• vill2017

IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF

Jag hoppar också in här om jag får :)

Har försökt med min man nu i 1,5 år utan minsta lilla plus. Vi båda är 30 år.

Vi har gjort utredning och det är ingenting fel vad de kan se på någon av oss. Vi har försökt med Letrozol och Ovitrelle i några månader men det har inte funkat.

Nu väntar vi på godkänd remiss från Huddinge för att kunna börja IVF hos Sophiahemmet. Jag hoppas hoppas hoppas på att få börja när oktobermensen kommer i slutet på oktober. Det beror lite på när vi får tid till startmötet hos Sophiahemmet.

Vore skönt att få lite stöd i denna eviga väntan. Jag börjar känna mig mer och mer uppgiven och väldigt ensam. Den enda jag får stöd av är min man för det känns inte som att någon annan förstår.

• vill2017
    Jooosen skrev 2018-10-10 15:20:30 följande:

Är nu ruvare!! 6 befruktade av 10 ägg!

Shit vad fort det gått!!! Vilket bra resultat också!

Vi fick vänta 5,5 veckor på godkänd remiss(!) helt sjukt.. till slut ringde vi vårdgarantikansliet som fick ringa till Huddinge och tjata om att göra klart den och då gick det plötsligt jättefort att godkänna. Vi får sätta igång med behandling redan till nästa mens som är beräknad om 3 dagar. I morgon ska vi på samtal och uthämtning av alla sprutor.

Är så sjukt exalterad!!
  • vill2017
    Jooosen skrev 2018-10-15 13:46:00 följande:

Spännande!! Vet du vilka sprutor du ska ha? Är på rivardag 5 idag. Fick reda på att två gått till frysen nyss!

Men gud vilka bra resultat! Jag är jätterädd för att det är mins ägg som är dåligs och att det typ bara ska vara döda russin när de kommer ut:(

Vet inte vilka sprutor än. Ska till Sophiahemmet i morgon för samtal inför behandling. De har varit otroligt bra med att kunna ge snabba tider. Var du nöjd med äggplocket?

Ungefär hur många dagar går det från första sprutan till äggplock?
  • vill2017
    Camii80 skrev 2018-10-15 16:12:39 följande:

Det är jättelätt att säga att man inte ska vara jätterädd, men jag tror nog att alla som genomgår IVF för första gången är jätterädda, nervösa och spända inför vad som komma skall. Det var iaf jag, Huvudet var ju full av alla möjliga tankar och scenarios - Är det jag som är steril? Har sambon slöa simmare? Kommer IVF ens att funka på oss? osv..

Nu fick vi reda på att jag "lider" utav utebliven ägglossning vissa månader så jag var ju helt inställd på att detta inte kommer att funka på mig alls. Man läser ju om alla som får så fina resultat och det gör det hela inte enklare direkt Och man vågar inte hoppas heller. När jag väl började med sprutorna och var på UL innan äggplock visade det sig att jag hade en del blåsor. Av de blåsorna fick vi ut 12 ägg varav 7 befruktades. Detta kom som en smärre chock,eftersom jag i normala fall inte ens släpper ett ägg i månaden! Men man glömmer bort lite att det är ju faktiskt hormonsprutor man tar.

Idag var det insättning med 1 ägg och 1 till frysen och 5st som vi får svar på via brev om även de åkt in i frysen.

Så stressa inte upp dig  Det kommer att gå vägen!!

Har själv SH som klinik och kan inte vara ngt annat än supernöjd med de!!

Lycka till imorgon!

Vilket fint meddelande! Tack!!

Behövde höra att jag inte är den enda som oroar mig.

Kram till dig för vänliga ord :)
  • vill2017
    Jooosen skrev 2018-10-15 21:10:27 följande:
    Skönt!! Jag tog sprutor i 9 dagar. Brukar nog va mellan 8-11 dagar typ. Mina äggstockar låg högt

Upp så mitt äggplock var faktiskt förjävligt.. men behöver verkligen inte bara det!! Ja grät mig igenom allt typ. Men för vissa känns det ju inget typ... det kommer gå bra!! Uppdatera mig när du vet ditt program!! O om du har några frågor :D det kommer gå kanon !
    Nu har vi varit hos barnmorskan och gått igenom hela prodecuren! Så himla spännande!

