna hela bunten. Som vanligt så lovas det en massa. Jojo, man vet hur verkligheten ser ut sen.

Lämna in tre blanka röster.
  • qfnafnjf

Annars kan man ju alltid sikta på att säg några hundra tusen pers skriver samma namn på en valsedel. Borde inte vederbörande då bli statsminister? Har för mig att det ska vara möjligt.

• transparent
    Grusibrallan1 skrev 2018-08-30 17:50:39 följande:

Om du inte röstar så får du inte heller klaga på något alls sen.. låter som om du anser att mycket är dåligt, men ändå vill du inte göra något alls för att påverka det? Då kanske det inte är så dåligt just nu trots allt?

Jag bor i Sverige. Det är min rätt att klaga. Visa mig en svensk som inte klagar.
  • transparent
    Solarn skrev 2018-08-30 15:38:14 följande:

Att rösta är en rättighet, skyldighet och ett fantastiskt privilegium vi har, det ska vi vara rädda om. Jag ska självklart rösta.

Skyldighet? Bullshit.
  • transparent
    Akira Öken skrev 2018-08-30 15:04:20 följande:

Min åsikt är att det lika mycket är en skyldighet som rättighet att rösta. Om man inte vill rösta på något etablerat parti finns det andra alternativ samt möjligheten att rösta blankt.

Det är nu vi har möjlighet att påverka. Gör det.

Det är din åsikt. Jag delar inte den.
  • transparent
    oanonym skrev 2018-08-30 14:59:17 följande:
    Hur tycker du en kampanjfilm skulle vara, om du får spekulera fritt ?
    Jag tycker inte de ska lägga massa pengar på kampanjfilmer och utskick i brevlådan. Det räcker med debatter i tv och allt man kan läsa i tidningarna. Men som vanligt har de storhetsvansinne och ska synas överallt, för nu är det minsann val. Miljötänk och att vara ekonomisk, fuck that shit.
  • K Kalle
    transparent skrev 2018-08-30 14:25:28 följande:

Jag ska rösta. Våra förfäder har slagits för rätten att rösta och det tänker jag inte slänga bort. Människor i andra länder dör i kampen för demokrati och rösträtt och jag tänker inte håna dem genom att kasta bort min rösträtt.

Tycker man att partierna hycklar eller är dåliga ska man engagera sig politiskt. Varför ska alltid "nån annan" ta ansvaret?
Svar på tråden Nån mer som inte ska rösta?