• BossHoss

Fråga ang påstått mordhot

Lihaga skrev 2018-08-24 09:26:06 följande:
    Räknas det här exemplet som ett mordhot?

Anna är gift med Kalle.
    Annas föräldrar heter Arne & Ylva.

Ylva skickar ett argt otrevligt brev till Kalle.
    Anna skriver ett svar på brevet men till Arne, hon skriver bla följande för att beskriva hur arg Kalle blev för brevet som Ylva skickat.

Anna: ?-Jag har aldrig sett Kalle bli så arg, han kokade av ilska över det Ylva skrev i brevet till honom. Det var nog tur för er att ni var bortresta annars hade han slagit ihjäl kärringen?

Arne tycker att detta är ett solklart mordhot mot Ylva trots att det inte var Kalles egna ord.
    Det var Annas beskrivning av hur arg Kalle blev. 
    Kan Arne & Ylva polisanmäla Kalle för mordhot ändå? 
    Nej det är inte mordhot det är enbart en beskrivning av en person om en annans persons ilska.
    Inget hot har uttalats gentemot någon.

Även om jag säger, jag var så arg att jag hade kunnat slå ihjäl henne så har inget hot uttalats bara en beskrivning på ilska.
  • BossHoss
    Kjell2 skrev 2018-08-24 09:33:26 följande:
    Ja, Ylva kan polisanmäla Kalle för mordhot.
    Va?

Jag som förlitar mig så starkt på din expertis i dessa ämnen, och så har du så fel i detta.

NEJ, om jag säger att min fru blev så arg att hon skulle kunnat mörda min far. Så kan inte min fru bli åtalad för mordhot. För hon har inte uttalat ett hot mot någon. Det är en tredjepart som beskriver ett humör inte ett uttalande från frun. Det är min personliga tolkning och beskrivning på ett humör inte på ett hot. 
  • BossHoss
    Lihaga skrev 2018-08-24 09:43:28 följande:
    Tack! Precis detta anser jag även själv. 
    Isåfall kan jag lika gärna hopp på någon på stan och gripa denne för att han såg arg ut och jag tänkte att han kanske skulle kunna mörda någon. JAG hade åkt dit direkt, även om jag har rätt att som gemene man gripa någon som mordhotar någon annan då fängelse finns på straffskalan för olagahot
  • BossHoss
    Lihaga skrev 2018-08-24 09:58:07 följande:
    Ja jag känner ju min far, tror absolut det var hittepå för att få en reaktion från min man, skrämmas lite. Jag frågade min far om diarienumret på anmälan, men fick inget svar på det. 
    Verkar va en mogen far du har.
    Så han har alltså hotat med en polisanmälan för att skrämmas.

Hmm
  • BossHoss
    Lihaga skrev 2018-08-24 10:20:40 följande:

Har gjort ett tillägg i trådstarten högst upp, ny fråga, ny händelse

Skulder skall betalas och de kan inte ändra på det som ni har kommit överens om utan ert godkännande (i deta fall betalningstakt). Däremot hade jag varit er hade jag betalt skiten direkt för att bli av med dem i ert liv.

Och det är inte ett hot,  snarare utpressning vilket är ett brott

Men det bästa ni kan göra (enligt mig) är att betala det ni är skyldiga. Bryt all kontakt, Flytta och var lyckliga
  • BossHoss
    Lihaga skrev 2018-08-24 10:38:16 följande:
    Vi skulle aldrig polisanmäla det, däremot konstaterade vi och talade om för dom att detta är ett hot. Vilket dom totalt förnekade. 
    Ett hot tror jag inte ni kan få det till. Däremot utpressning då de kräver en större summa än vanligt för att inte avslöja viss fakta. Och om de har något på dig som din kille skulle lämna dig för , så borde du väl redan berättat det för honom, annars är ert förhållande dömt att misslyckas. Var ärlig med honom så har de ingen hållhake på dig
    Kjell2 skrev 2018-08-24 10:38:08 följande:
    Då ni inte har något avtal om skulden gäller att de kan säga upp och kräva full betalning när som helst.
    Då skulden funnits länge och TS sätter över en summa varje månad som de accepterar så gäller det som ett avtal om det går upp i rätten, vill jag minnas, kan dock ha fel

• BossHoss
    Lihaga skrev 2018-08-24 10:46:59 följande:
    Ja utpressning låter mer rimligt. Men det är också brottsligt. Dom har ingenting på mig, det var även det ett påhitt givetvis. 
    Varför har dina föräldrar vetskap om dig som du vill undanhålla för din man
  • BossHoss
    Lihaga skrev 2018-08-24 11:29:43 följande:
    Jag vet faktiskt inte, har funderat på det. Tror det är något störtlöjligt, ex ngt jag gjorde som tonåring kanske som han vinklat och överdrivit, eller så sa han enbart så för att skrämmas lite.
    Varför säger du inte bara åt dem att du inte har några hemligheter för din man och att de får avslöja vad de vill.??
    Du får det att låta som om de har en hållhake på dig.

I övrigt säger jag som förut och som andra, säg upp all kontakt
Svar på tråden Fråga ang påstått mordhot