Min mens bör komma den 18/10 och jag ska ta Gonal-F i fyra dagar och sen ta stoppsprutan innan ultraljud. Förmodat äggplock blir i slutet på oktober.

Vad tråkigt att det gjorde ont på dig! Blev du mycket svullen efteråt också?

Jag känner mig inte så orolig för äggplocket utan jag är mest orolig över att något ska hända som gör att jag måste vänta ytterligare en månad. Typ som att bli överstimulerad och måste vänta i flera veckor till på insättning och framförallt att inte få ut några bra ägg som kan bli befruktade.

Hur känner du dig nu? Vilken dag får du testa?
  • vill2017
    Jooosen skrev 2018-10-16 13:38:49 följande:
    Kul!! Vilket dos börjar du med? Var på extra koll igår faktiskt för är fortf svullen. Dock inte överstimulerad. Men mer svullen än vanligt. Fick ta lite prover så ska läkaren ringa mig i em. Ruvardag 6 idag. Känner mig typ helt som vanligt :/
    Åh du måste vara så lycklig nu :) Håller tummarna för att den stannar kvar där inne!

Jag ska ta 125 i dos på Gonal F. De säger att jag har en bra äggreserv och att det förmodligen kommer komma ut ganska många ägg. Men som sagt, jag är livrädd att inget av dom ska bli befruktade och att man får ett samtal om att "nej ni behöver inte komma in" :(
  • vill2017
    lica skrev 2018-10-17 10:10:06 följande:

Spännande att läsa hur det går för er! :)

Vi har vårt första besök på Sophiahemmet 6/11!
    Exakt hur kommer hela processen gå till - när i cykeln börjar man med vad, vad för läkemedel får man ta och hur många besök verkar det bli totalt?

Vad jag förstår när jag läst lite hur ni haft det så har ni kunnat börja vid nästkommande mens?
    Jag har beräknad mens på besöksdagen så gissar att jag inte kan börja då, men känns så drygt att behöva vänta en hel månad!

Vad spännande! Sophiahemmet är jättebra och väldigt förstående och snälla tycker vi. De har även helg/jouröppet för de som står under IVF-behandling men har tyvärr stängt över jul och nyår. Antar att många av oss drabbas av det.

Jag tror att de oftast kör på det korta protokollet och då börjar man på mensens andra dag med en spruta. Jag väntar på att ta min första :) Återkommer när jag vet lite mer om hur många besök det blir.
  • vill2017
    regina87 skrev 2018-10-17 16:01:15 följande:

Hej. Jag är ny här och undrar om ivf. Remiss skickades i slutet av augusti och i november har det gått 3 månader. Vad händer när 3 månader har gått och man inte har fått någon tid? Tänker på vårdgarantin, är Sahlgrenska. Hur länge fick ni andra vänta som har just Sahlgrenska ? Lycka till allihopa

Hej! Så lång tid ska det inte behöva ta att bara granska en remiss! Kolla upp vad som gäller för er vårdgaranti och ring sedan vårdgarantikansliet så kan de säkert hjälpa till. Våga vara tjatig och jobbig! Vi tjatade till oss en godkänd remiss när det gått 5 veckor. Lycka till!
  • vill2017
    LimeLime skrev 2018-10-18 17:07:36 följande:

Så glad!! + på första ivf-försöket (men också väldigt orolig för missfall..)

Åh vad häftigt!! Grattis!!

Vi börjar med första sprutan i morgon och vi är så himla exalterade. Äntligen på väg!
  • vill2017
    H@llon skrev 2018-10-20 16:40:29 följande:

Jag har tagit Gonal-F i 9 dagar nu (idag blir tionde) och jag är så trött, helt dränerad på energi. Trötthet står inte med som biverkning på FASS. Är det någon annan som upplevt/upplever detta?

Jag har för mig att vår barnmorska nämnde att man kunde bli trött av sprutorna. Jag ska ta min första ikväll.
Svar på tråden IVF start i HÖST - vi som ska göra vår första IVF