Inlägg från: Ggrodan |Visa alla inlägg
  • Ggrodan

Nån mer som inte ska rösta?

Överste Senap skrev 2018-08-30 15:01:30 följande:

Om man tycker att det är helt irrelevant vem som vinner kan man avstå. Är det dock så att det finns valresultat man betraktar som värre än andra så är strategin inte speciellt smart även om den är begriplig.

Ingenting är ju värre eller bättre därför behöver man inte anstränga sig att rösta blankt för att inte stötta det starkaste partiet, vilket än det blir så blir man missnöjd till 100 % och samhället kommer få nya lösningar och tillhörande det nya problem.
  • Ggrodan
    Solarn skrev 2018-08-30 15:38:14 följande:

Att rösta är en rättighet, skyldighet och ett fantastiskt privilegium vi har, det ska vi vara rädda om. Jag ska självklart rösta.

Det är min skyldighet och rättighet och privilegium att inte behöva rösta på utvalda val, det är inte demokrati i min ordbok hade vi haft demokrati hade vi utan röst få skriva in eget alternativ som någon diskuterat och tagit upp. Men nu räknas bara blankt som ingen röst alls, och ingen röst som att man backar det partiet med flest röster vilket betyder att ingenting med detta system är demokratiskt, det är demokratur, förutbestämt valfrihet.

(Sen vet du inte heller ifall hela valsystemet bara är en distraktion för att vi ska tro att vi påverkar något överhuvudtaget)
Svar på tråden Nån mer som inte ska rösta?