• Lihaga

Fråga ang påstått mordhot

Räknas det här exemplet som ett mordhot?

Anna är gift med Kalle.
    Annas föräldrar heter Arne & Ylva.

Ylva skickar ett argt otrevligt brev till Kalle.
    Anna skriver ett svar på brevet men till Arne, hon skriver bla följande för att beskriva hur arg Kalle blev för brevet som Ylva skickat.

Anna: ?-Jag har aldrig sett Kalle bli så arg, han kokade av ilska över det Ylva skrev i brevet till honom. Det var nog tur för er att ni var bortresta annars hade han slagit ihjäl kärringen?

Arne tycker att detta är ett solklart mordhot mot Ylva trots att det inte var Kalles egna ord.
    Det var Annas beskrivning av hur arg Kalle blev. 
    Kan Arne & Ylva polisanmäla Kalle för mordhot ändå? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-24 10:13
    Tack för svar ang ovan nämnda händelse. Det kommer en till nu som hände en månad före som jag nu undrar är ett hot. För mig är det ett solklart hot.

Anna har en skuld till sina föräldrar Ylva & Arne på ca 250K som hon betalar på varje månad.
    Skulden blev till före Anna träffade sin man Kalle.
    Kalle tjänar väldigt bra. Mycket mer än både Anna, Arne & Ylva.

Efter att Anna & Kalle inte längre vill ha kontakt med Annas föräldrar pga elakheter, dåligt uppförande mm så kontaktar Arne Kalle och talar om följande.

"-Eftersom ni inte vill ha någon kontakt med oss längre så har jag & Ylva bestämt att vi inte heller ska ha några skulder sinsemellan. Så eftersom du är gift med Anna och har råd så ska du betala Annas skuld till oss på 250K senast den 25 Juli. Om pengarna inte kommit in senast det datumet så ska jag avslöja hemligheter om Anna som kommer att krossa ert förhållande!"

Kalle ansåg att detta var ett riktigt hot mot honom, och han ansåg även att han inte ska betala någonting vilket han heller inte gjorde.
  • Svar på tråden Fråga ang påstått mordhot
  • Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 09:50:48 följande:

Ja men isåfall helt onödigt att polisanmäla detta. Min man har aldrig varit våldsam, aldrig ens knappt höjt rösten, lugnare människa får man leta efter. Men det min mamma hade skrivit till honom som även var elakt mot mig fick honom att bli så arg att han sa att han inte vill ha någon kontakt längre med dom, jag höll med. Jag har aldrig sett honom så arg och det ville jag att dom skulle förstå, därför uttryckte jag mig så i brevet. Som hämnd nu 6 mån senare så hoppar min gamla pappa på min man på gatan och levererar detta att han polisanmält honom för mordhot. Långsökt.

Helt onödigt och korkat att polisanmäla, lär inte leda till någonting. Sen är det troligvis hittepå också, väldigt många hotar med polisanmälan, få gör det.
  • Lihaga
    Kjell2 skrev 2018-08-24 09:54:02 följande:
    Helt onödigt och korkat att polisanmäla, lär inte leda till någonting. Sen är det troligvis hittepå också, väldigt många hotar med polisanmälan, få gör det.
    Ja jag känner ju min far, tror absolut det var hittepå för att få en reaktion från min man, skrämmas lite. Jag frågade min far om diarienumret på anmälan, men fick inget svar på det. 
  • BossHoss
    Lihaga skrev 2018-08-24 09:58:07 följande:
    Ja jag känner ju min far, tror absolut det var hittepå för att få en reaktion från min man, skrämmas lite. Jag frågade min far om diarienumret på anmälan, men fick inget svar på det. 
    Verkar va en mogen far du har.
    Så han har alltså hotat med en polisanmälan för att skrämmas.

Hmm
  • Lihaga
    BossHoss skrev 2018-08-24 10:01:26 följande:

Hmm
    Han är riktigt omogen, fjantig, korkad, bitter och knäpp. Därför har jag inte någon kontakt med honom längre men han bor i porten bredvid oss så vi stöter ju på gubben och tanten ibland.
  • Lihaga

Hmm
    Han är riktigt omogen, fjantig, korkad, bitter och knäpp. Därför har jag inte någon kontakt med honom längre men han bor i porten bredvid oss så vi stöter ju på gubben och tanten ibland.
  • Lihaga

Hmm
  • Lihaga

Har gjort ett tillägg i trådstarten högst upp, ny fråga, ny händelse

• Kjell2
    Lihaga skrev 2018-08-24 10:20:40 följande:

Hur ser ert avtal kring skulden ut, ränta, amortering, uppsägning?
  • Kjell2

Ja, visst är det ett hot och ni kan polisanmäla. Lär heller inte heller leda till något. För att ett hot ska vara olagligt krävs det att det innehåller något olaglig, "jag ska slå dig", "jag ska döda dig". Att t ex hota med att skvallra, göra slut, avskeda, polisanmäla är inte olagligt.
  • BossHoss

Skulder skall betalas och de kan inte ändra på det som ni har kommit överens om utan ert godkännande (i deta fall betalningstakt). Däremot hade jag varit er hade jag betalt skiten direkt för att bli av med dem i ert liv.

Och det är inte ett hot,  snarare utpressning vilket är ett brott

Men det bästa ni kan göra (enligt mig) är att betala det ni är skyldiga. Bryt all kontakt, Flytta och var lyckliga
Svar på tråden Fråga ang påstått mordhot