Fråga ang påstått mordhot
Räknas det här exemplet som ett mordhot?Anna är gift med Kalle.
Annas föräldrar heter Arne & Ylva.
Ylva skickar ett argt otrevligt brev till Kalle.
Anna skriver ett svar på brevet men till Arne, hon skriver bla följande för att beskriva hur arg Kalle blev för brevet som Ylva skickat.
Anna: ?-Jag har aldrig sett Kalle bli så arg, han kokade av ilska över det Ylva skrev i brevet till honom. Det var nog tur för er att ni var bortresta annars hade han slagit ihjäl kärringen?
Arne tycker att detta är ett solklart mordhot mot Ylva trots att det inte var Kalles egna ord.
Det var Annas beskrivning av hur arg Kalle blev.
Kan Arne & Ylva polisanmäla Kalle för mordhot ändå?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-08-24 10:13
Tack för svar ang ovan nämnda händelse. Det kommer en till nu som hände en månad före som jag nu undrar är ett hot. För mig är det ett solklart hot.
Anna har en skuld till sina föräldrar Ylva & Arne på ca 250K som hon betalar på varje månad.
Skulden blev till före Anna träffade sin man Kalle.
Kalle tjänar väldigt bra. Mycket mer än både Anna, Arne & Ylva.
Efter att Anna & Kalle inte längre vill ha kontakt med Annas föräldrar pga elakheter, dåligt uppförande mm så kontaktar Arne Kalle och talar om följande.
"-Eftersom ni inte vill ha någon kontakt med oss längre så har jag & Ylva bestämt att vi inte heller ska ha några skulder sinsemellan. Så eftersom du är gift med Anna och har råd så ska du betala Annas skuld till oss på 250K senast den 25 Juli. Om pengarna inte kommit in senast det datumet så ska jag avslöja hemligheter om Anna som kommer att krossa ert förhållande!"
Kalle ansåg att detta var ett riktigt hot mot honom, och han ansåg även att han inte ska betala någonting vilket han heller inte gjorde.